• Anonym (Minna)

Släppa taget om någon man verkligen älskar, eller fortsätta tillsammans?

Släppa taget om någon man verkligen älskar, eller fortsätta tillsammans?

För snart 4 veckor sedan valde jag att göra slut med min stora kärlek som jag levt med i nästan 5 år. Just nu pluggar jag på distans, så jag har sedan dess bott hos min mamma som bor på en annan ort. Det var vissa saker i relationen som jag under hela tiden inte tyckt om och stört mig på, och nu kände jag att jag var tvungen att ta ett beslut. Min sambo hade barn sedan tidigare. Jag har under hela relationen engagerat mig väldigt mycket i hans barn och älskar dem som de var mina egna. Den yngsta var bara drygt två år när jag kom in i bilden och han och jag står varandra otroligt nära varandra. Han har alltid kallat mig för mamma, och jag älskar honom mer än något annat i livet. Nu är jag själv snart 32 och har sista året känt att jag verkligen vill bli mamma. Men jag ser inte min sambo som den pappa jag vill ha till mina barn. Jag tycker han inte engagerar sig tillräckligt mycket, han lämnar över mycket på sitt ex och jag tycker han kan bete sig egoistiskt i familjesammanhang. Man vill ju titta på sin partner och känna: "shit vilken fin pappa han är!". Jag kan känna så korta stunder, men det finns mycket i hans föräldraskap jag stör mig på.

Men.. jag älskar honom så otroligt mycket. Jag tycker att han är den finaste människan jag känner och nånsin känt. Jag tänker på honom varje sekund, fantiserar om hans ansikte, hans doft, hans hud, hans röst... Jag vill bara åka hem igen och lägga mig i hans famn. Sen jag gjorde slut har han börjat gå hos en psykolog och han säger att han tagit till sig av det jag sagt och att han jobbar på att förändra sig själv. Han inser att han prioriterat andra saker framför mig och familjen och säger att han kan ändra sig. Jag blir glad men samtidigt.. förvirrad? Hur mycket kan en person egentligen ändra sig? Varför han inte den förändringen kommit tidigare? Samtidigt vill jag tro honom, jag vill tillbaka, till hans, eller mina, barn, till vår lägenhet, till Honom. Jag gjorde slut med hjärnan och inte med hjärtat, men nu har mitt hjärta brustit ????

Samtidigt tänker jag på vår samtids syn på kärleken som en konsumtionsvara, att vår partner typ ska uppfylla allt på nån checklista.. men om man bara älskar någon så jävla mycket då? Även om man inte "har samma värderingar" eller hen är "världens bästa pappa" eller man har "gemensamma intressen"? Om man bara känner en sån 100 procentig rå kärlek bortom samhällets normer och krav? Det känns som den moderna människan förlorat förmågan att älska, för allt ska vara så perfekt och passa in precis på pricken. I vårt individualistiska samhälle ska man alltid bara tänka på sig själv och inte kompromissa en millimeter för att vara med andra människor. Jag blir så trött när folk säger till mig nu efter breakupet: "nu har du bara dig själv att tänka på!" Som att det var en tröst?? Det suger att vara ensam, det suger att vara tänka sig själv, jag VILL INTE bara ha mig själv att tänka på.

Samtidigt, så jävla svårt det är att bo med någon. Kommer man inte störa sig på alla man försöker bo med? Jag vet varken ut eller in, tankarna snurrar, jag är rädd för att samhället normer får mig att gå ifrån äkta kärlek för att allt inte stämmer, samtidigt som jag själv stört mig mycket i relationen.

