• RenLuft

    Begår jag brott emot tystnadspliktslagen om min klient tycker att det är okej att vara öppen?

    Hej!

    Om min klient säger att det är okej att jag skall vara öppen om att jag t.ex är personens ''skötare'' eller dylikt, begår jag brott om jag talar sanning?

    Jag vet ju att jag kan tala sanning om min klient redan sagt det, men att göra det i fortsättningen om jag får den förfrågan. Begår jag brott eller inte?

    Eller som idag t.ex: Min klient nämnde till en bekants mor, om vart jag och hon träffades. Detta skedde utan min närvaro - Men efteråt, märkte jag hur min bekants mo beteende sig emot mig. Jag tyckte det var lite drygt och tänkte mest att hon tror väl att jag är detsamma som min klient och försökte inte lägga så stor energi på det.

    Men när vi var ensamma, jag och min klient. Så talade min klient tydligen om att jag och hon träffades på ett ''hem''.

    Min klient tyckte nämligen det var onödigt att säga till min bekant att jag träffade min klient på bibblan och vart kompisar där. Och sa i princip: ''Jag hade redan sagt att vi träffades på hemmet''.

    Då förstod jag varför min bekants mor beteende sig som om jag var lite bakom flötet och det kändes katastrof!

    Jag frågade min klient om det var okej i fortsättningen att tala om sanningen och det tyckte min klient var okej. Bryter jag inte tystnadsplikt egentligen?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Begår jag brott emot tystnadspliktslagen om min klient tycker att det är okej att vara öppen?
  • erikaABC

    Låt klienten sköta kontakten med sina anhöriga och vad som ska sägas mellan dom
    Nej du ska inte tala med andra om din klient
    Vad andra tycker om dig, att du anser att du hamnar i dålig dager , är ju ingenting som motiverar att du ska prata om klienter med andra
    De du känner vet ju att du arbetar där
    Det är ingen hemlighet att du jobbar där
    Men du får inte prata om de som bor där

  • RenLuft
    erikaABC skrev 2021-02-07 22:41:05 följande:

    Låt klienten sköta kontakten med sina anhöriga och vad som ska sägas mellan dom
    Nej du ska inte tala med andra om din klient
    Vad andra tycker om dig, att du anser att du hamnar i dålig dager , är ju ingenting som motiverar att du ska prata om klienter med andra
    De du känner vet ju att du arbetar där
    Det är ingen hemlighet att du jobbar där
    Men du får inte prata om de som bor där


    Jag var rädd för det här!

    Det är kanske inte så jättemånga som vet att jag jobbar där. Det är ett extrajobb och många är medvetna över att jag gör någonting annat. Jag vill inte ta upp det här.

    Men vad pinsamt! Men äsch! Jag försöker att inte tänka på det, men det är svårt.

    Ryktet kan gå runt!

    Jag mådde väldigt dåligt efter vad min klient sa. Inombords kände jag bara: ''MEN, NEEJ...Varför inte bara tala om vem jag är, istället för att säga på ett vis sätt som om jag också är placerat på detsamma boende/hem som om jag också är klient''. Fy fasen alltså..

    :(
  • pluppmupp

    Och vad spelar det för roll vad folk du inte umgås med tänker om dig? Dom som betyder nåt känner väl dig?

Svar på tråden Begår jag brott emot tystnadspliktslagen om min klient tycker att det är okej att vara öppen?