• ABC73

Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt

Formellt sett är ni inte sambos.

Du har därför rätt till underhållsstöd från honom för barnet och får hela barnbidraget om barnet bor heltid hos dig.

Du kommer eventuellt också ha möjlighet att få bostadsbidrag. 

Om pappan väljer att inte ta ut någon föräldraledighet borde han dessutom kompensera dig för halva tiden du är hemma med ert barn. Han behåller ju sin inkomst medan du tar hand om barnet och minskar din inkomst. Alternativt kan han ju betala för barnpassning- men det skulle bli avsevärt mycket dyrare. 

• ABC73

Sextiotalist, med borde menar jag att pappan moraliskt sett borde kompensera mamman för inkomstbortfall. Däremot har han ingen skyldighet att göra det rent juridiskt.

Egentligen tycker jag att det vore bra om vuxna som är överens om att skaffa barn gemensamt faktiskt skrev ett skriftligt avtal om hur man tänker sig att föräldraledighet, VAB och kostnader för barnet ska fördelas, hur eventuell ekonomisk kompensation föräldrarna mellan ska se ut  och då även avtalade vad som gäller om överenskommelsen inte hålls. 
    Då skulle man slippa situationen där ena föräldern (tyvärr ofta pappan) först säger att han ska ta halva föräldraledigheten, och sedan vägrar att göra det, samtidigt som han inte har någon skyldighet att kompensera mamman för att hon i praktiken tvingas att fortsätta vara hemma.

Har man ett skriftligt avtal har man ju då faktiskt en civilrättslig väg att gå för att få pengar om avtalet inte hålls. 

Svar på tråden Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt