Inlägg från: Anonym (Längtartillvår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Längtartillvår)

BIM Mars 2021 - första barnet

Hej alla och Happy Friday:)

Jag har hängt på familjeliv och läst Bim trådarna för första barnet i månader nu. Trodde verkligen inte det skulle ta så här lång tid att bli med barn! Nu känner jag att jag också vill vara med i dessa härliga trådar och få stöd och råd.

Jag bor utomlands tillsammans med min 40 åriga partner, är 35 år (36 i juli ????) och vi har försökt i evigheter känns det som. Osäker på hur länge vi har försökt, jag tycker sedan i april, min partner sedan i augusti (när vi verkligen började hålla koll på ägglossning och började med planerat sex ????) så går väl räkna från augusti antar jag.

Jag har aldrig varit gravid, har regelbunden cykel på mellan 26-28 dagar. Blöder väldigt lätt vilket jag varit orolig ska ställa till det, men gyn säker att det inte gör något. Jag har har testat mega boost av D-vitamin, bisolvon metoden, bidrottning gelé men inget har funkat. Har kontaktat vården för att kolla upp så allt står rätt till, men har än så länge bara haft möten på telefon, så det här ju inte lätt till något alls ännu. Verkar gå väldigt långsamt här om man inte går privat..

Den här månaden körde jag d vitamin boost och har haft känningar sedan några dagar efter ägglossning så har vart så säker på att det blev av, men nu börjar de mörka flygningarna komma så mensen är på väg. Bim är på söndag:(

Mina bästa kompisar här har blivit gravida på tredje försöket. Min kompis i Sverige blev gravid på andra försöket. En annan kompis här har varit tillsammans så länge, de ligger inte ens längre men bestämde sig för att de ville ha barn. Låg en gång och blev gravid (stör mig så mycket på det)

Usch, tycker det är så hemskt att jag känner mig så missunnsam. Borde ju vara glad för alla andra men kan bara se min egna sorg och kamp för tillfället. Och nu såhär dagarna innan mens känns allt becksvart.

Förlåt för långt och trist inlägg. Min nya Bim verkar bli 26 mars

Längtartillvår 26/3, 35 år (8:e riktiga försöket)

Emmalucy skrev 2021-02-26 19:22:42 följande:

Det är så sant! Jag har också bytt till koffeinfritt kaffe (hittade niiiice bönor från Johan & Nyström, jävlar vilken skillnad det blev från målet kaffe från affären!)

Tack för tipset, jag har tittat på den från Lamberts och tyckte den var ganska dyr med! Jag brukar handla myyyycket från amazon.de, oftast en hel del billigare än Sverige (och amazon SE är en ren copy paste av DE sajten, tom tyska produktbilder mm) där börjar förvirringen...

Jag vet inte riktigt varför men jag är lite rädd att börja munkpeppar, trots att jag slänger i mig allt jag kan hitta som skulle hjälpa, man ska ta den fram till äl om jag kommer ihåg rätt? Jag tror inte man ska ta den om man blir gravid, men det var svårt att hitta mycket info utom "ta det varje dag, men inte om du är gravid" typ! Jag har en kort lutealfas och vill bygga upp det, men lyckades förra månaden utan vitex och jag har köpt progesteronkräm för att se om den kan göra någon nytta :)

Hoppas verkligen att vitext hjälper din PMS! Jag ser fram emot att höra dina uppdateringar om det :)Hej och välkommen! :) det känns alltid som alla bli gravid när man försöker, men jag antar att det inte är mer än innan man försökt också, man märker ju mycket mer och det gör mer ont nu dock! Jag har tur och har en kompis som också kämpar som jag, tom längre (jag försökte med mitt ex i 3år) och en till som precis börjat sin resa men kommer ha problem då hon har oregelbundna cyklar, så jag är "glad" att jag har folk omkring som är i samma sits, och inte massor vänner som plötsligt blir gravid (iofs är de flesta klar med barn, medan jag som strax 35åring väntar på sin första)

Det är super frustrerande att vården inte hjälper, tycker många här har samma problem, även efter utredning blir det typ "you get IVF, you get IVF, EVERYONE GETS IVF!" utan att testa NÅGOT annat innan det om "allt ser normal ut" (snark) har du någon koll själv om något som inte stämmer i din cykel, som du kan påverka själv? :)Jo, jag är i samma sits, inte helt redo att testa vitex, men ge mig några månader till så får vi se :/ kanske det finns en vitamin som är bäst för att förbättre follikulärfasen? jag tar macapulver för att det hjälper normalizera hormonerna, så det booorde regulera hela cykeln :) kan vara något för dig att kolla upp!

Man tycker att man skulle vara superfrisk med alla vitaminer man slänger i sig, men jag och pojkvännen har blivit dunderförkyld i 3 dagar nu, tur att jag är bara cd10 nu och vi lyckades ha väldigt osexigt sex (varken av oss kan andas genom näsan hahahah), surt att man lyckas bli sjuk när man inte gå någonstans utom ICA! :/

Tack så mycket! Jo men visst är det så, såklart. Finns ju hur många som helst som kämpar, men det hör man ju inte lika mycket om såklart, tyvärr.

Vad skönt för dig att ha vänner runt dig som du kan prata med. Jag saknar det, men egentligen är det väl bara att öppna upp mig, tror nog att jag hade fått bra stöd av vänner, men känns ändå som att det skulle bli en extra stress - inte bara jag som väntar utan alla andra också.

Vården är ett skämt. Jag har tagit blodprov och ultraljud, vilket verkar ha sett okej ut. Nästa steg är ett uppföljningssamtal och därefter verkar det som det blir ivf. Hur går det för dig? Hur länge har du försökt nu och har ni någon kontakt med vården?

Min cykel verkar vara bra, regelbunden, ägglossar varje månad och positivt äl test (positiva test två dagar i rad, varje månad), har lite spottings två tre dagar innan mens, vet inte om det kan fixas på nåt sett.
    Soff skrev 2021-02-26 20:36:54 följande:

Det kan du ge dig på haha... som vanligt tycker man att man känner nya symptom.. dock inget jag tar på allvar då det hittils aldrig betytt ett dyft >< men går ju hursom inte att INTE känna efter.. tankarna kommer ibland... tänk om det faktiskt är något denna gången...

Jag har min Bim på söndag, och jag har haft känningar ända sedan några dagar efter min äl, vilket jag aldrig har. Känner inte ens av min ägglossning. Så iom att jag tog en dunderdos av d vitamin så var jag övertygad om att jag var gravid, men icke. Spottings just nu, så mensen kommer som den ska på söndag. Det var säkert pga av D-vitamin boosten som jag haft känningar så länge.

Hoppas era symptom stämmer och att ni plussar snart :)
    Soff skrev 2021-02-27 10:27:45 följande:

Spännande, då håller jag tummarna! Tar själv inte några symptom på allvar alls längre, efter 9 månader av försök med alla symptom man kan ha typ, utan att det betytt något. Men rätt som det är så är det väl något, så varje gång så bygger man ändå upp hopp att det kanske skulle kunna vara något DENNA gången.....med blandade känslor att "äh, du vet ju att det inte är någon skillnad sen sist" ><... psykiskt påfrestande!..... 

Tack <3 Hoppas för dig med! 

Ja men så är det ju! Tror jag har haft de flesta symptom också, säger alltid till mig själv att näe, såklart det inte blev något den här gången heller, men ändå så finns det en liten röst som säger såklart att du kan vara gravid! En riktig bergochdalbana är det här. Nu när bi bommar februari försöket imorgon så blir mars vårat åttonde försök. Segt att gå och vänta på något som man så gärna vill ska hända NUUUU!
    Soff skrev 2021-02-27 15:46:53 följande:

Det är så störande för jag mår typ konstant lite illa och har lite konstig smak i munnen som jag inte får bort. Dock inte metallisk, utan mer en konstig smak. MEN, jag har haft så tidigare och då betydde det NADA... är så irriterande att man ska få såna symptom i detta läge.. kan inte alla symptom bara hålla sig borta om det faktiskt inte är på riktigt!.. så man slipper bli så förvirrad. 

