• Anonym (Lollo)

Samma tenta som jag tränat på, fusk?

Pluggat på som fan inför en tenta, kollat anteckningar, föreläsningar m.m jag har pluggat på gamla tentor och på jag beställde hem tentasvar på en tenta för att kolla upplägget. Har tränat på den och läst böckerna m.m nu var tentan jag fick exakt samma jag tränat på. Kan de anklaga mig för fusk?

• Svar på tråden Samma tenta som jag tränat på, fusk?
  • Anonym (X)

Är gamla tentor frisläppta att läsa på får de ju skylla sig själva.

• Anonym (Lärare)

Varifrån beställde du det gamla testet? Var det från någon slags officiell sida från universitetet t ex, eller på annat lagligt sätt? I så fall får de skylla sig själva som använder ett gammalt test som de låter offentliggöras. Om du köpt det olagligt så kan de självklart anklaga dig för fusk däremot.

• cosinus

Nä, hänt mig också.

När jag pluggade i forntiden fick man gå till studentdesken och begära ut kopior på gamla tentor. Fick ut ett gäng. Pluggade på dessa och döm om våran förvåning när sen den riktiga tentan var helt identisk med en av de vi tränat på.

Visade sig sen att den tentan hade skapats för en omtenta några veckor innan, ingen hade dykt upp så de hade helt enkelt bestämt sig för att återanvända den en gång till men helt enkelt glömt den lilla detaljen att begära så den inte skulle lämnas ut/dras tillbaka i studentdesken.

• Anonym (mmh)
    Anonym (Lollo) skrev 2021-02-10 13:04:18 följande:

Pluggat på som fan inför en tenta, kollat anteckningar, föreläsningar m.m jag har pluggat på gamla tentor och på jag beställde hem tentasvar på en tenta för att kolla upplägget. Har tränat på den och läst böckerna m.m nu var tentan jag fick exakt samma jag tränat på. Kan de anklaga mig för fusk?

Nej det är inte fusk.
    Grattis att du klarade tentan :)
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-02-10 13:07:26 följande:

Varifrån beställde du det gamla testet? Var det från någon slags officiell sida från universitetet t ex, eller på annat lagligt sätt? I så fall får de skylla sig själva som använder ett gammalt test som de låter offentliggöras. Om du köpt det olagligt så kan de självklart anklaga dig för fusk däremot.

Nej gud det var från högskolan , helt lagligt
  • Anonym (Lollo)

Tänkte mer om de tycker att mina svar är för lika de svaren jag tränat på som stod i tentan. men jag skrev betydligt mer på min tenta .

• Anonym (Lollo)
    cosinus skrev 2021-02-10 13:14:18 följande:

Nä, hänt mig också.

När jag pluggade i forntiden fick man gå till studentdesken och begära ut kopior på gamla tentor. Fick ut ett gäng. Pluggade på dessa och döm om våran förvåning när sen den riktiga tentan var helt identisk med en av de vi tränat på.

Visade sig sen att den tentan hade skapats för en omtenta några veckor innan, ingen hade dykt upp så de hade helt enkelt bestämt sig för att återanvända den en gång till men helt enkelt glömt den lilla detaljen att begära så den inte skulle lämnas ut/dras tillbaka i studentdesken.

Fick ni svaren också? För jag beställde hem svar. För att kolla upplägget
  • FtS70

Att plugga gamla tentor är en klassiker. Många ämnesområden innehåller helt uppenbara kärnfrågor som alltid återkommer.

• Anonym (Lollo)
    FtS70 skrev 2021-02-10 13:58:41 följande:

Att plugga gamla tentor är en klassiker. Många ämnesområden innehåller helt uppenbara kärnfrågor som alltid återkommer.

Jo men jag pluggade ju på tentan och svaren på tentan. Är de ok tror ni?
  • BuoBä
    Anonym (Lollo) skrev 2021-02-10 14:07:44 följande:

Så länge du kom över tentan och svaren genom officiella kanaler så är det OK. Att plugga på gamla tentor med facit är alltid smart. Dels lär man sig strukturen, och dels är det ofta liknande frågor med variationer som återkommer.

Om du däremot bröt dig in på föreläsarens kontor och stal svaren är det inte OK.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Lollo) skrev 2021-02-10 14:07:44 följande:
    förstår du vad du har svarat på då? I mina öron är det ju lite konstigt att öva in frågor och svar- bara. 
  • Anonym (K)

Om du fått svaren på lagligt sätt så är det nog ingen fara.

Men jag ställer också frågan. Vad är syftet med kursen, vill du lära dig kunskapen eller vill du bara få kursen överstökad med poäng utan att egentligen ha kunskapen?

• Anonym (Lollo)
    BuoBä skrev 2021-02-10 14:13:08 följande:

Så länge du kom över tentan och svaren genom officiella kanaler så är det OK. Att plugga på gamla tentor med facit är alltid smart. Dels lär man sig strukturen, och dels är det ofta liknande frågor med variationer som återkommer.

Om du däremot bröt dig in på föreläsarens kontor och stal svaren är det inte OK.

Hahaha nej då, det var helt lagligt :)
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (ooo) skrev 2021-02-10 14:13:48 följande:

förstår du vad du har svarat på då? I mina öron är det ju lite konstigt att öva in frågor och svar- bara. 

Nej såklart har jag inte bara övat frågor och svar. Jag har pluggat med hjälp av dem, för att förstå. Sen har jag kombinerat med böcker å egna anteckningar
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (K) skrev 2021-02-10 14:34:25 följande:

Om du fått svaren på lagligt sätt så är det nog ingen fara.

Men jag ställer också frågan. Vad är syftet med kursen, vill du lära dig kunskapen eller vill du bara få kursen överstökad med poäng utan att egentligen ha kunskapen?

Jag anser att jag fått kunskapen jag har inte bara använt mig av denna. Ganska lite faktiskt. Sen har jag läst anteckningar kollat på föreläsning m. M
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Lollo) skrev 2021-02-10 13:31:00 följande:
    Nej gud det var från högskolan , helt lagligt
    Haha ja men dåså :) De får som sagt skylla sig själva, absolut inte fusk, bara riktigt god tur ;)
  • cosinus
    Anonym (Lollo) skrev 2021-02-10 13:33:57 följande:
    Fick ni svaren också? För jag beställde hem svar. För att kolla upplägget
    Minns inte, det var ju en räkne-tenta av något slag så antingen hade vi svaret eller så satt vi ett gäng och löste det tills vi fick ut det. Kommer faktiskt inte ihåg hur det brukade vara.
  • sextiotalist
    Anonym (Lollo) skrev 2021-02-10 13:04:18 följande:

Det råkade vi ut för många gånger. Att räkna gamla tentor var det bästa sättet att tentaläsa, man tränade sina kunskaper skarpt, och hade man ett tiotal gamla tentor (motsvarar säkert 30-40 timmars studier att räkna igenom ett tiotal tentor) så nog sjutton var det alltid en eller två tal som var från en gammal tenta. Men det ansågs inte som fusk, därför det var ändå en inhämtad kunskap som man använde.
Svar på tråden Samma tenta som jag tränat på, fusk?