apan95 skrev 2021-03-11 11:27:49 följande:
Hon sa att i vanliga fall är väntetiden 7 månader, och då var hon inte helt säker om det var till kallelsen eller till ivf-start. Men nu under Corona är det längre väntetid och kunde därför vara upp emot 10 månader, samt att här i göteborg stänger de under sommaren vilket gör att de skjuts upp yttligare lite då...
privat ivf får man ju då betala själv ja.. runt 56.000 för de ?lilla paketet? för oss...
Skulle ju egentligen rekommendera dig att ni söker hjälp redan nu om ni inte redan gjort det och då säger att ni försökt drygt ett år så er remiss i såfall kan skickas ganska omgående... då blir ju väntan inte lika lång kanske...
sen sa hon ju även att 85% friska par blir gravida inom 1 år och 93% inom 2 år så chansen höjs ju lite till iaf!
Vi har ju gått på privat klinik med utredningen och de samarbetar ju med landstinget så var ju skönt att hon erbjöd båda alternativen, och som hon sa så om vi på börjar privat i maj/juni och inte lyckas på 2 försök så är vi ju ganska nära på att få påbörja hos landsting så då har man ju även utnyttjat den väntetiden...
förstår att inte alla har råd... tycker det är orättvist!
Håller tummarna för er också, förstår att det är deppigt just nu <3 kram!!
Tack för ditt svar! Jag förstår att det kan variera ganska mycket beroende på var man bor och så, och även om det är svårt så får jag försöka att inte deppa ihop nu när mensen kommit. Är så lätt att oroa sig och tänka längre fram i processen än vad man faktiskt är, men det där med långa väntetider känns lite stressande trots allt. Som du säger, det är ganska dyrt om man går privat och behöver betala själv, så det är synd att inte alla har råd med det, men jag hoppas att det ska lösa sig. Och för er del kanske spolningen gör susen och att ni inte ens behöver ivf

Känns väldigt lovande i alla fall, att läkaren tyckte att era chanser så bra!
Vi sökte faktiskt för flera månader sedan, och i slutet av april ska vi äntligen få komma på första besöket för utredning. Vet inte om de tar prover redan då eller om det bara är ett samtal. Så det är ju alltid något, att det snart närmar sig ett första besök som vi ändå har väntat flera månader på.
Förlåt som sagt för depp från mig som precis fått min mens, men jag blir jätteglad för all pepp och ska försöka att tänka positivt kring statistiken du skrev om med mera. Tack och kram!