• Anonym (Värdelös)

Två fasta jobb men ändå godkänner inte banken huslån

Lever med sambo och två barn vi är inte direkt fattig inte heller rika. Jag har ett okej sparande och båda har fasta jobb. Vi drömmer om hus och jag ser mig inte som en lägenhetsmänniska och jag känner mig så värdelös som utsätter mina barn för detta. För barnens bästa så är det att dom får bo i hus pga olika anledningar.
    Både jag och sambon är uppväxt i hus. 

Nu till problemet, banken vill inte ge oss ett huslån och jag förstår inte varför... 

• Svar på tråden Två fasta jobb men ändå godkänner inte banken huslån
  • Anonym (V)

Vill du verkligen ha svar på varför så ringer du upp banken och frågar varför.
    Familjelivare kan bara spekulera och det brukar göras både högt och lågt.

• Ascendere
    Anonym (Värdelös) skrev 2021-02-05 13:48:29 följande:

Lever med sambo och två barn vi är inte direkt fattig inte heller rika. Jag har ett okej sparande och båda har fasta jobb. Vi drömmer om hus och jag ser mig inte som en lägenhetsmänniska och jag känner mig så värdelös som utsätter mina barn för detta. För barnens bästa så är det att dom får bo i hus pga olika anledningar.

Nu till problemet, banken vill inte ge oss ett huslån och jag förstår inte varför... 

Fråga banken? 
    Eller vad är syftet med trådstarten? 
  • Anonym (Fm)

Finns ju en massa olika skäl för dem att neka.

1. Hur ser totalekonomin ut? Kontantinsats, övriga lån?

2. Hur mycket vill ni låna i relation till era inkomster?

• Anonym (m b)

Kolla med flera banker.

• Anonym (Bank)

Ja, precis som "Fm" skriver här ovan är det helheten som spelar in.

Har ni en trasslig ekonomisk historia med många smålån och flera förfrågningar hos uc?

• Anonym (Linn)

Det lättaste är att fråga banken vad de baserat sitt beslut på. Ibland kan man diskutera.

Men jag skulle råda er att kontakta ett flertal banker, inte bara stanna vid en.

Sedan måste ni själva fundera på hur er ekonomi ser ut och vad ni har möjlighet att förbättra.

• Anonym (Bank)

Och du, du är inte värdelös för att ni inte har hus. Du är värdefull för både dina närmaste och för samhället i stort, även för mig som inte känner dig.

• PH76

Det skulle såklart underlätta om du skrev era löner, skulder, sparat kapital och var ni kollar på hus.

Utan detta så är det givetvis helt omöjligt för någon att svara på varför ni inte får lån.
  • Anonym (Ränta+amorteringar)

Bankerna har blivit hårdare och det är bra att räkna på om ni klarar att räntan ligger på 5% + amorteringar.
    sökte på ?hur mycket får jag låna? Och fick upp exemplet nedan.
    seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/lanelofte-och-guide/hur-mycket-far-jag-lana&s_kwcid=AL!5917!3!473134729665!e!!g!!hur%20mycket%20får%20jag%20låna&gclid=EAIaIQobChMIj5i4tunS7gIVQRt7Ch1wcADAEAAYASAAEgIz3vD_BwE

Vad säger den hur mycket ni får låna?

• Anonym (Bankman)

Jobbar på bank och kan säga att det är rekordår för bostadslån, så om ni fått ett nej finns det konkreta matematiska grunder till det.

det räcker inte med att ha "sparande och fast anställning", utan banken måste känna att ni kan klara av era bolånskostnader plus era andra levnadskostnader - även om räntan går upp med ett par procent.

Så ekvationen är liksom era bruttolöner minus schablonkostnader för barn och vuxna (mat, kläder, telefonräkning, hobbyer, annan skuldskötsel etc.), detta blir er betalningförmåga. Detta plus hur mycket pengar ni har till kontantinsatsen avgör hur mycket ni kan låna.

Vänd på det med banken - fråga hur stort lån er ekonomi skulle klara av, enligt dem. Då får du en bra fingervisning till hur dyra hus ni bör spana efter!

Lycka till!

• Anonym (Z)

Har ni frågat varför? Hur stor kontantinsats har ni? Kolla med flera banker.

• LisaA94

Vad har ni för inkomster? Vad uppgår er totala skuld till i dagsläget?

• Anonym (B))

Varför frågade ni inte, när ni fick beskedet? Eller ringar banken nu och frågar?
Svar på tråden Två fasta jobb men ändå godkänner inte banken huslån