• EbSmith

    Covid i hushållet. Hur länge stanna hemma?!

    I väntan på kontakt med vården undrar jag om det finns några hobbyläkare här som vet eller har varit i samma sits.

    Jag är ensamstående till min 2-åring som fått Corona från förskolan och ska under normala omständigheter räknas som smittfri på onsdag då det gått 7 dgr från insjuknandet. Men nu börjar jag också känna mej sjuk och ska testas imorgon. Ska han stanna hemma tills jag också är frisk eller kan man med gott samvete låta honom träffa sin farmor om man gör överlämningen utomhus? Jag vet att alla i hushållet ska stanna hemma om nån är sjuk, men är det sak samma för personer med antikroppar?

  • Svar på tråden Covid i hushållet. Hur länge stanna hemma?!
  • Ellie

    Den som är sjuk får återgå till normala aktiviteter när det gått minst en vecka, men det skall då också vara utan symtom och ingen feber de senaste två dygnen. Detta gäller även om andra i hushållet insjuknar senare.

    Däremot skulle jag personligen tycka att det vore väldigt oklokt att träffa en farmor just nu, även om överlämningen sker utomhus. Lite av ditt virus kan ju sitta på honom och smitta vidare. Jag skulle inte lämna barnet förrän det gått minst en vecka sedan du blev sjuk (hade dock låtit skolbarn gå tillbaka tidigare).

  • Guldnovan
    EbSmith skrev 2021-02-08 20:49:12 följande:

    I väntan på kontakt med vården undrar jag om det finns några hobbyläkare här som vet eller har varit i samma sits.

    Jag är ensamstående till min 2-åring som fått Corona från förskolan och ska under normala omständigheter räknas som smittfri på onsdag då det gått 7 dgr från insjuknandet. Men nu börjar jag också känna mej sjuk och ska testas imorgon. Ska han stanna hemma tills jag också är frisk eller kan man med gott samvete låta honom träffa sin farmor om man gör överlämningen utomhus? Jag vet att alla i hushållet ska stanna hemma om nån är sjuk, men är det sak samma för personer med antikroppar?


    Innan du fått svar ska alla räknas som smittförande, Om du är postitiv kommer smittskyddet ringa dig och berätta hur länge ni ska vara i karantän. Där kan du ställa alla dina frågor. 
    Jag har antikroppar nu, måste ändå vara jättenoga och även använda munskydd på jobbet precis som andra. 
  • EbSmith

    [quote=80942342][quote-nick]Ellie skrev 2021-02-08 21:01:20 följande:[/quote-nick]

    Den som är sjuk får återgå till normala aktiviteter när det gått minst en vecka, men det skall då också vara utan symtom och ingen feber de senaste två dygnen. Detta gäller även om andra i hushållet insjuknar senare.

    Däremot skulle jag personligen tycka att det vore väldigt oklokt att träffa en farmor just nu, även om överlämningen sker utomhus. Lite av ditt virus kan ju sitta på honom och smitta vidare. Jag skulle inte lämna barnet förrän det gått minst en vecka sedan du blev sjuk (hade dock låtit skolbarn gå tillbaka tidigare).

    [/quote

    Finns dock inga uppgifter om att viruset smittar via föremål/kläder men jag förstår din poäng.

  • Ruter
    EbSmith skrev 2021-02-08 21:47:42 följande:

    [quote=80942342][quote-nick]Ellie skrev 2021-02-08 21:01:20 följande:[/quote-nick]

    Den som är sjuk får återgå till normala aktiviteter när det gått minst en vecka, men det skall då också vara utan symtom och ingen feber de senaste två dygnen. Detta gäller även om andra i hushållet insjuknar senare.

    Däremot skulle jag personligen tycka att det vore väldigt oklokt att träffa en farmor just nu, även om överlämningen sker utomhus. Lite av ditt virus kan ju sitta på honom och smitta vidare. Jag skulle inte lämna barnet förrän det gått minst en vecka sedan du blev sjuk (hade dock låtit skolbarn gå tillbaka tidigare).

    [/quote

    Finns dock inga uppgifter om att viruset smittar via föremål/kläder men jag förstår din poäng.


    Jo det kan smitta via föremål men är inte lika vanligt. Kopierat från folkhälsomyndighetens sida

    "Spridning av covid-19 sker i första hand vid nära kontakter mellan personer genom så kallad droppsmitta. När en infekterad person nyser, hostar, talar eller andas ut sprids små droppar till omgivningen. Smittan kan ta sig in i kroppen både via inandning eller genom att man rör med orena händer i ögon eller på slemhinnor i näsa och mun.

    Smitta kan också spridas genom kontakt med förorenade ytor eller föremål men det finns idag inget som pekar på att denna spridningsväg har annat än en liten roll i den pågående pandemin (se avsnittet Smitta via förorenade ytor)."

