• Daimstruten

    Renovera eller inte inför husförsäljning

    Om man skulle sälja ett radhus som saknar diskmaskin (men plats finns), har plastgolv på hela övervåningen (3 sovrum + 1 hall), i trappan och i köket samt skulle behöva målas på väggen i trappan och hallen uppe skulle det vara värt utgiften att fixa det innan försäljning för att få fler intressenter och förhoppningvis högte slutpris eller är det inte värt besväret? Radhusen i området går för mellan 3,6 - 4,2 mkr. Detta radhus har lite bättre läge då det har gavelläge så ingen passerar precis utanför och inget hus på baksidan.

    Hur skulle du resonera som säljare och köpare? Kanske anses det charmigt att få gå in och fixa lite själv?

  • Svar på tråden Renovera eller inte inför husförsäljning
  • Anonym (Ja)

    Absolut går priset upp om det är fixat. De flesta vill inte behöva börja med att slita ut gamla plastmattor.

  • Anonym (Rakt på sak)

    Slitna mattor är allt annat än charmigt, det kommer dra ner priset snarare än att ni får ens vad huset är värt. Och lite färg kostar knappt nånting.

  • Anonym (P)

    Det beror på vad köparen vill ha, vissa vill själv fixa, andra inte. Sedan är det inte säkert att de gillar det ni väljer ändå. Vilket skick har husen som blivit sålda före ert? Är det ett bra område och gavelhus, så bidrar det nog mer än att allt är tipp top.

  • Madida

    Absolut! Det där kostar inte många tusenlappar att fixa men ger ett helt annat intryck av huset


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • nnnnnnnn

    Tror att ni skulle få rätt mkt mer om ni vitmålar allt som inte är nyrenoverat och byter golv, även om det är till billigare golv - bara de ser "rätt" ut dvs inte alltför extremt.
    Några hinkar vit färg + roller + något golv på rea = inte så många tusenlappar, men kan boosta intresset rejält.

    Diskmaskinen behövs antagligen inte, om det finns köksluckor (inte bara ett tomt hål). Många har diskmaskin som har kökslucka utanpå, så de syns ändå inte. Alltså sticker det inte ut att man inte ser en diskmaskin.

  • Daimstruten

    Kan tillägga att det inte är mitt radhus utan min pappas och han skulle inte kunna göra jobbet själv så det måste lejas bort så det kommer så klart kosta en slant. Har ingen aning om vad det skulle kunna landa på. Pappa brukar hävda att skicket minsann inte spelar nån roll alls medan jag brukar påstå motsatsen.

    Husen i området är i väldigt olika skick. Husen som säljs av 40-talisterna är vanligtvis i ganska dåligt skick medan dom som säljs av barnfamiljer som boat in sig bara några år innan är i bra skick.

  • Bakabulle90

    Beror lite på hur händiga ni är? Jag som känner många snickare osv hade gärna ordnat med renovering innan, eftersom jag vet att jag kan ordna bra pris och på så sätt garanterat få minst pengarna tillbaka och göra hostade attraktiv även för de händiga spekulanterna. Men om ni inte tycker om sådant, så räkna hur mycket det skulle kosta er totalt och se om ni tror det skulle kunna öka er bostad för med det priset

  • Daimstruten
    nnnnnnnn skrev 2021-02-08 20:10:01 följande:

    Tror att ni skulle få rätt mkt mer om ni vitmålar allt som inte är nyrenoverat och byter golv, även om det är till billigare golv - bara de ser "rätt" ut dvs inte alltför extremt.

    Några hinkar vit färg + roller + något golv på rea = inte så många tusenlappar, men kan boosta intresset rejält.

    Diskmaskinen behövs antagligen inte, om det finns köksluckor (inte bara ett tomt hål). Många har diskmaskin som har kökslucka utanpå, så de syns ändå inte. Alltså sticker det inte ut att man inte ser en diskmaskin.


