Inlägg från: Grapefrukt89 |Visa alla inlägg
  • Grapefrukt89

BIM Mars 2021 - första barnet

Hej alla igen alla fighters!

Hoppar in här från februari månad och blev denna gång extremt ledsen över mensen som kom idag. Har inte riktigt slagit mig så hårt innan men så är det väl med denna kampen; en berg- och dalbana av känslor helt enkelt. Skäms

Nu har jag bestämt mig för att lägga till munkpeppar + zink + c-vitamin (utöver folsyra, magnesium och d-vitamin som jag redan tar) och får väl hoppas på det bästa! Har även övertalat sambon att också ta zink + c-vitamin och folsyra som tydligen kan hjälpa till med den manliga fertiliteten också. En jäkla cocktail av diverse kosttillskott för oss båda nu framöver alltså, hahaha! Så SKÅL på den!

FlörtSkål

Tack för att ni finns i denna tråd och att vi kan finna tröst och pepp hos varann!  Är så tacksam! Hjärta

talu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

paperlanterns, 2/3, 32 år (3:e försöket)

KNAS2, 2/3, 31 år (9:e försöket)

SMEL, 2/3, 27 år (6:e försöket)

Molybden, 2/3, 26 år (9:e försöket)

Sockerplanta, 3/3, 26 år (6:e försöket)

Link92, 3/3, 29 år (20:e försöket)

Neongirl 5/3, 38 år (5:e försöket, ett missfall)

zelling, 6/3, 32 år, (försök 12)

VirrePirre06, 7/3, 29år (försök 4)

Ussies, 7/3, 33år (2:a försöket)

Soff 6/3, 33 år (11:e försöket)

Ericky, 8/3, 33 år (8:e försöket)

jlinnea, 9/3, 26 år (8:e försöket)

BoringBrick92, 10/3, 28 år (4:e försöket)

Carina82, 9/3, 38 år (5:e försöket)

Vickan31, 11/3, 31 år (9:e försöket)

Sellerin, 11/3, 32 år (6:e försöket)

Johanna1923, 14/3, 30 år (2:a försöket)

MAKL, 14/3, 27 år (6:e försöket)

Emmalucy, 14/3, 34 år (2:a försöket)

Hopeforaplusa 15/3, 28 år (7:e försöket)

Msofie 17/3, 25 år (13e försöket)

apan95, 19/3, 25 år (16:e försöket)

Babymonitor 19/3, 29 år (5:e försöket)

Lys12, 19/3, 26 år (2:a försöket)

Rungirl, 20/3, 32 år (5:e försöket)

Notalonee, 20/3, 27 år (1:a försöket)

Grapefrukt 24/3, 31 år (6:e försöket)

Stickling, 27/3, 33 år (9:e försöket)

Rumpelstiltskin, 31/3, 25 år (7:e försöket)

• Grapefrukt89
    Soff skrev 2021-02-25 21:23:00 följande:

Åh vet hur det känns :((( <3 såååå tråkigt och påfrestande för psyket.. 

Det låter bra. Man får göra vad man kan :) <3 man vet ju inte om det är något man bara ska tillsätta, så det faktiskt tar sig, så man får testa sig fram helt enkelt. Själv tar vi också en stor cocktail båda två haha. Sambon tar q10, zink, granatäpple, selen och d-vitamin och jag tar folsyra, zink, d-vitamin, järn+B-vitaminer ^^

Vi håller tummarna för att denna gången är gången med stort G! 

Tack Soff  <3 Man skiftar mellan hopp och förtvivlan. Så jäkla tråkigt...

Nä eller hur... Man får se vad som kanske gör att man lyckas. Kanske det finns en psykologisk aspekt i det också: "nu tar jag det så nu kan det verkligen funka"... Vem vet? Jag har också sen jag blev 30 år haft OTROLIGT jobbiga pms + mer ont vid de två första mensdagarna. Redan kollat för endometrios osv, men gyn sa bara att det kan bli så att mensen förändras och intensifieras med tiden. superKUL, haha!

