• Mon 8 Feb 2021 20:16
    1390 visningar
    23 svar
    23
    1390

    Aniiee vs Konsumentverkets nya, grönare matsedel

    Visste ni att Konsumentverket gör en matsedel några gånger per decennium som de använder för att hjälpa till att räkna ut sin föreslagna matbudget? De släppte en ny 2019, som de kallade "lite mer hållbar". Sedan, i jag tror oktober eller november 2020, släppte de receptblad till den matsedeln, med recepten till lunchen och middagen. Perfekt, tänkte  jag som flera gånger börjat med en utvärdering av deras matsedel men kommit av mig bland annat pga av avsaknaden av recept. Så nu tänkte jag (och ugan) tackla denna månadslånga matsedel, med början idag.

    Så jag tänkte plåga er med detta. Sorry, not sorry =P Inköpspriser, portionspriser, kalorier, e%-ratio och utstickare för mikronutrienter. Vi har också rationaliserat bort allt vi hade förutom saltet och pepparn, så allt kommer vi köpa. Med planen att allt äts hemma eller tas med som matlåda har vi 5540 kr att vifta på enligt kostnadsberäkningen.

    Let's get going. Dag 1 i ett inlägg. 

    Länk till konsumentverkets filer i ämnet:
    www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-verksamhet/privatekonomi/kostnadsberakningar/matkostnader/


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Svar på tråden Aniiee vs Konsumentverkets nya, grönare matsedel
  • Tue 9 Feb 2021 00:06
    #1

    Dag 1

    Inför dag 1 gjordes lite prepp. Inköp av frukost och frukt till förmiddagsmellanmålet samt bakning av bröd, vilket vi fixade redan på söndagen. Enligt menyn består frukosten av havregrynsgröt med sylt och mjölk, mjukt fullkornsbröd med ost och paprika samt kaffe eller te med mjölk. Genast stöter vi på några problem och gissningar måste till. Är det smör på brödet? Vi förutsätter det. Portionsstorlekar får vi gissa oss till lite grann, eftersom frukosten inte har något recept att utgå ifrån. Och jag äter inte havregrynsgröt. Jag klarar inte av det. Så jag byter ut havergrynen mot mannagrynsgröt och sylten mot kanel. Jag dricker inte kaffe eller te heller. Det här går så smidigt, tycker ni inte?

    Jag valde alltså att baka bröd. Fullkorm vetetusan om det blev, men ändå. Receptet heter Hälsobullar och kommer ur min receptlåda. Eftersom jag inte har någon länk till det så.. Här:

    Hälsobullar, 20 st (det här kostar ca 1,27 kr per bulle) 
    100 g bovete


    100 g vetekross
    1 dl linfrön
    1 dl russin
    5 dl vatten
    50 g jäst
    1,25 dl vatten
    1 tsp salt
    5 dl lantbrödsmjöl
    2 dl vetemjöl
    Blanda bovete, vetekross, linfrö och rssin i en bunke
    Koka upp 5 dl vatten. Häll över blandningen och ställ undan över natten.
    Smula sönder jästen i en bunke. Lös upp i 1,25 dl vatten. Fingervarmt eller kallt (kallt tar bara lite längre tid att jäsa)
    Tillsätt salt, boveteblandningen och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg.
    Jäs degen i ca 30 minuter.
    Arbeta in resten mjölet. Dela degen i 20 bitar och rulla till bullar.
    Jäs bullarna på bakplåtar med bakplåtspapper i ca 15 minuter.
    Pensla bullarna med vatten och grädda vid 225 grader i ca 20 minuter, tills de fått fin färg.
    Låt dem svalna på galler under duk.

    Min frukost: 
    1 portion mannagrynsgröt med kanel, socker och mjölk, 1 brödbulle med smör, svart klosterost och 2 skivor grön paprika, samt vatten till.
    Portionskostnad: 9,60 kr
    Energi: 458 kcal
    Mitt mellanmål på FM: 1 dl blåbär, 30 kcal, 7,14 kr

    Ugans frukost:
    1 portion havregrynsgröt med rårörda lingon och mjölk, 1 brödbulle med smör, svart klosterost och 2 skivor grön paprika, kaffe (kapsel) med mjölk.
    Portionskostnad: 12,62 kr
    Energi: 500 kcal
    FM-mellanmål hanns inte med

    Inköpslistan till frukosten+fm-melanmål:
    Bovete
    Vetekross
    Linfrön
    Russin (eko)
    Jäst
    Lantbrödsmjöl
    Vetemjöl
    Standardmjölk (eko)
    Mannagryn
    Strösocker
    Kanel (eko)
    Bregott
    Klosterost
    Grön paprika
    Havregryn
    Kaffe, kapslar
    Rårörda lingon
    Blåbär, frysta, eko
    Clementiner

    Totalpris: 490 kr

    Forsättning följer i nästa inlägg för detta blev långt... Sorry, not sorry =P
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tue 9 Feb 2021 13:55
    #2

    Extremt ambitiöst.  Skall bli mycket intressant att följa.
    Är inte du kock i grunden ?

  • Tue 9 Feb 2021 14:14
    #3

    Kul! 


    Jag kommer absolut följa tråden

  • Tue 9 Feb 2021 15:00
    #4
    felix le chat skrev 2021-02-09 13:55:21 följande:

    Extremt ambitiöst.  Skall bli mycket intressant att följa.
    Är inte du kock i grunden ?


