• Anonym (Binl)

Varför utgår folk ifrån att alla vill ha ett barn av varje kön?

Vi har en dotter och väntar ett till barn. Vi har inte tagit reda på könet för vi tycker inte att det spelar någon roll om det blir en flicka till eller en pojke, huvudsaken är att barnet är friskt. Men tyvärr har vi fått en del kommentarer och frågor som alla utgår ifrån att vi nu borde önska oss en pojke den här gången så att vi får ett barn av varje kön. När vi säger att det verkligen inte spelar någon roll för oss så tittar dom på en som om dom inte riktigt tror oss.

Varför utgår folk ifrån att ALLA vill ha ett barn av varje kön? För oss spelar det verkligen ingen roll som sagt, vi är bara jätteglada över att kunna få ett syskon till vår dotter. Jag blir så arg över att folk fokuserar så mycket på kön istället för att barnet föds friskt. En del av dom som kommenterat har själva en flicka och en pojke och det är som om dom tror att alla andra också vill ha det bara för att dom så gärna ville det.

• Svar på tråden Varför utgår folk ifrån att alla vill ha ett barn av varje kön?
  • Fjäril kär

Har jag också undrat över.

Jag har tre pojkar och har rätt ofta fått höra att det är ju synd att det inte blev någon flicka. Va? Varför är det synd? Jag älskar mina pojkar och tycker det är coolt med triss i pojkar.

Jag är själv uppvuxen med en bror och vi har givetvis en bra syskonrelation men vi är båda två eniga om att vi saknat ett syskon av samma kön. Jag hade gett allt för en syster att dela det innersta med och min bror saknar en grabbig brorsa att göra killsaker med. Så lite moment 22 där..

• Anonym (Samma här)

Jag har upplevt samma som du, och förstår det inte heller. Vi har en flicka och väntar nu en pojke, och allas reaktion är "åh, vad kul att ni får en av varje!".

Jag hoppades lite på pojke denna gång, bara för att till nästa barn (vi vill ha tre) slippa få höra tjat om att vi försöker med ett tredje bara för att få en pojke. Har hört den kommentaren om bekanta som väntar sitt tredje... Helt sjukt att jag ens behövde reflektera över det. Alla barnen får ju olika personligheter oavsett kön, könet spelar verkligen ingen roll...

Grattis till graviditeten! :) kul för våra stora tjejer att bli storasystrar, oavsett kön på bebisen <3

• Anonym (Lisa)

Jag har också svårt för fixeringen vid kön. Man får det barn man får, inget man kan påverka själv. Finns ju fördelar med en av varje, men även fördelar med två av samma kön. Därför spelade det ingen roll för oss, vi tog inte reda på det innan, det fick bli en överraskning. 

• Anonym (Två)

Jag har aldrig förstått det där heller. Det enda viktiga när jag var gravid var att få ett levande barn. Kön var så ovidkommande att det inte fanns på kartan alls. Vi råkade få två pojkar. Överlycklig över dom! Hade varit lika glad för flickor. Eller en av varje. Bara de levde liksom!  Som tur var fick vi inga kommentarer. Jag tycker det är snudd på oförskämt att fråga vad man vill ha för kön. Det spelar ju faktiskt ingen som helst roll.

• Anonym (Nn)

Kan det inte vara sånt som man bara säger då när ni berättar att ni inte tagit reda på könet? Alltså det är ju en ganska klassisk grej, "kul med en av varje" eller "Åh men kul med två av samma pga xxx". Jag satt nämligen själv rätt nyligen i nån liknande konversation där det verkligen inte var tal om att det ena var bättre än det andra utan att det mest var ett faktum att "ja kan det va kul med en av varje" typ men det nämndes också att såklart är det viktigaste att barnet mår bra. Men det är ju spännande och kul typ att prata om det och spekulera lite i hur det kommer bli. 

Men såklart om ni upplever att folk har starka åsikter om saken blir det rätt konstigt. Sen kanske de själva haft sånna önskemål så då får de väll tala för sig själva, jag hade nog inte brytt mig så mycket. 

• Anonym (Binl)
    Fjäril kär skrev 2021-02-08 11:04:58 följande:

Jag har tre pojkar och har rätt ofta fått höra att det är ju synd att det inte blev någon flicka. Va? Varför är det synd? Jag älskar mina pojkar och tycker det är coolt med triss i pojkar.

Jag är själv uppvuxen med en bror och vi har givetvis en bra syskonrelation men vi är båda två eniga om att vi saknat ett syskon av samma kön. Jag hade gett allt för en syster att dela det innersta med och min bror saknar en grabbig brorsa att göra killsaker med. Så lite moment 22 där..

Men så respektlöst. Man får tänka att dom som uttrycker sig så inte förstår bättre.
  • vallakra

Jag begriper inte heller den inställningen. När vi fick veta att vi väntade pojke nummer tre var det faktiskt en del stolpskott som rent ut beklagade.

Nu är sönerna vuxna eller i tonåren och den äldste har flyttat hemifrån och jag kan inte tänka mig att döttrar kunnat ge mig mer lycka än min kill-flockHjärta.

• Anonym (Binl)
    Fjäril kär skrev 2021-02-08 11:04:58 följande:

Men så respektlöst. Man får tänka att dom som uttrycker sig så inte förstår bättre.
    Anonym (Nn) skrev 2021-02-08 14:02:55 följande:

Kan det inte vara sånt som man bara säger då när ni berättar att ni inte tagit reda på könet? Alltså det är ju en ganska klassisk grej, "kul med en av varje" eller "Åh men kul med två av samma pga xxx". Jag satt nämligen själv rätt nyligen i nån liknande konversation där det verkligen inte var tal om att det ena var bättre än det andra utan att det mest var ett faktum att "ja kan det va kul med en av varje" typ men det nämndes också att såklart är det viktigaste att barnet mår bra. Men det är ju spännande och kul typ att prata om det och spekulera lite i hur det kommer bli. 

Men såklart om ni upplever att folk har starka åsikter om saken blir det rätt konstigt. Sen kanske de själva haft sånna önskemål så då får de väll tala för sig själva, jag hade nog inte brytt mig så mycket. 

Har du barn själv?
  • Anonym (M)

Jag har en pojke och en flicka, och folk som får veta det svarar ju ofta med "men vad kul med en av varje" men känns mer som ett klassiskt svar, att det är så man "ska" svara typ inte så mycket att det egentligen speglar folks åsikter om kön osv särskillt mycket. Tror det hade blivit liknande kommentarer även om jag hade haft två av samma kön istället. Standardsvar helt enkelt. Lite som kommentarerna om att ta vara på tiden när barnen är små för de växer upp så fort! Det var kommentarer jag hatade när äldsta var liten och hade hemsk kolik och sov som en kratta, och känslosam som nybliven mamma med extrem sömnbrist osv var man ju lite känslig :P

Sen om det nu finns några som verkligen tycker det skulle vara viktigt vilket kön det är, så är det väl inte mycket att bry sig om känner jag personligen.

• Anonym (Q)

Jag har alltid förundrats över detta, samt att man faktiskt bryr sig så mycket om vilket kön ens barn ska få att man blir besviken om det visar sig vara det kön man "inte vill ha". Har sett några sådana trådar här på familjeliv och alltid förundrats över att folk lägger så stor vikt vid kön och inte vid att man inom en snar framtid kommer ha en liten bebis vid sin sida.

Svar på tråden Varför utgår folk ifrån att alla vill ha ett barn av varje kön?