Något som också är viktigt att poängtera är att min sambo är uppvuxen i ett annat land, där föräldrarollen är väldigt annorlunda än den svenska. Där har barn och föräldrar ett annat samspel sinsemellan och det finns inte alls samma förväntningar på dig som förälder som det finns i Sverige. Detta har vi pratat om, men jag upplevde det också själv när vi för några år sedan reste dit.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare.. jag har fastnat i att jag saknar honom så oerhört, men vågar inte ta steget och prata med honom ifall jag än ångrar mig igen.. samtidigt förstår jag att det tar tid. Någon som varit med om liknande och kunnat gå vidare själv eller som lyckats laga sin relation? ??

• Svar på tråden Släppa taget om någon man verkligen älskar, eller fortsätta tillsammans?
  • Anonym (vänligtråd)

Hej, jag hade inga barn iblandade men visst jag tog ett beslut som skulle sätta mig i en livssituation (utan exet) som skulle vara bättre.. och jag känner att du också gjort det.. men du har liksom inte sörjt klart.. och det hjälper inte av att du spelar upp minnen och speciellt kärleksfulla minnen i tankarna hela tiden.. du måste leva i nuet, i verkligheten, och försök att vara självständig ett tag innan du ens funderar på att gå tillbaka till relationen. Du kanske också bör prata med en psykolog, så ni kan gå igenom eventuella brister du har i att hantera dina känslor eller att ta egna beslut.. Att ditt ex påstår sig prata med en psykolog behöver inte ens stämma.. är det för "bra för att vara sant " så är det oftast en lögn.. inte sanning

• Anonym (Hmm.....)

Varför kallar ungen dig för mamma? Har han ingen bio mamma i sitt liv? Tragiskt

I övrigt har du tagit rätt beslut, det har bara gått för kort tid än.

• Anonym (Minna)

Hej! Tack för era svar. Nej jag vet att han har pratat med psykolog, det vet jag att han inte ljuger om. Jag litar ändå på honom.

Vad gäller att hans barn kallar mig mamma är det helt enkelt så att han kände att han hade två mammor. Han vet att bio- mamman är den "riktiga" men kallar mig för sin extramamma.

• Anonym (Minna)

Dessutom tänker jag på att jag själv vill bli mamma, tänk om this is it liksom? Tänk om jag hinner bli för gammal innan jag träffar en annan partner som är en lämplig pappa? Jag vet hur svårt det är att dejta och träffa någon, min sambo/ex är den första någonsin jag älskar i vuxen ålder. Tänk om jag dejtar en massa idioter och ångrar mig efter typ två år och så finns han inte kvar? Jag spelar inte upp filmer i huvudet, men det kommer, det finns liksom där, han är liksom ständigt närvarande i tankarna.

• Anonym (Minna)

Dessutom tänker jag på att jag själv vill bli mamma, tänk om this is it liksom? Tänk om jag hinner bli för gammal innan jag träffar en annan partner som är en lämplig pappa? Jag vet hur svårt det är att dejta och träffa någon, min sambo/ex är den första någonsin jag älskar i vuxen ålder. Tänk om jag dejtar en massa idioter och ångrar mig efter typ två år och så finns han inte kvar? Jag spelar inte upp filmer i huvudet, men det kommer, det finns liksom där, han är liksom ständigt närvarande i tankarna.

• Anonym (vänligtråd)

Det är läskigt, jag förstår det. Men det som är ännu läskigare är att du stannar kvar, eller går tillbaka till något som du redan lämnat. De största belöningarna i livet kommer när man möter det okända, modigt och passionerad men med fötterna på jorden.

Var inte rädd.. Var glad och tacksam för relationen och erfarenheten, och din inre kompass som säger att du behövde göra slut och gå vidare. Något större väntar på dig, vare sig det är den relation du kommer bli biologisk mamma till barn eller något annat. Du kan upptäcka det

• Anonym (Minna)

Jag förstår det, och jag vet nånstans att det kommer bli bättre för mig. Men det är så svårt just nu när jag bara längtar efter honom. Hur kan man försöka komma vidare och hitta styrkan att acceptera sitt breakup? Att ta tag i leta lägenhet och allt? Jag vågar inte åka tillbaka till staden vi bor, är så rädd att jag bara kastar mig i hans armar igen. Hur kan man komma vidare?

