Inlägg från: Anonym (Ha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ha)

    Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt

    Vad är hans åsikt om hur barnet ska vara hemma?

    Han bör hur ni en gör kompensera dig med 6000 i månaden.

    Om du tar full föräldrapenning får du ut runt 13.000 i månaden antar jag? Det innebär ett inkomsttapp på 12.000 för dig.

    Om dealen är att du tar all ledighet är det rimligt att ni båda förlorar lika mycket ekonomiskt på detta. Han betalar dig 6000 i månaden vilket ger honom ett tapp på 6000 och dig ett tapp på 6000 (istället för 12.000).

    Detta utgår alltså från om du skulle ta föräldrapenning 7 dagar u veckan . Så detta är det MINSTA han bör kompensera dig med om inkomstbortfall skall bli rättvist

    Jag förutsätter nu attt ni faktiskt är tillsammans och båda önskar detta barn.

    Som någon tipsat om så kan nu vänta med att skriva på vårdnaden tills alla dagar är använda så kommer han också undan sina 90.

    Jag blir dock lite fundersam över barnet och pappans relation om ni skall leva särbos och han inte har intresse i föräldraledighet alls? Hur är upplägget tänkt?

  • Anonym (Ha)
    Mama Susi skrev 2021-02-08 22:22:22 följande:

    Nej, vi är tillsammans men bor inte ihop. Eller han sover alltid här men har kvar sin lägenhet och betalar hyran där. Min kärlek är inte bunden till hans pengar, om han var arbetslös eller väldigt lågavlönade skulle jag inte klaga på detta upplägg men känns väldigt orättvist att jag både ska bära det fysiska ansvaret och det ekonomiska ansvaret I princip ensam och vet inte hur jag ska göra det utan att bli bitter med tiden. Jag har lyft detta med att behålla vårdnaden tillfälligtför att kunna använda även hans 90 dagar, men det vill han inte då han vill spara dem ifall han senare Skulle vilja ha dem.


    Ett
    Mama Susi skrev 2021-02-08 22:22:22 följande:

    Nej, vi är tillsammans men bor inte ihop. Eller han sover alltid här men har kvar sin lägenhet och betalar hyran där. Min kärlek är inte bunden till hans pengar, om han var arbetslös eller väldigt lågavlönade skulle jag inte klaga på detta upplägg men känns väldigt orättvist att jag både ska bära det fysiska ansvaret och det ekonomiska ansvaret I princip ensam och vet inte hur jag ska göra det utan att bli bitter med tiden. Jag har lyft detta med att behålla vårdnaden tillfälligtför att kunna använda även hans 90 dagar, men det vill han inte då han vill spara dem ifall han senare Skulle vilja ha dem.


    Har du förklarat för honom hur mycket inkomst du tappar även om du tar full föräldrapenning? Jag skulle inte acceptera annat än att han tar halva inkomsttappet. En lösning om han tycker det är jobbigt ekonomiskt är att han gör sig av med sitt boende så slipper han den extra kostnaden det medför
  • Anonym (Ha)

    Tilläggas bör att jag inte räknat lägstanivådagar när jag säger att han ska kompensera med 6000

Svar på tråden Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt