• Mon 8 Feb 2021 15:44
    1637 visningar
    3 svar
    3
    1637

    Hur mycket kalorier vid amning?

    Jag fick barn för 5 månader sen och har bestämt mig för att ta tag i vikten nu! Är 170 cm lång, väger nu 77 kg. Vägde 62 kg innan jag blev gravid och gick upp till 92 (!!). Jag skulle vilja gå ner till 60 kg. Helammar mitt barn i dagsläget och planerar att fortsätta amma en hel del efter matintroduktion. Äter nyttigt men alldeles för mycket så ska hålla kolla på kalorierna med hjälp av Lifesum. Ls säger att jag ska äta ca 1500 kcal/vecka om jag ska gå ner 0.5 kg vecka men det låter SÅ lite när jag ammar???? vad tror ni? Jag går en barnvagnspromemad ca 45 min/dag. Svårt att hinna med mer med tre barn. Skulle gissa att jag äter ca 2500 kcal idag/dag

  • Svar på tråden Hur mycket kalorier vid amning?
  • Mon 8 Feb 2021 15:53
    #1

    Mitt råd är att du väntar. Du har redan gått ned 15 kg på 5 månader, så du bör inte skynda på viktminskningen. Inte när du ammar. Medan man ammar ska man inte minska i vikt för fort, för då blir mjölken inte bra.
    Många börjar minska snabbare ändå efter några månaders amning, så du kan säkert gå ned en hel del bara av att du fortsätter amma.

    Och ja, 1500 kalorier låter alldeles för lite för en som helammar. Jag åt nog över 3000 kalorier om dagen medan jag ammade, och jag tappade ändå i vikt.

  • Mon 8 Feb 2021 16:23
    #2

    Tack för svaret! Okej jag ska kanske ta det lite lugnare. Men kanske 1800 kcal per dag? Jo, men typ 10 kg är väl graviditets vikt sas? Bebis, vätska, livmoder osv

  • Mon 8 Feb 2021 19:50
    #3
    sigge1235 skrev 2021-02-08 16:23:42 följande:
    Tack för svaret! Okej jag ska kanske ta det lite lugnare. Men kanske 1800 kcal per dag? Jo, men typ 10 kg är väl graviditets vikt sas? Bebis, vätska, livmoder osv
    1800 låter också lite. Aldrig banta vid amning!
    Du har alltså gått upp 30 kg. 10 kg graviditet och 20 kg extra. Nu har du gått ned 5 av de där extrakilona. 1 kg i månaden. Om du fortsätter i samma takt, så väger du 70 kg i september. Då slutar du amma och kan banta hur mycket du vill för de sista kilona.

    Går det för fort, så kommer mjölken inte att bli bra och babyn kommer inte att må bra.
Svar på tråden Hur mycket kalorier vid amning?