• inteheltperfekt

    Icke-binär tonåring, hur stötta?

    Hej!

    Jag har en tonåring som nyligen kommit ut som icke-binär. Jag vill givetvis stötta hen i detta, men vet inte riktigt hur. 

    Har ni några tips på bra sidor med information, böcker eller vart jag kan vända mig? 

  • Svar på tråden Icke-binär tonåring, hur stötta?
  • Sven19
    inteheltperfekt skrev 2021-02-05 11:19:15 följande:

    Hej!

    Jag har en tonåring som nyligen kommit ut som icke-binär. Jag vill givetvis stötta hen i detta, men vet inte riktigt hur. 

    Har ni några tips på bra sidor med information, böcker eller vart jag kan vända mig? 


    Hurdå ickebinär?
  • FtS70

    Jag tror att ickebinära behöver samma sak som andra barn: kärlek, omtanke och respekt. Det räcker långt.

  • Sven19
    FtS70 skrev 2021-02-05 11:48:55 följande:

    Jag tror att ickebinära behöver samma sak som andra barn: kärlek, omtanke och respekt. Det räcker långt.


    Ja. Vilket kön man har är ju inget man behöver göra någon stor sak av. Använder man ex offentliga toaletter och byter om i samma omklädningsrum som sitt biologiska kön så är det nog inget stort problem.
  • Jemp

    Jag hade börjat hos rfsl. Om det inte är rätt ställe så kan de säkert guida dig vidare.

  • Anonym (Syster)

    Det är lite av en snårskog för omgivningen för det är svårt att veta vad som försiggår i någon annans huvud. Men använd rätt pronomen, fråga hur hen tänker kring sånt som brukar vara könsbestämt, t ex kläder och annat, visa intresse för hens värld. Betona att hen alltid alltid kan prata med dig om nåt känns svårt, att du vill förstå och stötta. Och kramas :)

    RFSU är en bra start, det finns säkert några officiella hbtqi-rörelser också.

  • Anonym (Syster)
    Anonym (Syster) skrev 2021-02-05 12:13:23 följande:

    RFSU är en bra start, det finns säkert några officiella hbtqi-rörelser också.


    Oj! Det kanske är RFSL förresten.
Svar på tråden Icke-binär tonåring, hur stötta?