• Anonym (CA)

    Vara ensamstående eller nu familj efter separation?

    Har två vänner med helt olika perspektiv och nåt jag funderat på inför egen kommande separation.

    Vän 1 har varit singel och ensamstående med sina barn i flera år sedan separationen och vill inte ha nån ny partner utan tycker att det är skönast för barnen att det bara är dom, eftersom exet i den relationen skapat ny familj med en del trassel.

    Vän 2 skaffade ny partner som flyttade in bara några månader efter separationen med barnen, och fick barn snabbt efter. Vän 2 tycker att exet där är tragisk som är lite som Vän 1 och håller sig singel för barnens skull då Vän 2 tycker att de är som en familj medan exet är ensam.

    Tycker det är svårt att bedöma vad som är bäst för barnen?

  • Svar på tråden Vara ensamstående eller nu familj efter separation?
  • Anonym (suck)

    Men herregud, låt dom leva som dom vill, och du lever som du vill.

  • Citronsaft

    Helt klart att vara singel och låta ens barn landa i det. Det behöver inte betyda för evigt dessutom kan man ha en partner utan att behöva flytta ihop.

    Barnen är bara barn en gång.

  • Anonym (CA)
    Anonym (suck) skrev 2021-02-07 19:58:13 följande:

    Men herregud, låt dom leva som dom vill, och du lever som du vill.


    Ja självklart, jag var mest nyfiken på vad som är bäst för barnen i sammanhanget, eftersom de båda anser sitt eget sätt bäst.
  • Anonym (CA)
    Citronsaft skrev 2021-02-07 20:03:26 följande:

    Helt klart att vara singel och låta ens barn landa i det. Det behöver inte betyda för evigt dessutom kan man ha en partner utan att behöva flytta ihop.

    Barnen är bara barn en gång.


    Jag tänker nog lite också åt det hållet, verkar i de här fallen nästan som att de som valt att vara själva med barnen gjort det för att kompensera den som valt ny familj med allt vad det innebär.
  • Citronsaft
    Anonym (CA) skrev 2021-02-07 20:09:51 följande:

    Jag tänker nog lite också åt det hållet, verkar i de här fallen nästan som att de som valt att vara själva med barnen gjort det för att kompensera den som valt ny familj med allt vad det innebär.


    Nja tror du verkligen det?

    Absolut att man tänker tanken att man vill bespara sina barn ännu mer lidande med ännu en ny bonsuförälder /syskon som det kanske inte blir helt bra med men att man fattar ett sådan beslut att vara ensam bara på grund av det tror jag inte. Det grundar sig nog snarare i att det är just det som känns bäst för en själv.
  • Anonym

    Man kan gärna ha en ny partner, men i separata boenden.
    Man låter sina barn ha sitt eget hem ifred.

  • Anonym (ooo)

    Man flyttar inte ihop med en ny några månader efter uppbrott och man skaffar inte nya barn så tätt inpå, tycker jag. 
    När folk flyttar ihop väldigt fort efter ett uppbrott, tänker jag alltid att de troligen hade den relationen igång redan, kanske långt innan det tog slut med det första, och det är därför man flyttar ihop "så fort". Men det är bara för oss utomstående det ser fort ut. De själva tycker säkert att de väntat superlänge. 
    För barnens skull behöver man vänta ett tag för att bygga upp de nya rutinerna utan föräldrar i samma hus. När det fungerat ett tag (typ ett år) kan man börja fundera på att flytta ihop med någon annan. Man kan så klart ha dejtat och träffat någon under den tiden men flytta ihop så fort är inte sunt. 

  • Tow2Mater

    Det finns inget generellt "bäst för barnen", allt beror på enskilda situationer.

    Livet ska levas, och det kan man göra på många olika sätt, och det kan bli lika bra för barnen.

  • Anonym (Z)
    Anonym skrev 2021-02-07 20:28:34 följande:

    Man kan gärna ha en ny partner, men i separata boenden.

    Man låter sina barn ha sitt eget hem ifred.


    Är av samma åsikt, vill inte ha in någon i barnens vardag & hem. Särbo är perfekt. Tyvärr verkar män ofta vilja bli sambo så då får det vara för min del.
  • Anonym
    Anonym (Z) skrev 2021-02-07 20:58:10 följande:
    Är av samma åsikt, vill inte ha in någon i barnens vardag & hem. Särbo är perfekt. Tyvärr verkar män ofta vilja bli sambo så då får det vara för min del.
    Ja, de vill ha en hushållerska som tar hand om hans barn. Nej tack.
Svar på tråden Vara ensamstående eller nu familj efter separation?