• Anonym (Undrande)

    Huvudförhandling

    Hej ska in i en huf gällande ensam vårdnad nu i mars.ni som fått igenom ensam vårdnad,vad var grunderna till det?hur motiverades beslutet ?vad typ av bevisning lades fram?

  • Svar på tråden Huvudförhandling
  • Anonym (Ensam vårdnad)

    Hej,

    Jag och mitt ex har två barn ihop. Vi skilde oss och sen var det problem med samarbete. Vi var i tingsrätten på 3 muf:ar. Innan vi slutligen hade en 2 dagar lång rättegång ang vårdnaden.

    Jag fick ensam vårdnad när barnen var ca 8 och 9. Men vi hade nog en annan bakgrund än dig... barnens andra förälder var hotfull och barnen hade i förhör berättat att denne slog dom. Exet var också otroligt osamarbetsvillig vilket jag visat på både i sms och vittnena jag kallat. Exet förlorade nog pga en kombination av alla saker men främst för att denne inte kunde se sina egna fel och aldrig någonsin be om ursäkt eller ändra sitt synsätt.

    Lycka till

  • Kjell2

    Samarbetssvårigher kring barnenär vanlig anledning

    Därefter går vårdnaden oftast till den som har barnen mest tid

    Argumentation, bevis mm är bäst att ta via sitt ombud

  • Anonym (Undrande)
    Kjell2 skrev 2021-02-06 08:24:07 följande:

    Samarbetssvårigher kring barnenär vanlig anledning

    Därefter går vårdnaden oftast till den som har barnen mest tid

    Argumentation, bevis mm är bäst att ta via sitt ombud


    Hej ok,tack.vi har både problem med påskrivning av flyttannälan,gäller en flytt till större lgh,dörren mitt emot,och pass.barnets far hör aldrig av sig till min dotter på 11 år.ingen insyn varesig privat,el i skolan.aldrig deltagit på utv samtal mm.han skriver mycke skit om mig till dottern,som nu valt att blockera han,hon orkar inte läsa,han har soc anmälningar på sig och där det står dom är orolig för boende siturationen hos dotterns pappa.hon bor med mig,och har umgänget med han.han är polisanmäld för våld i nära relation.dottern vill inte träffa han och har inte gjort på ca 5 månader då tvisten drog igång.mitt ombud tror mina chanser till ev finns men man vet aldrig,kan gå åt alla håll.
  • Anonym (Killgissar)

    Just samarbetssvårigheter som sagt är nåt som är väldigt vanligt att få EV för, det låter ju på din beskrivning som att det behövs, både för det och för att miljön där inte verkar bra.

    Lycka till!

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Killgissar) skrev 2021-02-06 09:50:00 följande:

    Just samarbetssvårigheter som sagt är nåt som är väldigt vanligt att få EV för, det låter ju på din beskrivning som att det behövs, både för det och för att miljön där inte verkar bra.

    Lycka till!


    Hej och tack.jag hoppas det ska gå vägen,vill inte ta barnen ifrån sin pappa utan underlätta våran vardag med allt vad det innebär.och givetvis att deras umgänge ska komma att fungera tids nog.
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-06 10:19:33 följande:
    Hej och tack.jag hoppas det ska gå vägen,vill inte ta barnen ifrån sin pappa utan underlätta våran vardag med allt vad det innebär.och givetvis att deras umgänge ska komma att fungera tids nog.
    Ja, umgänget är ju till för barnen och inte för de vuxna så om de inte vill träffa honom ska man inte tvinga heller, det kan skapa större problem på sikt.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Killgissar) skrev 2021-02-06 10:33:34 följande:

    Ja, umgänget är ju till för barnen och inte för de vuxna så om de inte vill träffa honom ska man inte tvinga heller, det kan skapa större problem på sikt.


    Såklart inte.min dotter har sagt nej och det respekterar jag.när hans helger kommer så ställer jag samma fråga,vill du träffa din pappa så kör jag dig dit.jag har föreslått dom kan ses i stan,över en fika mm men det är tvärstopp. Sen detta med pass och adressändring för henne är pga hans ovilja att samarbeta då vi inte kommer överens,men det går ut över vår dotter och det är inte ok.
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-06 10:38:24 följande:
    Såklart inte.min dotter har sagt nej och det respekterar jag.när hans helger kommer så ställer jag samma fråga,vill du träffa din pappa så kör jag dig dit.jag har föreslått dom kan ses i stan,över en fika mm men det är tvärstopp. Sen detta med pass och adressändring för henne är pga hans ovilja att samarbeta då vi inte kommer överens,men det går ut över vår dotter och det är inte ok.
    Jag tycker du hanterar det bra hittills iaf, att du ändå föreslår träffar på neutral mark.

    Men nej, det är inte ok att han sätter hinder i vägen för er, för han är antingen för lat eller så vill han jävlas med dig, men den det drabbar är ju dottern!
  • Anonym (L)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-02-06 08:48:42 följande:

    Hej ok,tack.vi har både problem med påskrivning av flyttannälan,gäller en flytt till större lgh,dörren mitt emot,och pass.barnets far hör aldrig av sig till min dotter på 11 år.ingen insyn varesig privat,el i skolan.aldrig deltagit på utv samtal mm.han skriver mycke skit om mig till dottern,som nu valt att blockera han,hon orkar inte läsa,han har soc anmälningar på sig och där det står dom är orolig för boende siturationen hos dotterns pappa.hon bor med mig,och har umgänget med han.han är polisanmäld för våld i nära relation.dottern vill inte träffa han och har inte gjort på ca 5 månader då tvisten drog igång.mitt ombud tror mina chanser till ev finns men man vet aldrig,kan gå åt alla håll.


    Så länge du hela tiden resonerar utifrån dotterns bästa i den här situationen så har du antagligen en rätt god chans att få ensam vårdnad. Fast det beror på vilken rådman det är men det brukar ombuden ha koll på.

    Jag fick det eftersom mitt ex var dömd för olaga hot mot mig och använde barnet för att hämnas på mig eftersom jag lämnat honom. Jag hade otaliga exempel på hur hans agerande drabbade barnet. Han misshandlade mig mot slutet av vår relation men det väsentliga var just hur barnet utsattes för hans hämndförsök mot mig.
Svar på tråden Huvudförhandling