Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

ATTACKEN MOT ÄGANDERÄTTEN (BOK AV KARL HEDIN)

Vill staten ha naturreservat får dom köpa mark till det eller avsätta egen mark. Är inte staten landets största markägare?

Bästa sättet att undvika att få sin skog beslagtagen är att kontinuerligt förstöra alla naturvärden. Se till att det bara står raka fina tallar och granar. Absolut inget som skulle kunna tänkas attrahera insekter och fåglar.

Jag är liten Skogsägare.

Tvärt om vad många tror bryr de flesta skogsägare sig om skogen. Vi älskar skogen och naturen. Det är vårt skötebarn. Vi vårdar den och vill se den vacker så långt det går. Det är underbart att gå ute i skogen, se djuren och växterna. 

Men absolut. Förr eller senare avverkar vi delar och planterar nytt. Många skogsägare avverkar enbart för att inte få skogen beslagtagen. För gammal skog blir beslagtagen.

• Friger
    prometheuz skrev 2021-02-09 17:02:27 följande:
    Bryr man sig om skogen eller bryr man sig om pengar hehe ?
    Det är VÄLDIGT lyxigt att ha en egen bank.
    Jag tycker Karl Hedin endast argumenterar för att han helt enkelt ser affärer 24/7 och gillar att ta bort blockeringar som ger mer affärer och möjligheter.

TS, förresten.. det är inte förbud på alla skogar, det är förbud på vissa. Dina exempel om bilar och förbud på alla bilar, plötsligt ger uppror och ska liknas med att vissa skogar ej får avverkas.. =/ 

Jag har inget mer vettigt att tillägga denna tråd. Den var intressant men jag tror Karl Hedin är präglad av att han ägt så mycket skog och tycker sig ska ha mer att säga till om än vad han får enligt lagen. 
    Att äga mark är en underbar känsla. Det tar mig ungefär en timme att gå runt mina ägor som ligger vid gårdscentrum. Där jag bor har människan brukat marken i minst 4.000 år. Så gammal är den äldsta fornlämningen jag känner till. Det finns massor från olika tidsåldrar, både sådana som är officiella och sådana som myndigheterna inte känner till. Det är en underbar känsla att vara del av detta.

Jag betalade mer för denna mark än vad den kommer att inbringa under min livstid.

Jag är ute i skogen varje dag. Jag är intresserad av djur och natur och har lagt mycket tid på att lära mig så mycket som möjligt. Är du en skrivbordsgeneral inlåst i en etta på söder eller är du sakkunnig?
  • Friger
    Jemp skrev 2021-02-09 17:16:25 följande:

1) hur är äganderätten hotad?

2) det finns inget förbud mot att avverka nyckelbiotoper

3) ska samma laglöshet gälla andra industrier med negativ miljöpåverkan?

Låter som du jobbar på SS = SkogsStyrelsen. Dom har länge hävdat att det bara handlar om en inventering. Därför ska besluten inte gå att överklaga. Väl medvetna om att stämpeln innebär att det inte går att sälja virket då industrin förbundit sig att inte ta emot denna.

2. Du får inte avverka utan att samråda med SS. Vill du gå vidare med planerna efter samrådet kommer förbudet. Detta förutom att du inte kommer kunna sälja virket.

3. Laglösheten är en myndighet som fattar beslut och sen säger att det inte går att överklaga. Just nu kanske dock myndigheten åker på däng även om dom slåss med näbbar och klor med obegränsade resurser mot en privat markägare för att deras myndighetsutövande inte ska vara överklagbart.
Svar på tråden ATTACKEN MOT ÄGANDERÄTTEN (BOK AV KARL HEDIN)