Varje månad är vi alla ett steg närmare att bli gravida, så visst kan det ju betyda något nu. Det låter ju minst sagt som gravidsymptom. När har du Bim?
    Soff skrev 2021-02-27 21:16:52 följande:

Precis, det går så himla mycket upp och ner!..... vet du att ni bommar detta försök? Ja otroligt segt!!!! ><

Ja så är det ju, försöker också tänka så <3 har bim på fredag ^^ får bara avvakta och se nu då ^^

Då är det snart dags! Hoppas hoppas att det går för er.

Ja jag är rätt säker på att vi bommar februari, har bruna flytningar till och från sedan några dagar som jag alltid får innan mens. Trodde mensen skulle komma idag, men den kommer nog imorgon då.
    Emmalucy skrev 2021-02-27 19:03:58 följande:

Jag tycker att det är väldigt svårt att prata om sånt med kompisar eller familj om dem inte har varit med om problem att skaffa barn, det är det som är så underbar med FL att vi kan prata med folk som förstår <3

Jag och min nya kille är bara på andra försöket, han har 2 barn sedan innan, men jag och mitt ex försökte i 3år och det förstörde mig på så många sätt, det känns inte som "nya kille, nya möjligheter, bara cykel 2" känns mer som "cykel 34 av samma jävla skit" trots att jag är tillsammans med någon annan, och det var många år sen jag försökte med mitt ex. Jag borde inte tänka så, men jag var 27 när jag försökte med exet och det gick åt helvete, nu är jag 35 om en vecka och känner inte att det kommer gå bättre nu med åren!

Med exet så kollade vården att jag hade äl, kollade blodvärde och gav mig vitamin D recept, kollade hans spermier "allt ser normal ut. Vi skickar er på IVF" jag kom aldrig så långt att börja IVF, men vården brydde sig verkligen inte ett dugg. 2ggr hade de mätt mitt slemhinna som 8mm och under, och även om 8mm är det absolut minimum för IVF implantering, så säger de "det spelar ingen roll hur tjock den är" uhhh whaaat? Och så tittar man på Amerikanska sajter där de får allt möjligt (och iofs betalar för det, men jag skulle hellre gör det nu än att gå genom IVF om man kan undvika det!)

Ser att du är på åttonde försök, det tar mycket energi :( är du över 35, kan du försök med utredning, även om vården är kass?

Ja familjeliv är verkligen en stöttepelare. Jag har varit med och läst i trådar i flera månader, fastän jag inte har skrivit förrän nu, så känns det som man fått stöd. Det är skönt på ett sätt att läsa om andra som går igenom samma, fastän man såklart önskar att ingen ska behöva gå igenom det.

Vi är ju fortfarande unga, så det borde inte vara några problem om allt ser bra ut. För vissa par är det ju svårt, och alla kanske inte är 'kompatibla om man får säga så, så det behöver ju inte betyda att det tar lång tid för dig och din nya. Jag brukar tänka 'gud vilken tur att jag och mina ex aldrig fick barn' hade aldrig velat ha dem som pappor nu när man ser tillbaks. Jag tror du ska försöka tänka ny partner ny möjlighet ändå fastän det är svårt med den resan du har bakom dig.

Ja i usa har de helt andra metoder, men som du säger så betalar dem ju för det också..

Ja mars blir åttonde försöket, får min mens nu dagarna så min nya Bim är 26 mars, några dagar efter min pojkväns födelsedag :) jag har kontaktat vården, jag har gjort ultraljud och tagit några blodprover. Vi har haft telefon möte med en läkare och har uppföljning i maj. Vi väntar på tid för att kolla min pojkväns spermier och ytterligare ultraljud gör mig. Men det går så långsamt här, vi bor utomlands och vi har ganska strikta covid regler, inte alls som i Sverige. Alla butiker, restauranger är stängda, alla jobbar hemifrån, man får inte träffa kompisar, inte resa, alla hotell är stängda. Så ja, inte konstigt att det tar tid att få boka in sig för tester antar jag.

Förresten någon snäll själ som vill lägga till mig på listan?

Längtartillvår 26/3, 35 år (8e försöket)

bananmilkshake skrev 2021-03-01 11:12:44 följande:

Åååh, deppdagen... ingen mens i sikte, men vet att det inte tagit sig eftersom jag varit gravid 2 gånger och vet hur det kändes då. 

Ibland tror jag att jag haft mina chanser, att det där var dom två graviditerna min kropp kunde producera. Dessutom har jag nu gått förbi februari då första bebisen skulle ha kommit, utan att ha en ny på gång som jag var helt säker på att jag trodde. Bara en till misslyckad graviditet hann jag med däremellan. 

Nä, idag måste jag göra nåt kul! 

Åh, jag känner igen känslan :( hade så häromdagen. Men så länge mensen håller sig borta finns det ju faktiskt en chans och varje graviditet kan ju känns olika. Så man vet aldrig. Jag håller tummarna för dig ändå, men det är alltid en bra idé att göra något kul!!
    Emmalucy skrev 2021-03-01 15:17:41 följande:

Jo exakt, även om man inte är med i diskussionen så läser man och nicka till sig själv och håller med om allt som skrivs :) och jag håller med, trots att jag blev så extremt deprimerad pga försöks åren med exet att jag har aldrig riktigt varit densamma igen, så skulle jag inte vilja ha barn med honom nu! Tur i oturen :)

Mmmm covid gör inte sakerna lättare! Det är tufft när der är "din tur" att gå på utredning men man är tvungen att vänta :( hur tror du de kommer att agera för er om allt ser "normalt" ut? Hoppas det är bättre än i Sverige iaf.

Och till er som känner igen sig om graviditetsbesked... håller med, men blev också lite arg att läsa om detta... "vill egentligen inte ha barn just nu" hallå, vet dem inte hur man skapar en bebis? Jag fattar inte folk som råkar bli gravid av misstag, det känns så orättvis att de har inte nån tacksamhet för livet de har skapat (de blir såklart glada osv, men UGH)!

Finns det nån av er som var dunderförkyld innan äl? Jag har varit så sjuk i en vecka nu, kan inte andas genom näsan (det blir väldigt osexigt ljud när vi har sex kan jag säga) som om det var inte en kamp och stress nog med att tajma baby dances och nu laddar man upp med alvedon för att orka... jag kommer bli så glad efter ons där jag kan slippa tänka på äl och sex! :D

Vad tråkigt att höra att du blev så deprimerad och aldrig blivit densamma igen. Det är verkligen psykiskt påfrestande när man vill något så mycket och den enda man kan göra är att vänta, vänta vänta :(

Men snart är det vår tur, tillslut så kommer det ju att hända!

De har sagt att de alternativ som finns är något stimulerande (för ägglossning antar jag, har alltid lite svårt att hänga med i alla termer när det är på engelska) och då tycker de man ska hålla på i ca 6 månader. Chansen att det lyckas var typ 35% har jag för mig hon sa, annars är det ivf, och det har större chans att lyckas. Men det här ska vi prata om i maj. Efter maj antar jag att det är ytterligare väntetid på x antal månader.. bara att hoppas att det tar sig innan.

Haha, har som tur är inte varit så sjuk runt ägglossning. Som du säger räcker det gott och väl med det väldigt spontana, sexiga baby making sex som vi har här hemma! "Idag är det baby day" brukar jag ropa till min partner när det är dags :)
Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet