• Anonym (CA)

Vara ensamstående eller nu familj efter separation?

Har två vänner med helt olika perspektiv och nåt jag funderat på inför egen kommande separation.

Vän 1 har varit singel och ensamstående med sina barn i flera år sedan separationen och vill inte ha nån ny partner utan tycker att det är skönast för barnen att det bara är dom, eftersom exet i den relationen skapat ny familj med en del trassel.

Vän 2 skaffade ny partner som flyttade in bara några månader efter separationen med barnen, och fick barn snabbt efter. Vän 2 tycker att exet där är tragisk som är lite som Vän 1 och håller sig singel för barnens skull då Vän 2 tycker att de är som en familj medan exet är ensam.

Tycker det är svårt att bedöma vad som är bäst för barnen?

• Svar på tråden Vara ensamstående eller nu familj efter separation?
  • Anonym (CA)
    Anonym (suck) skrev 2021-02-07 19:58:13 följande:

Men herregud, låt dom leva som dom vill, och du lever som du vill.

Ja självklart, jag var mest nyfiken på vad som är bäst för barnen i sammanhanget, eftersom de båda anser sitt eget sätt bäst.
  • Anonym (CA)
    Citronsaft skrev 2021-02-07 20:03:26 följande:

Helt klart att vara singel och låta ens barn landa i det. Det behöver inte betyda för evigt dessutom kan man ha en partner utan att behöva flytta ihop.

Barnen är bara barn en gång.

Jag tänker nog lite också åt det hållet, verkar i de här fallen nästan som att de som valt att vara själva med barnen gjort det för att kompensera den som valt ny familj med allt vad det innebär.
Svar på tråden Vara ensamstående eller nu familj efter separation?