Håller tummarna för dig med! <3

• Grapefrukt89
    Emmalucy skrev 2021-02-25 21:39:59 följande:
    Hej! :)

Att "överleva" mensen är det viktigaste just nu, oavsett om du äter, drycker eller sova genom det :D man mår alltid piss och tycker att det är meningslös, så ta hand om dig nu!

Jag har velat fram och tillbaka såååå mycket över munkpeppar, vilket märke valde du? Det finns så många olika på nätet så jag har aldrig hittat en som känns bra. Men känner igen dig och @soff, man känner sig som en hel jävla apotek nu! Den dagen det väl händer så kommer man inte vet vad det är som har hjälpt hehe. Jag tar macapulver för att hjälpa hormonerna att normalisera, och höga dos med C och D vitamin för ägget och lutealfasen. Lycka till denna månad!

Tack Emmalucy! <3

Man får upp hoppet månad efter månad och tänker: "tänk om det är nu jag bär på mitt framtida barn"... Hela drömmen hinner målas upp ibland när mensen blir sen eller när man har konstiga symptom. Men det är ju också hoppet som driver en framåt.

Ja, håller verkligen med! Jag ska unna mig lufttorkad skinka och skumpa i helgen. ^^ Speciellt eftersom att jag känner att man offrar så mycket redan pga coronan + när man försöker att bli gravid. Vad gäller att försöka bli gravid så dricker jag mycket mindre kaffe men mest koffeinfritt kaffe (1-2 koppar) dricker inte alkohol, skippar viss typ av mat i perioder, kollar upp vad man får/bör äta och inte samt att jag också numera tar massa kosttillskott...

Munkpeppar vill jag testa eftersom jag har BRUTALA pms-symptom pluss att jag har ganska ont de första 2 dagarna jag har mens (funkar oftast att dämpa med alvedon eller ett glas med bubbel på kvällen, haha). Så jag tänker liksom två flugor i en smäll :D

Jag kommer köra på den som heter Lamberts Vitex Agnus Castus (från graviditetskollen.se). Men den var ganska dyr och nu har de precis lanserat ett nytt märke från Danmark som verkar billigare:

www.graviditetskollen.nu/produkter/kosttillskott-for-dig-som-vill-bli-gravid/halsokost/munkpeppar-agnus-castus-90-kapslar

Önskar dig ett lycka till med! <3

• Grapefrukt89
    hopeforaplusa skrev 2021-02-26 08:28:35 följande:

Ser att ni är många som äter munkpeppar och har läst mycket bra men även dåligt om det. Vad tycker ni som äter om det? Rubbar det ens cykel? Har en relativt regelbunden cykel från 25-30 dagar så är rädd att den ska rubbas helt.

Hej! :)

Av det jag läst så kan det i enstaka fall förlänga cykeln lite medan rosenrot förkortar den. Men jag har hört att munkpeppar hjälper mest mot pms eller ökar fertiliteten. Många har ganska snabbt blivit gravida efter att ha använt munkpeppar enligt familjeliv/bloggare osv. Har själv en relativt rebelbunden cykel på 24-28 dagar så hoppas verkligen inte den förstör... Valde mellan bidrottninggelé, rosenrot och munkpeppar och då stod det övervägande på både hälsokostsidor + familjeliv + bloggar att just munkpeppar har god effekt för pms-problem och hjälper för att öka fertiliteten. Jag som har extrema pms-utbrott är tacksam om det trappas ner lite, så det blev mitt val grundat på mina problem/min instinkt.

Själv börjar jag med munkpeppar idag fram till ägglossning (man ska inte ta det om man är gravid) så har ingen annan input än.

