• Gojtan

    Hur gör ni om ex läkarbesök hamnar på era arbetstider?

    Tja som frågan lyder=

    Hur hörni? Sjukskriven några timmar? Semester? Löneavdrag?

    Svårt om man har flera barn som ska till tandläkaren, BVC och läkare, tänker jag. Eller om man måste dit själv?

  • Svar på tråden Hur gör ni om ex läkarbesök hamnar på era arbetstider?
  • Gojtan
    Gojtan skrev 2021-02-05 19:50:27 följande:

    Tja som frågan lyder=

    Hur hörni? Sjukskriven några timmar? Semester? Löneavdrag?

    Svårt om man har flera barn som ska till tandläkaren, BVC och läkare, tänker jag. Eller om man måste dit själv?


    Hur GÖR ni, inte hörni, skulle det stå! :D
  • Anonym (fg)
    Gojtan skrev 2021-02-05 19:50:27 följande:

    Tja som frågan lyder=

    Hur hörni? Sjukskriven några timmar? Semester? Löneavdrag?

    Svårt om man har flera barn som ska till tandläkaren, BVC och läkare, tänker jag. Eller om man måste dit själv?


    Tar man inte ut föräldrarledighet? Man vabbar om barnet ska till läkaren eller är sjuk. och man tar ut kompledighet om man själv ska till läkaren. Men om man kan utnyttja VABB för att själv ta sig till läkare och tandläkare.. ja, jag misstänker att många har gjort sånt redan. Jag har inga barn så jag vet inte men utifrån ovan hade jag nog agerat.
  • Anonym (ooo)
    Gojtan skrev 2021-02-05 19:50:27 följande:

    Tja som frågan lyder=

    Hur hörni? Sjukskriven några timmar? Semester? Löneavdrag?

    Svårt om man har flera barn som ska till tandläkaren, BVC och läkare, tänker jag. Eller om man måste dit själv?


    Man försöker lägga dem så smidigt som möjligt . Tandläkare bokar jag alltid om, om det krockar med något. Det brukar inte vara svårt att ändra på. Läkartider däremot kan ju vara svårt att flytta på så dem vill jag ha.
    Tider för mammografi och cellprovtagning kan man enkelt ändra på själv så där styr man helt själv var man vill lägga dessa. 

    Jag har oftast möjlighet att gå från jobbet men vill helst ha läkartider på morgonen 
  • Stårschan2

    Tar det på flexen. Har så himla mycket övertid så det spelar absolut ingen roll när man får läkartid/tandläkartid så länge det inte krockar med något väldigt viktigt möte. Då bokar jag om tiden.

  • Anonym (H)

    Ändrar såna tider till kvällstid efter skola eller lov. Gäller det mig själv., lägger jag det till lediga dagar. Om det inte är akut förstås

  • Anonym (reflektion)

    På förra jobbet hade vi 4 timmar permission (betald tid) om året för läkarbesök, faktiskt.

    Då som nu gäller att en tjänsteman styr sin egen tid, det är upp till mig att lösa mina uppgifter och då planerar man runt så det funkar med vårdbesök. Eller skjuter upp dem om det är mitt i en projektspurt. Om jag måste till ett annat sjukhus och resa några timmar så kanske jag löser det med en flexdag eller en semesterdag.

    Är man akut sjuk så är man ju sjuk och då är jag hos läkaren en sjukdag, naturligtvis.

  • Anonym (Flip)

    Flexar ut. Som tur är har jag ett jobb där det går.

  • Anonym (C)

    Bokar om det som går att boka om, men exempelvis läkartid på hc brukar vara svårt att boka om. Jag jobbar på sjukhuset och har flex så om det är okej bemanning den dagen tar jag läkarbesöket i samband med min rast +lite från flexen om det behövs.

  • Anonym (generös arbg)

    Går ifrån, eller kommer senare om det är på morgonen. Påverkar inte jobbet eller lönen.

  • Jemp

    På förra jobbet gick läkarbesök under betald arbetstid. Osäker på nuvarande, faktiskt.

    Annars flex. Brukar flexa för barnens vårdbesök också men annars kan man ju vabba.

    Har faktiskt inte haft jobb på endast kontorstider utan att ha flex. Jobbade tidigare skift och då la jag såklart sånt när jag var ledig.

Svar på tråden Hur gör ni om ex läkarbesök hamnar på era arbetstider?