• Anonym (Lisa)

Nytt jobb med sänkt arbetstid pga diagnos barn

Blev uppsagd i samband med covid och har varit arbetslös sedan i höstas. Har samtidigt i dagarna fått diagnos på mitt ena barn och rätt till att gå ner i arbetstid. Är ensamstående så skulle behöva utnyttja det för att klara vardagen.

Men hur gör man då i samband med nytt jobb? Kan jag endast ta tjänster som är på 75%? Eller kan man söka jobb på heltid och sedan säga det vid anställning, det känns som de inte kommer välja mig då om de vill ha en heltidstjänst? Någon som vet?

• Svar på tråden Nytt jobb med sänkt arbetstid pga diagnos barn
  • Anonym (Hanna)

Jag antar att du får omvårdnadsbidrag flr ettlite större barn så att det är det du menar. Då har man precis som när man har små barn rätt att gå ned 25% av en heltid i tjänst och fortfarande behålla sin tjänst. Det handlar alltså om 25% av en heltidstjänst som du redan har - att söka 75%tjänster för att man vill jobba 75% har alla rätt till så detär ju inte det det handar om här. (Det kan du ju göra, men det kan alla göra så det är inte speciellt på grund av omvårdnadsbidraget).

Vad som gäller vid nyanställning vet jag inte, men kollektivavtalen reglerar ofta hur långt innan man behöver säga till, tex 3 månader.

Du bör kolla med ditt fack för vad som gäller i din branch så att du säkert får ett korrekt svar. Kolla med FK också kring omvårdnadsbidraget så dufårkorrekt fakta även kring den delen.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-02-07 09:05:46 följande:

Jag antar att du får omvårdnadsbidrag flr ettlite större barn så att det är det du menar. Då har man precis som när man har små barn rätt att gå ned 25% av en heltid i tjänst och fortfarande behålla sin tjänst. Det handlar alltså om 25% av en heltidstjänst som du redan har - att söka 75%tjänster för att man vill jobba 75% har alla rätt till så detär ju inte det det handar om här. (Det kan du ju göra, men det kan alla göra så det är inte speciellt på grund av omvårdnadsbidraget).

Vad som gäller vid nyanställning vet jag inte, men kollektivavtalen reglerar ofta hur långt innan man behöver säga till, tex 3 månader.

Du bör kolla med ditt fack för vad som gäller i din branch så att du säkert får ett korrekt svar. Kolla med FK också kring omvårdnadsbidraget så dufårkorrekt fakta även kring den delen.

Omvårdnadsbidrag har jag redan, och kunde flexa så mycket på tidigare jobb så jag fixade en heltid.

Att jag kan söka tjänster på 75% vet jag, men däremot hur det funkar med 100% för att därefter gå ner i tid. Om jag måste klara provanställning först eller hur det funkar. Känns oerhört tungt just nu.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-02-07 09:21:00 följande:

Omvårdnadsbidrag har jag redan, och kunde flexa så mycket på tidigare jobb så jag fixade en heltid.

Att jag kan söka tjänster på 75% vet jag, men däremot hur det funkar med 100% för att därefter gå ner i tid. Om jag måste klara provanställning först eller hur det funkar. Känns oerhört tungt just nu.

Jag tror att du behöver kolla det med facket. Men det är väl som jag förstår i princip samma som gäller som när man går ned i tid på grund av små barn.

Men vill du ha en heltid i grunden som du sedan är ledig 25% från sålänge det behövs är det ju en heltid du ska söka, men om du har rätt att gå ned från dag ett är nog bäst att kolla med facket. Förr var det så att man behövde ha varit anställd ett halvår, men det har de som jag förstått tagit bort. Däremot är det ju det där med att man behöveer ansöka 2-3 månader innan.

Och sen som du skriver, kan kanske provanställningen krångla till det. Ko,la med facket (centralt).
  • Anonym (V)

Det verkar som att man ska anmäla minst 2 månader i förväg.

Så det funkar nog inte att gå ner till 75 % redan när du börjar om arbetsgivaren vill ha någon för heltid.

Så det kan vara provanställningens slut + 2 månader i värsta fall.

• Glinda från Oz

Sök bara deltidstjänster, jag förstår inte problemet. Vill du ha specialbehandling tror jag inte de kommer anställa dig utan du får jobba heltid tills du är fast anställd. 

• Anonym (Hanna)
    Glinda från Oz skrev 2021-02-07 11:03:02 följande:

Sök bara deltidstjänster, jag förstår inte problemet. Vill du ha specialbehandling tror jag inte de kommer anställa dig utan du får jobba heltid tills du är fast anställd. 

Så har man dock inte rätt att göra aom arbetsgivare. Har man lagstadgad rätt att gå ned i tjänst på grund av små barn/barn med funktionsnedsättning så har man. Det måste ag förhålla sig till, annars kan det räknas som diskriminering. Arbetsgivare måste följa lagarna.
  • Citronsaft

Enligt lag har du säkert rätt att göra så men ser inte varför du skulle göra det? Bättre du söker en 75% tjänst redan från början.

• Anonym (Lisa)
    Citronsaft skrev 2021-02-07 11:23:21 följande:

Enligt lag har du säkert rätt att göra så men ser inte varför du skulle göra det? Bättre du söker en 75% tjänst redan från början.

Håller med, men finns verkligen inga tjänster på 75%.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hanna) skrev 2021-02-07 11:21:20 följande:

Så har man dock inte rätt att göra aom arbetsgivare. Har man lagstadgad rätt att gå ned i tjänst på grund av små barn/barn med funktionsnedsättning så har man. Det måste ag förhålla sig till, annars kan det räknas som diskriminering. Arbetsgivare måste följa lagarna.

Hur ska du kunna bevisa det har du tänkt?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hanna) skrev 2021-02-07 11:21:20 följande:

Hur ska du kunna bevisa det har du tänkt?
Svar på tråden Nytt jobb med sänkt arbetstid pga diagnos barn