    Jag... har tråkigt =P Jo, jag är kock i grunden.
    Gryntroll skrev 2021-02-09 14:14:31 följande:

    Kul! 


    Jag kommer absolut följa tråden


    Please do. Jag kom av mig i går natt så jag ska ta igen det idag. Och sen dagens.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tue 9 Feb 2021 17:47
    #5

    Ok, let's play catch-up. Dag 1, fortsättning. Lunch och EM-mellanmål.

    Lunchen dag 1 bestod av broccoli-risgratäng, honungs- och chilimarinerad kyckling och en sallad, EM-mellanmålet bytte vi plats på, så mer frukt. Ingredienserna inhandlades mellan frukost och lunch och bestod av detta:

    Kålrabbi
    Färsk kycklingfilé
    vitlök
    mald ingefära
    Honung, eko
    Sambal oelek
    Japansk soja
    Hönsbuljong, eko
    Smör
    Rapsolja
    Tomat
    Broccoli, fryst
    Rödlök
    Gräslök, eko, fryst
    Keso, eko
    Rivost gratäng
    Långkorningt ris
    Majsstärkelse
    Salladsmix, eko
    Pumpafrön
    Vitvinsvinäger
    Olivolja (till för dreassingar)
    Balsamvinäger
    Basilika, eko, fryst

    Inköpspris: 657 kr

    Portionspriset för Lunchen: 45,12 kr
    Energi: 803 kcal

    Mellanmål: 2 clementiner
    Pris: 6 kr
    Energi: 88 kcal

    Långa inlägg blir det, och det tar lite tid pga data som jag behöver samla in. Hoppas ni har tålamod med mig.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tue 9 Feb 2021 18:30
    #6

    Fortsättning, dag 1 Middag och kvällsmål

    Till middag stod spenatsoppa med kokt ägg, smörgås med ost och paprika och grönsaksstavar av morot, kålrabbi, paprika och gurka. Meeeeen.... jag är allergisk mot morot. Det går om den är tillagad, men helst ska jag inte ens hantera morötter. Så vi skippade den. Sedan var det ju också kvällsfikat (som alltså bytt plats med EM-mellanmålet), Smörgås med mjukost och paprika och (kaffe eller) te med mjölk. Inköp skedde mellan lunch och middag (ja... jag gillar att handla mat.... sue me =P Och så var det ju mycket att handla första dagen, med ingenting hemma)

    Inköpslista:
    Grön paprika
    Gul lök
    Hackad, fryst spenat
    Lätt creme fraiche eko
    Timjan, torkad eko
    Ägg, eko
    Gurka
    Mjukost
    Te

    Inköpspris: 220 kr

    Middagens portionskostnad: 21,48 kr
    Middagens energi: 512 kcal

    Kvällsfikats portionskostnad: 6.66 kr (oh... danger warning!)
    Kvälsfikats energi: 193 kcal
    (Obs! Att ingen av oss har smör på mackan om det är "kladdiga" pålägg som mjukost)


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tue 9 Feb 2021 19:20
    #7

    Lite tankar om Dag 1:

    Ok, first things first: Jag missade att fixa kcal för bregott. Så frukostarna är ca 75 kcal för små i texten. Ouch....

    På tal om frukost. Jag... är inte van vid att äta så här. Mina frukostar består oftast av rätt mycket protein, och inte så mycket kolhydrater som det här är. Jag äter inte heller gröt särskilt ofta.

    Lunchen var ok. Recepten var ok. Jag glömde skriva att jag bytte ut moroten mot kålrabbi även till lunchen.

    Middagen var väl ok den också, men jag föredrar mitt egna recept på spenatsoppa. 

    Just nu känns väl det mest alarmerande med det här experimentet att av vår budget på 5540 kr har Nästan 1400 kronor redan gått åt. Men vi utgick ju från tomma skåp....


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Litenm­enhård
    Tue 9 Feb 2021 19:32
    #8

    Fel tråd för mig att vara i. Jag blir bara hungrig av all matprat.Skäms


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Tue 9 Feb 2021 20:02
    #9
    Aniiee skrev 2021-02-09 18:30:34 följande:

    Fortsättning, dag 1 Middag och kvällsmål

    Till middag stod spenatsoppa med kokt ägg, smörgås med ost och paprika och grönsaksstavar av morot, kålrabbi, paprika och gurka. Meeeeen.... jag är allergisk mot morot. Det går om den är tillagad, men helst ska jag inte ens hantera morötter. Så vi skippade den.


    Hehe jag läste igenom recepten tidigare idag och tänkte "herregud så mycket morötter!".

    Det var en del intressanta recept, men det de inte verkade ha tänkt på var att ta vara på all mat. Till exempel var det ett recept där man skulle ha 1/2 blomkålshuvud, och jag kunde inte se att den andra halvan skulle användas i något annat recept den veckan. Så det kändes lite teoretisk och "för inspiration" snarare än en meny att följa slaviskt (med reservation för att jag skummade igenom menyerna). Det ska bli intressant att se hur det går för er!
  • Tue 9 Feb 2021 20:30
    #10
    Litenmenhård skrev 2021-02-09 19:32:25 följande:

    Fel tråd för mig att vara i. Jag blir bara hungrig av all matprat.Skäms


    Aww...
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Aniiee vs Konsumentverkets nya, grönare matsedel