    Dvs har han fått smittan på sina kläder/föremål tex genom att du hanterat dessa. Tar då farmor i dessa grejor och sen kliar sig i ett öga tex så kan även hon smittas. Så skulle hållt barnet hemma tills även du anses som frisk och inte längre smittsam.
  • Snuttis2

    Om du ska provtesta dig så räknas du som misstänkt smittad o då är det karantän för din övriga familj även under dina 7 dagar! Det är inte tillåtet att lämna barn på förskolan. Även om din son inte bedöms kunna om smittas så tätt inpå så kan han fortfarande bära smittan o smitta andra barn o vuxna !!

    Håll er i karantän o följ riktlinjerna

  • Ellie
    Snuttis2 skrev 2021-02-08 23:18:38 följande:

    Om du ska provtesta dig så räknas du som misstänkt smittad o då är det karantän för din övriga familj även under dina 7 dagar! Det är inte tillåtet att lämna barn på förskolan. Även om din son inte bedöms kunna om smittas så tätt inpå så kan han fortfarande bära smittan o smitta andra barn o vuxna !!

    Håll er i karantän o följ riktlinjerna


    Det stämmer inte. Jag hade covid nyss. Jag fick gå tillbaka till arbetet efter en vecka. Min man skulle testa sig 5-7 dagar efter att mina symtom startade. Skulle han då varit positiv hade jag fortfarande fått arbeta. Den som precis varit sjuk får återgå i normal verksamhet.

    TS son kan som sagt möjligen ha virus på sig från TS omen han är inte smittsam i sig själv. Det kan vara klokt att hålla honom hemma några dagar extra, men det är inget krav. Hade det varit skolbarn hade skolplikt gällt och hade det varit en vuxen får man inte smittbärarpenning om man precis varit sjuk. Man kan sjukskriva sig tre veckor utan intyg, men som sagt, inget krav.
  • mamma 86
    EbSmith skrev 2021-02-08 20:49:12 följande:

    I väntan på kontakt med vården undrar jag om det finns några hobbyläkare här som vet eller har varit i samma sits.

    Jag är ensamstående till min 2-åring som fått Corona från förskolan och ska under normala omständigheter räknas som smittfri på onsdag då det gått 7 dgr från insjuknandet. Men nu börjar jag också känna mej sjuk och ska testas imorgon. Ska han stanna hemma tills jag också är frisk eller kan man med gott samvete låta honom träffa sin farmor om man gör överlämningen utomhus? Jag vet att alla i hushållet ska stanna hemma om nån är sjuk, men är det sak samma för personer med antikroppar?


    Din som är alltså konstaterad smittad? Trodde inte man testade 2-åringar.
  • Snuttis2

    [quote=80942708][quote-nick]Ellie skrev 2021-02-08 23:36:22 följande:[/quote-nick]Det stämmer inte. Jag hade covid nyss. Jag fick gå tillbaka till arbetet efter en vecka. Min man skulle testa sig 5-7 dagar efter att mina symtom startade. Skulle han då varit positiv hade jag fortfarande fått arbeta. Den som precis varit sjuk får återgå i normal verksamhet.

    Det stämmer visst!! Jag har haft covid o min man likaså vid olika tillfällen , vi har en 3 åring ! Vi har tvingats vara hemma när dem andre varit sjuk o vår 3 åring har varit förbjuden att vara på förskolan . Jag kan skicka dig pappren som vi fått av smittskydd om du vill!

    Detta gäller i alla fall i Östergötland , jag jobbar själv. I kommunen med smittskydds frågor o riskbedömningar så känner mig rätt hemma i frågorna .

  • Tage Tyrann

    I övriga norden är det tio dagar som gäller. Det är lite märkligt att man i Sverige blir frisk snabbare. Men så är resultatet och antalet avlidna också ett helt annat här än hos grannarna.

    Jag tycker han ska lämna hemma resten av veckan om du har möjlighet.

  • EbSmith
    Snuttis2 skrev 2021-02-09 07:13:43 följande:

    [quote=80942708][quote-nick]Ellie skrev 2021-02-08 23:36:22 följande:[/quote-nick]Det stämmer inte. Jag hade covid nyss. Jag fick gå tillbaka till arbetet efter en vecka. Min man skulle testa sig 5-7 dagar efter att mina symtom startade. Skulle han då varit positiv hade jag fortfarande fått arbeta. Den som precis varit sjuk får återgå i normal verksamhet.

    Det stämmer visst!! Jag har haft covid o min man likaså vid olika tillfällen , vi har en 3 åring ! Vi har tvingats vara hemma när dem andre varit sjuk o vår 3 åring har varit förbjuden att vara på förskolan . Jag kan skicka dig pappren som vi fått av smittskydd om du vill!

    Detta gäller i alla fall i Östergötland , jag jobbar själv. I kommunen med smittskydds frågor o riskbedömningar så känner mig rätt hemma i frågorna .


    Har er 3-åring haft viruset?
  • EbSmith
    mamma 86 skrev 2021-02-09 06:39:46 följande:

    Din som är alltså konstaterad smittad? Trodde inte man testade 2-åringar.


    Inte i vanliga fall, men eftersom smittan upptäcktes på hans förskolan ska alla med symtom testas.
Svar på tråden Covid i hushållet. Hur länge stanna hemma?!