• Anonym (vänligtråd)
    Anonym (Minna) skrev 2021-02-08 21:48:23 följande:

Jag förstår det, och jag vet nånstans att det kommer bli bättre för mig. Men det är så svårt just nu när jag bara längtar efter honom. Hur kan man försöka komma vidare och hitta styrkan att acceptera sitt breakup? Att ta tag i leta lägenhet och allt? Jag vågar inte åka tillbaka till staden vi bor, är så rädd att jag bara kastar mig i hans armar igen. Hur kan man komma vidare?

Börja tillexempel med att bestämma vad du vill lägga för budget på hyra ? Sedan kan du fundera vad som passar den ekonomin, och drömma lite, då kanske du får en vision över vart och hur du vill bo. Du kanske vill vara rumskompis till en början med någon, eller eget boende på en gång? Om du är student, så kanske studentlägenhet är ditt bästa alternativ. Ställ dig i bostadsköer, på flera orter..

Vart har du vänner och familj? Bo inte för långt borta från dem..
    Du behöver inte springa iväg åt ett håll, långt borta från ditt ex, även om det är frestande. Du försöker springa från något annat, en känsla, och det kan du lösa med en terapeft eller psykolog. Det kanske ger dig verktyg och insikter du kommer älska, det kanske transformerar dig till en helt ny människa, den du har potentialt inom dig =) 

Att gå vidare tar tid, det är helt normalt att prata om det. Prata om det så mycket du behöver, skriv en journal, försök att säga åt dig själv om det blir löjligt och så vidare. Tänk dig själv om du hade en vän som gick igenom det du går igenom, och att den personen också har en gräns för hur mycket den orkar lyssna på din sorg. Där är balansen. Den balansen hjälper dig att inte spåra ur också; att hålla dig på rätt riktning.

Om du inte känner annorlunda om 6 månader, 9 månader, ja men då kanske du ska fundera om du vill ändra på ditt beslut. Men ge dig själv chansen att känna efter och prova leva ensam igen.

Det finns mycket att läsa i böcker. Är du en bokmänniska? Plocka på dig böcker i sådana fall. Passa på att ta en om psykologi när du är i farten. Leta efter klassisk filosofi om du inte vill ta en om psykologi. Sånt kan hälpa en växa inombords till klokare, tryggare, modigare.. Vem vill du vara om 3 år?
  • Anonym (vänligtråd)

Jag råkade skriva fel, jag rättar nedanför:

"Prata om det så mycket du behöver, skriv en journal, försök att säga åt dig själv om det blir löjligt och så vidare. Tänk dig själv om du hade en vän som gick igenom det du går igenom, och att du då också har en gräns för hur mycket du orkar lyssna på din väns repetitiva sorg. Där är balansen.

Den balansen hjälper dig att inte spåra ur med sorgen också; att hålla dig på rätt riktning."

Du måste sörja. Det finns inget plåster för hur det känns efter ett breakup. Och ibland har man aldrig lärt sig hur man ska sörja någon som faktiskt lever kvar. Det är därför jag påpekar psykolog eller bok om på psykologi. För man får verktyg att sörja.

• Anonym (Minna)

Vilken fin människa du verkar vara! Tack så mycket för dina fina råd! Jag är inte en särskilt extrovert person med känslor, utan jag håller mycket för mig själv, så tror jag att skriva dagbok kan vara jättebra för mig. Jag ska verkligen som du säger prova att vara ifrån honom ett tag och om jag inte ändrat vad jag känner efter lång tid hoppas på att han fortfarande vill försöka. Jag mår bättre när jag faktiskt koncentrerar mig på att plugga och har det att tänka på.

Svar på tråden Släppa taget om någon man verkligen älskar, eller fortsätta tillsammans?