    Ett tomt hål är precis vad det är där diskmaskinen ska stå. Verkligen supersnyggt. : )
  • Tecum
    Daimstruten skrev 2021-02-08 19:35:08 följande:
    Om man skulle sälja ett radhus som saknar diskmaskin (men plats finns), har plastgolv på hela övervåningen (3 sovrum + 1 hall), i trappan och i köket samt skulle behöva målas på väggen i trappan och hallen uppe skulle det vara värt utgiften att fixa det innan försäljning för att få fler intressenter och förhoppningvis högte slutpris eller är det inte värt besväret? Radhusen i området går för mellan 3,6 - 4,2 mkr. Detta radhus har lite bättre läge då det har gavelläge så ingen passerar precis utanför och inget hus på baksidan.

    Hur skulle du resonera som säljare och köpare? Kanske anses det charmigt att få gå in och fixa lite själv?
    Jag skulle inte köpt det huset, men det finns många som vill börja med att renovera och inreda efter egen smak. Då är det slöseri att t ex byta golv som den nye köparen lägger om direkt.
    Radhus som ligger områden med den prisklassen är lättsålda och i ditt ställe hade jag inte gjort något, möjligen satt in diskmaskin. Det är skillnad om det varit ert eget hus och ni kunnat göra det själva.
  • Anonym (L)

    Prata med en mäklare om fri värdering. Vårt område är det väldigt lätt att sälja i så man förlorar på att renovera. Budgivningarna har gått väldigt bra på de som inte är i toppskick.

  • Lönnsirap

    Prata m. mäklaren.

    Småfix kan vara lönsamt, men det kan också faktiskt dra ner värdet på en fastighet. Många vill inte renovera något som känns ok, men inte deras smak. Så vill man inte köpa en sådan fastighet.

    Orenoverade fastigheter kan dra på sig fler "åh här kan vi göra vårt drömhem", vilket kan trissa upp pris.

    En kunnig mäklare har koll på marknaden där er fastighet ligger och om det är värt besväret.

  • Kentaur

    Som köpare är jag allergisk mot klickergolv och nya vitvaror i ett annars slitet hus. För att inte tala om hemmafixat småfix som alltid är så gruvligt amatörmässigt att gamle farfar, snickaren, roterar i sin grav.

    Som säljare ser jag till att huset verkligen är i toppskick, allt fixat av riktiga hantverkare.

  • Daimstruten

    Jag tror läget är den vinnande punkten i just pappas fall.

    Sen är ju inte inredningen på topp. Hur mycket gör sånt? För mig gör det mycket men alla kanske inte resonerar så. Vardagsrummet med stor mörk bokhylla från 60-talet och otymplig soffgrupp ger intryck av att det är mindre än det är. Ger det nåt att släpa över min egen betydligt smäckrare moderna tv-bänk för att försöka ge ett bättre intryck?

  • nnnnnnnn
    Daimstruten skrev 2021-02-09 22:14:18 följande:
    Jag tror läget är den vinnande punkten i just pappas fall.

    Sen är ju inte inredningen på topp. Hur mycket gör sånt? För mig gör det mycket men alla kanske inte resonerar så. Vardagsrummet med stor mörk bokhylla från 60-talet och otymplig soffgrupp ger intryck av att det är mindre än det är. Ger det nåt att släpa över min egen betydligt smäckrare moderna tv-bänk för att försöka ge ett bättre intryck?

    Det brukar löna sig att ta bort massor, hellre lite för kalt än för belamrat.


    Men som alla andra skriver - prata med mäklaren! De har koll...


     


    Vissa mäklare har också möbler att använda om man tömmer huset eller tar bort mycket saker. Då kan man hyra in en smidigt liten soffa och modernt bord + tv-bänk till, för en liten summa.
    Så kommer det folk och bär in och stylar.

Svar på tråden Renovera eller inte inför husförsäljning