• Sun 7 Feb 2021 19:40
    1380 visningar
    13 svar
    13
    1380

    ångra provanställning

    Hej 

    Efter att ha haft dålig magkänsla innan anställning så gick jag tyvärr med på en provanstllning då jag kännner mig trygg i min leverans och för att jag hade en dålig arbetssituation som jag var tvungen att komma ifrån vilket min nuvarande arbetsgivare visste om. 
    Jag har under hösten arbetat i ett projekt med två personer som har varit väldigt besvärliga där person x har sett mig som en konkurrent, x har undanhållit information, x har inte bjudit in till möten, x har  försökt att behandla mig som hens assistent och fällt oprofessionella kommentarer inför kunder, stöts sig på om kunder har hört av sig till mig  person y  är överordnad oss båda och  har inte velat lägga sig  i trots att personen ska leda oss båda, person y har kommit med ogrundande anklagelser mot mig och när jag tog upp det så fick jag ingen ursäkt, person y skrek på mig utan att be om ursäkt , person y har skämtat om min anställnig att jag kanske inte får ha kvar den trots att person y inte är min chef, efter incidenten när person y skrek på mig så har vi haft en frostig relation då jag  inte ville låtsas som inget, jag och person x fick klagomål på person y jag valde att ringa upp kunden för att upprätta en kontakt varpå person y blir arg och skriver ett dryg mail tillbaka om att jag ska ta reda på fakta, jag svarar att hen inte behöver lära mig hur jag ska agera. 

    min chef avslutar min anställning med motivering att jag och person y inte fungerar ihop och att jag har samarbetsproblem det här inte tagits upp någon gång under min anställning samt att jag borde ha intagit projekledarrollen trots att person y är projektledare, inte under intervjun eller under 5,5 månad har det tagits upp att jag skulle inta en sådan rolll, vi lycades ro projektet i hamn som har varit omöjöligt mycket tack vare y och mig men inte tack vare x,  y har istället förvrängt min roll i projktet. min chef sa också innan jag anställdes att det finns andra tjänster om jag inte trivs på den avdelningen vilket hon inte vill stå för nu. under hösten tog jag upp problemen med både x och y men min chef valde att inte göra något utan la över det på mig och sa att jag skulle prata med båda personen nu har hen lagt skulden på mig och jag står utan anställning. 

  • Svar på tråden ångra provanställning
  • Sun 7 Feb 2021 19:49
    #1

    Tråkigt att det blivit så här.

    En provanställning har man just för att kunna säga upp om tex personkemin inte stämmer. I det här fallet gjorde den uppenbarligen inte det.

    Hoppas att du snart får ny chans på ett ställe där du passar in och verkligen får visa vad du kan!

  • Sun 7 Feb 2021 20:02
    #2

    sant men som chef har man ett ansvar att ta reda på fakta och ta tag i besvärliga problem det är det hen får lön för inte agera som en struds. 

  • Sun 7 Feb 2021 21:32
    #3

    chefen var också helt ovillig att ta tag i person x beteende då chefen inte vill skära sig med personen och hen har  en tendens att favorisera vissa personer. Mål som chefen skulle ta upp med mig och förväntningar togs aldrig upp istället kommer det när hen avslutar min anställning. 

  • Sun 7 Feb 2021 21:57
    #4

    Eftersom du har en provanställning kan du sägas upp utan att ens få veta anledningen, om man ska vara krass. Det är inte mycket annat att göra än att börja söka nya arbeten.

  • Sun 7 Feb 2021 22:10
    #5

    jag vet det vi behöver inte diskutera juridiken och nytt jobb får jag ,det jag stör mig på är hanteringen samt att chefen försöker lägga hela skulden på mig istället för att ta sitt ansvar som chef.  Det påminner lite om en skolgård man gör av sig med den som blir mobbad och mobbaren stannar kvar och får fortsätta med sitt dåliga beteende problemet kommer inte försvinna med mig. 

  • Sun 7 Feb 2021 22:24
    #6

    ett ovärdigt avslut när man har levererat bra , bara för att x och y  har pratat illa bakom ens rygg utan att man kan få bemöta det. hon visste att hon skulle avsluta mig ändå ber hon mig att skriva ihop en presnation som x y kan använda hon ville skynda på det då hon inte hade berättat för mig ännu om att hon skulle avsluta mig. försöker bara utnyttja situationen.  Hen ska inte vara chef inte direkt man man kommer rekomendera den här arbetsgivaren.

  • Sun 7 Feb 2021 22:34
    #7

    Jo, men det är inte alla som beter sig sjysst, även om de är chefer, var glad istället att du slipper jobba på det där konstiga stället! Jag vet inte riktigt vad du vill med tråden annat än att prata av dig lite grann?

  • Sun 7 Feb 2021 22:37
    #8

    jag vill gnälla av mig men också få perpektiv. 

  • Mon 8 Feb 2021 07:35
    #9

    Ja, klart att det känns skittrist. Jag förstår dig. Man vill ju bli rättvist behandlad.

  • Mon 8 Feb 2021 08:01
    #10

    Dåligt skött av chefen. Inte mycket att göra.

    Jag tycker att om man som chef funderar på att avsluta provanställningen bör detta tas upp i halvtid och ges möjlighet till förändring.

  • Mon 8 Feb 2021 08:51
    #11

    ja eller huvudtaget när jag frågade om det här var planerat från början så tittade hon bort och sa så är det inte, man undrar ju. 

  • Mon 8 Feb 2021 09:00
    #12

    när jag frågade referenser så sa hen vad hon skulle säga att jag hade vissa svårigheter med samarbetet trots att det inte har kommit klagomål från någon annan, trots att hen har fått till sig att x och y har bettet sig illa och att hen har valt att inte göra något, sen säger hen att vi kan vä hålla kontakten????

  • Mon 8 Feb 2021 09:05
    #13
    Kjell2 skrev 2021-02-08 08:01:00 följande:

    Dåligt skött av chefen. Inte mycket att göra.

    Jag tycker att om man som chef funderar på att avsluta provanställningen bör detta tas upp i halvtid och ges möjlighet till förändring.


    Håller med. Och som chef borde det alltid ligga i ens intresse att avsluta en tjänst på ett så schysst och korrekt sätt som möjligt. Det handlar om företagets rykte som arbetsgivare, bland annat.
Svar på tråden ångra provanställning