Nån annan som kan bidra med sin expertis? :)

• Grapefrukt89
    Sellerin skrev 2021-02-26 20:46:04 följande:
    Jag märkte också en skillnad med mensen efter det att jag fyllt 30 år. Fick helt plötsligt mensvärk, något jag aldrig haft förr i mitt liv. Gick ändå på p-piller då så blev ganska förvånad över hur min kropp helt plötsligt ändrade sig mot det negativa. Det har sedan hållit i sig sedan dess, även sedan jag slutade med p-piller för 1 år sedan. Märkligt! Ska det verkligen bli så bara för att man är 30+!

Eller hur? Samma här! Jag tänkte ju att bli 30 år skulle va det nya "20". Hahaha!

Såg verkligen fram emot att bli 30 år och trivs mer med mig själv nu än som 20 åring men nu känns det som att man har mer mensvärk, oro osv... Hoppas 40 blir bättre! (Bara 8,5 år till!) hahaha!

• Grapefrukt89
    Soff skrev 2021-03-02 10:18:32 följande:

Otroligt trist. Tog ett gravtest nu också för att bekräfta och det var förstås negativt, som alltid. 

Ah okey, samma sits för oss båda då. Var också och kollade mig och allt såg bra ut. Min sambo tror dock inte att det är något fel på honom, han tycker mest att man ska försöka 1 år innan man ska fundera på det. Men det är så lätt för honom att säga, som knappt berörs när det blir negativa besked, mer än att jag blir ledsen. Han stressar inte upp sig över det. Jag däremot blir helt förkrossad. Berättade precis om negativt test, och det enda han gjorde var att krama om mig och sen gå och jobba igen och var precis som vanligt. Blir bara fruktansvärt provocerad av detta. 

Ja precis, det är just därför jag vill göra det. För jag känner att jag stressar upp mig något enormt över detta. Och jag vill bara få slut på lidandet. Och på nåt sätt så är det ju bara han som kan hjälpa mig med det genom att ta det där testet, men när han inte vill göra det så känns det indirekt som han inte vill hjälpa mig med att få slut på den här skiten. Men det är samtidigt fel av mig att tänka så, jag måste ju respektera hans känslor/åsikter också. Vet bara inte hur jag ska fortsätta orka med detta. 

Wow! Känner EXAKT igen detta från min egen situation... Min sambo är ju rena "hakuna matata"-personen och tar saker som det kommer och stressar nästan aldrig upp sig inför nåt medan jag känner mig som den mest nojiga och nästintill galna/ostabila/paranoida personen i jämförelse med honom.

Utan att känna dig eller sambon så säger jag att jag tror att det är nåt generellt fenomen i en del hetero-relationer. (Om man nu ska dra de flesta över en kam). Jag vill i alla fall tro att männen vi valt att bilda familj med är sympatiska och närvarande osv men att de pga olika skäl kanske hanterar sånt annorlunda. Tror det har mycket med det att göra...

Jag gick förra året i parterapi med min sambo vid 4 tillfällen pga stress, press och ångest vi både hade enskilt som gjorde att vi gick förbi varandra och kunde inte alls möta varandra eller finnas där för varandra. Båda två var så frustrerade och arga på varann att vi ville prata med någon för att inte förlora varann. Då var det en grej som psykologen sa som jag tyckte var intressant: Att jag och min sambo är ganska annorlunda, delvis pga av våra personligheter är olika men också för att många män och kvinnor har vissa sätt som de "lärt " sig att agera utefter. T.ex att vi hanterar saker olika, har olika behov osv. Men det viktiga är att man finns där för varandra när man behöver varandra oavsett vad det handlar om. För jag har alltid tänkt att han ska förstå min frustration, min desperation att få bolla idéer eller prata om saker utan att han tar och antar vad jag egentligen menar osv.

Nu vet jag ju inte hur exakt din situation är utan bara berättar om min egna. Utan att vara för mycket av en hobby-psykolog eller nåt så tycker jag det är intressant hur man socialt har formats in i dessa roller. Detta var något som psykologen också sa som liksom de "primitiva" som män och kvinnor lärt sig som oavsett hur progressiva och moderna vi än må va, så kan det ibland dyka upp utan att man vet riktigt hur och varför... :)

Tror du att du skulle vilja berätta för honom att du kanske behöver att han visar lite mer stöd och att du berättar hur och varför? <3

• Grapefrukt89
    Ericky skrev 2021-03-03 10:33:19 följande:

Här är det BIM om 6 dagar. Jag har haft molvärk sedan lördag som kommer och går vilket är lite tidigare än normalt. Fick en rosa blödning på äl + 6 och gick upp i spinn och ringde gyn för att boka in en ny tid där eftersom jag trodde att mina mellanblödningar var tillbaka igen som jag trodde att jag blivit kvitt förra månaden som var min första utan det på lång tid. Men... mellanblödningarna brukar hålla i sig fram till mensen. Här upphörde den rosa blödningen (som bara syntes när jag torkade mig) efter 1,5 dagar. Sedan har det inte varit något mer. Det här väcker ju ett litet, litet hopp om att det skulle kunnat vara en nidblödning jag fick där på äl+6/7. Tog ett testa tidigt i morse som var helt blankt, men det är egentligen först imorgon testat ska kunna användas, så jag var ju för tidig. 

Hoppas, hoppas, hoppas att det tagit sig nu på 8e försöket för oss! Har annars tid inbokat på gyn och har krävt att bli ordentligt utredd då jag misstänker att jag har lågt progesteron av flera anledningar. Bland annat mellanblödningarna. 

Tänker också att jag ska börja tempa kommande månad om jag inte är gravid för att få koll på att ägglossning faktiskt sker och på vilken dag. 

Hur tänker ni andra med BIM? Jag har ju trott att BIM är lika med dagen för beräknad mens, men det verkar ju vara dagen efter mens som anses vara BIM vad jag förstår?

Hoppas!! <3
  • Grapefrukt89
    Soff skrev 2021-03-04 20:30:19 följande:

Alltid skönt att känna samhörighet, att inte vara ensam i att gå igenom dessa saker. Jag tror absolut att det kan vara så som du säger, att det är ett inlärt beteende. Och jag tror att män och kvinnor fungerar olika i vissa lägen, helt klart. Och jag försöker intala mig själv detta, att jag inte kan utgå ifrån mitt egna perspektiv av känslor etc. eftersom det för honom ser helt annorlunda ut, och därmed så beter han sig annorlunda därefter, utan att mena illa på nåt sätt. Svårt dock när man är mitt inne i de jobbigaste känslorna, att ens orka bry sig om det, utan då vill man bara ha stöd och det man behöver. Men det funkar ju inte alltid så bra.

Har också funderat på det där med parterapi ibland.. 

Vår situation är lite komplicerad där. Jag har nämligen under en tid varit väldigt tung i vårt förhållande, till och från, av olika anledningar, och han har fått trösta mig enormt mycket..jag har i kombination med utbrändhet varit med om en traumatisk händelse som gjort att jag har börjat gråta för minsta lilla... har brutit ihop bara jag glömt matkortet när vi är och handlar...Typ allt.. Det är mycket bättre nu, men detta har dränerat honom väldigt mycket, vilket jag förstår, men nu när vi försöker få barn så är detta väldigt problematiskt. Det kan krocka lite med det förflutna som vi gått igenom, och han känner att han liksom triggas och blir irriterad.. samtidigt som han och jag har helt olika syn på detta. Men han gör sitt bästa för att inte bli irriterad, och försöker vara ett stöd för mig. Men ja, det är inte alltid lätt alla gånger ><.. en hemsk situation helt klart när man sitter där och är helt knäckt gång på gång...

