• Anonym (?!)

Köpt vs. hembakat

Jag brukar ofta ta med fika till jobbet och bjuda kollegorna på, det gör jag med glädje och förväntar mig inget tillbaka. Men jag har en kollega som enligt egen uppgift inte gillar/är bra på att baka så hon brukar köpa med tex bullar eller semlor. Då upplyser hon alla vad hon lagt ut och så får vi andra swisha. Ingredienserna jag inhandlar till fikat kostar ofta betydligt mer. Vad tycker ni, är det rätt att man ska betala bara för att personen inte velat eller kunnat baka själv?

• Svar på tråden Köpt vs. hembakat
  • Anonym (Peter)

Den som bjuder på fika _bjuder_ på fika, oavsett det är hem- eller butiksbakat.

• Anonym (U)

Fikar folk tillsammans på jobbet nu. orättvist isåfall när vissa arbetsplatser stänger ner helt pga Corona. 

• Tooja

Tar ni turer att köpa in fika? (Dvs var sjätte vecka eller så)

Isåfall tycker jag absolut inte att man skall swisha varandra, oavsett om man köper in eller bakar. Låter oerhört märkligt och extremt dumsnålt av din kollega. Har dock inga bra förslag på hur det skall lösas, om du tycker att det är obekvämt att säga till. Du och dina andra kollegor kanske kan be henne att swisha er efter varje gång ni bakat för ingredienser plus arbetstid, så kan ni andra fortsätta att bjuda varandra, men känns kanske futtigt.

• Anonym (Emma)
    Anonym (U) skrev 2021-02-07 10:18:05 följande:

Fikar folk tillsammans på jobbet nu. orättvist isåfall när vissa arbetsplatser stänger ner helt pga Corona. 

Men böla. Fika är inte synonymt med kramkalas. Många arbetsplatser kräver att man är på plats för att kunna utföra jobbet, har själv ett sånt jobb. Vi har ofta fika, dock har vi inte raster samtidigt och sitter därmed inte och fikar tillsammans utan max två i taget, eller sitter vi och jobbar samtidigt som vi fikar. Orättvist....haha! 
  • Anonym (J)

Självklart inte. Det är inte gratis att baka. Be henne swisha nästa gång.

Priset på ingredienser mm.

• Anonym (eee)
    Anonym (?!) skrev 2021-02-07 10:13:16 följande:

Jag brukar ofta ta med fika till jobbet och bjuda kollegorna på, det gör jag med glädje och förväntar mig inget tillbaka. Men jag har en kollega som enligt egen uppgift inte gillar/är bra på att baka så hon brukar köpa med tex bullar eller semlor. Då upplyser hon alla vad hon lagt ut och så får vi andra swisha. Ingredienserna jag inhandlar till fikat kostar ofta betydligt mer. Vad tycker ni, är det rätt att man ska betala bara för att personen inte velat eller kunnat baka själv?

Men svisha inte?  Eller så talar du väldigt nog om för henne innan nästa du gång du tar med något, att hon ska svischa dig en summa. Vad tycker andra kollegor, har ni pratat om det? 
    Låter som om ni på ert jobb behöver bestämma om man bjuder eller om folk ska dela på kostnaden.

Hos oss har vi veckoschema, 2 i taget förväntas ordna fika en gång under den veckan. Ingen betalar något och så får man gratis fika alla andra veckor. Vi är så många så man får ansvarsvecka ungefär en gång på ett halvår. 
  • LadyJane

Jag fikar aldrig, dricker möjligen, kanske, eventuellt en slät kopp kaffe. Eftersom jag inte fikar så swishar jag heller inte.

Jag har haft en arbetsplats där fika var obligatoriskt. Tvångsfika. Det var helt jävla vidrigt.
    Efter det har jag så extremt svårt för det här och allt gnäll kring det.

Kanske är det så att din kollega är synnerligen girig, kanske att hon egentligen inte har råd, kanske att hon vill vara snäll men tänker krokigt. Jag personligen tror att det är en kombination av 1an och 3an. Vad vet jag.

Men min åsikt är att var och en gör som man vill, att det inte går att peka finger och prata om vad andra gör. Bjuder man så bjuder man. Vill man vara ogin och kräva andra på betalt så gör man.Tycker man att det är för dyrt att baka så gör man det inte.

• Anonym (eee)

och nej, man fikar inte tillsammans på så många ställen just nu. Det kan man ju inte göra enligt restriktionerna. Vi har fika som man då får gå och hämta. 
  • Anonym (Mm)

Innan mars månad förra året brukade vi fika på jobbet. Nu jobbar alla hemma så nu har vi virtuella fikor.

När vi fikade på jobbet hade vi ett schema som rullade. En fredag ca var 20:e vecka bjöd man de 20 andra på fika. Man bestämde själv om man köpte eller bakade hemma. Inget swishande av pengar eftersom alla till slut bjöd.

• Anonym (J)

På vilket sätt mår du bättre om de som inte kan jobba hemifrån behöver vara hungriga?

Svar på tråden Köpt vs. hembakat