• Anonym (aspig som fn)

Önskar superdetaljerad förklaring om hur man gör när man släktforskar

Jag gör ett sista desperat försök att få hjälp för släktforskningen. Jag har försökt på dedikerade släktforskningssidor men det känns alltid som att de pratar över huvudet på mig och när jag ber folk att förklara noggrannare/i fler, minder steg så förstår de inte vad jag vill/menar och det hela havererar.

Snälla, någon som släktforskar. Förklara så detaljerat som möjligt vad det är du gör. Verkligen steg för steg. Och var tålmodig med mig om jag frågar följdfrågor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-04 21:12
    Om någon vet något om Gramps blir jag också tacksam.

• Svar på tråden Önskar superdetaljerad förklaring om hur man gör när man släktforskar
  • Hyllemor
    Anonym (aspig som fn) skrev 2021-02-04 21:09:25 följande:

Jag gör ett sista desperat försök att få hjälp för släktforskningen. Jag har försökt på dedikerade släktforskningssidor men det känns alltid som att de pratar över huvudet på mig och när jag ber folk att förklara noggrannare/i fler, minder steg så förstår de inte vad jag vill/menar och det hela havererar.

Snälla, någon som släktforskar. Förklara så detaljerat som möjligt vad det är du gör. Verkligen steg för steg. Och var tålmodig med mig om jag frågar följdfrågor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-04 21:12
    Om någon vet något om Gramps blir jag också tacksam.

Hej! Jag hjälper dig gärna och har släktforskat under 10+ år. Jag tyckte också att allt var sjukt förvirrat ibörjan. Jag vill tillägga att jag inte vet vad Gramps är för något. Är det en släktforskningssida eller är det en släkt? 

I nästan inlägg ska jag beskriva för dig, men jag ger dig det här så länge, eftersom det hela kommer att ta en liten stund. Jag hjälper dig gärna på vägen.

• Anonym (aspig som fn)
    Hyllemor skrev 2021-02-04 22:10:42 följande:

Hej! Jag hjälper dig gärna och har släktforskat under 10+ år. Jag tyckte också att allt var sjukt förvirrat ibörjan. Jag vill tillägga att jag inte vet vad Gramps är för något. Är det en släktforskningssida eller är det en släkt? 

I nästan inlägg ska jag beskriva för dig, men jag ger dig det här så länge, eftersom det hela kommer att ta en liten stund. Jag hjälper dig gärna på vägen.

Tack så jättemycket att du vill hjälpa!

Gramps är ett dataprogram för släktforskning. Det är inte så jätteviktigt, jag kan lista ut det själv, men jag tänkte att om någon använder det så är det en bonus för mig.
  • Anonym (Släktforskning är ett aber)

Släktforskning räcker det att någon enstaka kvinna i direkt släktled över dig vänstrat för att stora delar av släktforskningen skall kunna bli helt irrelevant eftersom det kan vara människor du inte är släkt med egentligen. 

Bättre med DNA-test innan du släktforskar, så du inte går för långt i forskningen i onödan om du ser att det här kan inte stämma baserat på DNA. 

• Hyllemor

Det viktigaste av allt är att du vet vad du själv heter och på vilken ort du är född och vilket år. Om du dessutom vet samma sak kring dina föräldrar och mor- och farföräldrar så är det ett plus som underlättar enormt mycket.

Så mycket som du bara kan ta reda på från äldre släktingar hjälper enormt mycket. 

Man kan släktforska på olika vis. Jag började med "rakt nedstigande led", alltså min mamma och pappa, deras mammor och pappor och så vidare. När jag var ny släktforskare så tog jag inte reda på syskons födelseår och ort. Det ångrar jag idag eftersom jag får göra om ibland. Ta reda på allt! Om du har fullständiga personnummer så blir det ännu lättare.

När man plötsligt inte vet längre, så kan man slå i "Dödboken" där man får mycket information. Den finns digitalt. Jag minns inte riktigt vilka årtal den sträcker sig över, men det är en bit in på 1900-talet i alla fall (när man inte kan slå i kyrkoböcker.) Därefter är det kyrkoböcker och andra dokument. Just det kan vara en hel djungel, men jag kan bistå med hjälp om du inte kan.

En sak som är värd att nämna är att om man över huvud taget ska kunna släktforska, så måste man kunna läsa skrivstil (den från 60-talet och bakåt.) Om du bara kan den, så kan du snabbt lära dig äldre skrivstilar. Om man kommer ner på 1600-talet så kan det bli bökigt och svårare, men det går även det att lära sig. Sedan gäller det att inte ge upp direkt om man tror att en handstil kan vara svår. Det finns enorma mängder präster i det här landet som har skrivit in sjokvis med text i kyrkoböcker samtidigt som de har druckit upp nattvardsvin (som man inte fick slänga ut, eftersom dessa var Kristi blod och kropp.) och så är det inte helt lätt.

Ställ gärna frågor till mig, så ska jag försöka hjälpa, på oavsett vilken nivå du är på. Jag håller också gärna den här tråden vid liv, eftersom det tog många år innan jag själv förstod hur man gör, och om jag hade fattat tidigare, så hade det gått så otroligt mycket fortare.

• Hyllemor
    Anonym (Släktforskning är ett aber) skrev 2021-02-04 22:17:00 följande:

Släktforskning räcker det att någon enstaka kvinna i direkt släktled över dig vänstrat för att stora delar av släktforskningen skall kunna bli helt irrelevant eftersom det kan vara människor du inte är släkt med egentligen. 

Bättre med DNA-test innan du släktforskar, så du inte går för långt i forskningen i onödan om du ser att det här kan inte stämma baserat på DNA. 

DNA-test är jättebra, men ger ju inga levnadsbeskrivningar och levnadsöden, tyvärr, vilket man däremot kan få ut av släktforskning. En kombination av dessa är ju det perfekta, men vad ska man med DNA-test till om man inte vet något om personerna som man forskar kring?
  • Hyllemor

Jag kan hjälpa dig att visa vart du ska söka och hur du gör. Just nu så har jag pausat min släkt för ett par månader framåt (man kan fastna ganska snabbt och inte göra någonting annat) så jag gör det i etapper. Och när jag inte släktforskar själv så har jag hjälpt många andra. 

Inga frågor är för dumma. Ställ dem, så hjälper jag dig, för släktforskning är kul! Speciellt när man för tillfället inte orkar med sin egen släkt. :) 

Svar på tråden Önskar superdetaljerad förklaring om hur man gör när man släktforskar