Känner mig helt slut mentalt. Vill bara att det ska ta sig så vi slipper fortsätta gå igenom detta... och att äntligen få blicka framåt till en liten <3  

Förstår att det är jobbigt och att mycket format en och påverkar hur man upplever saker som är mer "här och nu" också... Därför kan det vara skönt med parterapi och det är inte så dramatiskt som det låter. :) Många söker sig dit när det nästan gått för långt istället för att uppmärksamma det tidigare och på nåt sätt reda ut det snabbt och jobba preventivt.

Jag kände att den terapin vi gick i, som för vår del var 4 tillfällen, den hjälpte oss jättemycket. Juste eftersom att det fanns saker i det förflutna som både innan jag och min sambo träffades påverkade oss i vår konflikt. Skönt att höra en tredje part som ser detta och manövrerar det på sätt som gör att man liksom inte gräver i det förflutna utan snarare uppmärksammar hur det finns en anledning till det (att vi har olika erfarenheter, perspektiv, tankar, rädslor osv). Det kändes som att vi fick lite verkyg bara för att kunna kompromissa och hjälpa varandra i våra enskilda behov så att det istället blev ett gemensamt mål att kunna stötta och hjälpa varann på bästa sätt! Parterapi är många gånger så tabubelagt men jag tycker det finns stora fördelar med att bara få en tredje part som kan på ett objektivt sätt styra parets problematik/konflikt åt ett konstruktivt sätt. Kan ta väldigt kort tid att lyfta förhållandet också! För oss tog det ca 4 tillfällen och båda fick så mycket perspektiv.

Förstår! Har för min del också haft tyngd med förlorandet av min bästa vän, existensiella saker, känsla av otrygghet från min barndom. Som min sambo också lyssnar på och stöttar mig i med kramar, att försöka uppmuntra mig eller fråga vad jag behöver. Men många gånger har jag känt att jag ändå inte blir till 100% "förstådd" trots att jag säger vad jag behöver när han frågar och jag får den hjälpen. Men jag upplever den problematiken ofta när det är nåt jag känner är överväldigande som gås igenom och som gör att man tänker att den andra direkt kan hjälpa en i. Jag gick faktiskt själv till denna psykolog också eftersom att jag kände att jag hade svårt att få något stöd/tröst av mig själv också. Jag förlitade i dessa fall så mycket mig på att andra skulle hjälpa mig hela tiden när något känns jobbigt (ångest och oro). Nu har jag lite mer verktyg och större medvetenhet om att jag också kan finna tröst hos mig själv när andra kanske inte kan vara där till 100% av olika anledningar. Men detta är ju min problematik och min "resa" så jag vet inte om den är till någon tröst för dig.

Såklart väcker denna resa du gör med att vilja få barn något så otroligt mycket i dig och i er relation. <3  Jag hoppas på det bästa för er i barnresan men också ni mår bra hos varann och i er själva..

Massvis med kramar! Du är inte ensam <3

• Grapefrukt89
    Soff skrev 2021-03-11 13:23:04 följande:

Idag kom beskedet som jag varit rädd för att få.. visste att jag skulle få det precis närsom.. min bror och hans sambo väntar sitt andra barn. Hon blev förstås gravid på en gång, och är nu i 3:e månaden. Fick ett bild på ett ultraljud direkt till telefonen. Jag är helt knäckt, och känner sån inre panik så det finns inte. Jag kan inte glädjas alls, och bara gråter. 

Jag gör precis allt för att varva ner och inte stressa. Jag gör yoga, andningsövningar, pilates, ligger på spikmatta och jag köpte ett akupunkturpaket på 10ggr igår så jag ska gå dit regelbundet. Jag försöker att hålla mig borta från allt som påminner mig om alla som är gravida. Det gör mig ledsen, förbannad och allt däremellan när jag då får detta besked och allt kastas omkull som jag kämpar med varje dag, utan att jag överhuvudtaget kan kontrollera eller påverka det. Jag kan bara sitta där och ta in det. Vet inte vad jag ska göra längre av alla dessa känslor. 

När det är ens bror kan jag heller inte direkt stänga ute det så lätt, som när det bara är någon bekant. Nu bir liksom resan än mer jobbig än vad den var innan. Det gör så ont. Kan inte med ord beskriva hur orättvist det känns. 

Åh... Men helt förståeligt och alltid ok att du känner som du känner. Du har all rätt till dina känslor! Förstår också att det känns tufft...

Kramar... <3

• Grapefrukt89
    hopeforaplusa skrev 2021-03-13 21:32:29 följande:

Jag var helt säker på att även detta försök var över men plussade idag mot alla odds. Jag hejjar på er andra som försöker och är här inne och följer allas resa. Håller tummen att alla får sina plus här framöver. Ni alla verkligen grymma, vilken resa vi gjort/gör. Hur man reser sig upp och kämpar månad efter månad. Sånna kämpar vi är allihopa!{#emotions_dlg.flower}

talu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

SMEL, 2/3, 27 år (6:e försöket) PLUSSAT

Sockerplanta, 3/3, 26 år (6:e försöket)

Link92, 3/3, 29 år (20:e försöket)

Bananmilkshake, 3/3, 35 år (7:e försöket, 2 MA)

Neongirl 5/3, 38 år (5:e försöket, ett missfall)

Weloty, 5/3, 30 år (11:e försöket)

zelling, 6/3, 32 år, (försök 12)

VirrePirre06, 7/3, 29år (försök 4)

Ussies, 7/3, 33år (2:a försöket) PLUSSAT

Soff 6/3, 33 år (11:e försöket)

Ericky, 8/3, 33 år (8:e försöket)

Sellerin, 8/3, 32 år (6:e försöket) PLUSSAT

jlinnea, 9/3, 26 år (8:e försöket)

Carina82, 9/3, 38 år (5:e försöket)

Vickan31, 11/3, 31 år (9:e försöket)

Molybden, 11/3, 26 år (9:e försöket) PLUSSAT

Mirabilis89, 13/3, 32 år (8:e försöket)

FruH2, 13/3,28år (6:e försöket)

hopeforaplusa 14/3 29år (7:e försöket) PLUSSAT

Johanna1923, 14/3, 30 år (2:a försöket) PLUSSAT

MAKL, 14/3, 27 år (6:e försöket)

BoringBrick92, 14/3, 28 år (4:e försöket)

Emmalucy, 15/3, 35 år (2:a försöket med ny partner, men 36försök med exet)

15/3, 28 år (7:e försöket)

Msofie 17/3, 25 år (13e försöket)

apan95, 17/3, 25 år (16:e försöket)

Annne29 19/3 29 år (11:e försöket)

Babymonitor 19/3, 29 år (5:e försöket)

Lys12, 19/3, 26 år (2:a försöket)

Rungirl, 20/3, 32 år (5:e försöket)

Notalonee, 20/3, 27 år (1:a försöket)

Grapefrukt 24/3, 31 år (6:e försöket)

Rumpelstiltskin, 26/3, 25 år (7:e försöket)

Stickling, 27/3, 33 år (9:e försöket)

Eclipse, 27/3, 31 år (3:e försöket)

Längtartillvår, 27/3, 35 år (8e försöket)

KNAS2, 28/3, 31 år (10:e försöket)

Paperlanterns, 29/3, 32 år (4:e försöket)

Bananmilkshake, 29/3, 35 år (8:e försöket, 2 MA)

Sockerplanta, 30/3, 26 år (7:e försöket)

Villblimamma96, 31/3, 25 år (3:e försöket)

Wow! Massa grattis! Aå kul att du och andra börjar få era efterlängtade pluss i denna tråd! Ger en hopp! Lycka till med resterande delen av resan! Hoppas du kan njuta ordentligt också! Kram! <3
Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet