• jennyjenny

    Han hotar med att lämna

    Hej!

    Skriver här för att ni kanske kan komma med råd för jag vet verkligen inte vad jag ska göra..

    Jag är tjej, 26 år. Jag och min kille har varit av-och-på-tillsammans i drygt 4 år. För 5 veckor sen blev vi tillsammans igen efter att inte ha varit tsm på 8 månader. 2 veckor efter vi blev tillsammans så blev jag gravid fick vi precis reda på. Jag har varit tydlig med min kille att jag aldrig vill göra abort, vi båda ville vänta ett tag med barn, mest för att vi inte varit ihop på länge och vi har nästan bara bråkat sedan vi blev ihop så det kändes inte stabilt, men nu hände det ju ändå, pga att vi inte var tillräckligt noga (jag tar inget preventivmedel vilket han vet så vi har försökt vara noga med att han inte ska komma i mig runt ägglossning men alla vet ju att det inte är en jättesäker metod).

    Min kille har 2 barn sedan innan (han är 40år) men har alltid vetat att jag vill ha barn och sa i början att han inte ville men efter ett tag ändrade han sig och ville det, men bara för att få vara med mig och inte för att han egentligen ville. Nu när han fick veta att jag är gravid och (som jag sagt innan) inte vill göra abort så tycker han att det är egoistiskt av mig, att han är hjälplös för att han inte kan göra något åt situationen. Han säger att det känns som att han har förstört sitt liv och han hatar sig själv för att han lät detta hända och han ska sterilisera sig. Jag förklarar att om han verkligen inte kunde tänka sig barn så får han väl se till att inte komma i mig, logiskt. Han säger att det han vill minst i hela världen är att ha ett barn till och jag känner mig lurad. Lurad som i att han försökt få mig stanna hos honom genom att säga att han ville ha barn, och lurad som i att han är en annan person nu, en mycket sämre person än den jag lärde känna.

    Han säger att han inte vet om han vill försöka med mig, eller om vi ska ha det kommande barnet vecka-vecka eller om han ska betala underhåll (?!). Jag vill ju verkligen ha "familjen" och inte vara ensamstående. Men jag vet inte om det är värt att försöka mer, han är bara negativ och otrevlig. Jag känner mig ensam i detta och vet inte vad jag ska göra. Har ni något tips eller tankar om min situation och om killen?

  • Svar på tråden Han hotar med att lämna
  • Anonym (mmh)

    Jättetråkigt att han fick sådan attityd, och vilken mansgris han är.. jag kan bara säga att du måste tänka på ditt eget välmående.. och låt dig inte bli manipulerad av den där mannen. Vad sjukt det är med dessa män? Jag har läst flera trådar, flera situationer, där mannen beter sig såhär och snackar sådär.

    Du måste tänka igenom vad DU vill. Förresten tycker jag du ska släppa romantiska tankar om den där jäveln.

  • Anonym (mmm)

    av och på relationer är väl aldrig en bra grund för något. 

  • Anonym (Igen)

    Ytterligare en tråd med en man som får fullständigt panik av att ha gjort sin kvinna gravid. I mitt huvud går det inte ihop hur man kan spruta i en kvinna om man är totalt livrädd för att få ett barn till. Det är för mig helt ologiskt. Om jag ansåg att mitt liv skulle gå under om jag fick ett barn till.. ja då hade jag skyddat mig till tänderna och kanske inte ens vågat ha sex.

    Män är ett släkte för sig..

  • Tecum

    Men varför fortsätter du att envisas med en relation där ni bara bråkar och som varit av-och-på i fyra(4) år? Tycker du att det känns bra att få barn med honom så ok, men förvänta dig inget annat än fortsatt strul. Han är en idiot som kör oskyddat när han absolut inte vill ha fler barn, men även du borde krävt kondom så fort han bara varit i närheten av dig. 

  • Anonym (Korvspad)

    Klart ni ska göra slut. Ni ska inte ha barn tillsammans heller, för det är hen som hamnar i kläm mellan er två, vilken fruktansvärd uppväxt.

  • Anonym (Behåll)

    Har varit med om liknande,vi var dock gifta och hade oskyddade samlag. Sedan när jag blivit gravid 2 ggr (1 :a mg) krävde han abort och höll på...då hade han ? barnfobi ?..försökte alla metoder för att jag skulle göra abort trots att jag tydligt förklarat att det aldrig kommer att ske någonsin och vi använde inte några preventivmedel heller..jag föreslog skilsmässa isåfall men det ville han inte..nu är jag av med det kräket och har en fantastisk son som fyller 8 år..är omgift med en 1 åring och bebis i magen..jag har den fantastiska familjen som jag önskade mig och har inte ångrat mig en sekund..iochmed att jag hade min äldsta kunde jag avvakta med att hitta ngn ny tills allt kändes 100% rätt.

    Dumpa honom det han håller på med är inte okej alls och behåll barnet.Lycka till!

    Inget fel i att var ensamstående,var det i 5 år och det var lättare än att bo med fanskapet till s.k man.

  • Anonym (mmh)
    Anonym (Igen) skrev 2021-02-10 21:28:19 följande:

    Ytterligare en tråd med en man som får fullständigt panik av att ha gjort sin kvinna gravid. I mitt huvud går det inte ihop hur man kan spruta i en kvinna om man är totalt livrädd för att få ett barn till. Det är för mig helt ologiskt. Om jag ansåg att mitt liv skulle gå under om jag fick ett barn till.. ja då hade jag skyddat mig till tänderna och kanske inte ens vågat ha sex.

    Män är ett släkte för sig..


    Men ellerhur ? Är det för att de saknar empati, eller för att abortmöjligheter är del och så vanligt i sverige? Har männen blivit knäppa av det och tror det är som att äta p-piller eller ha en spiral? Har de ingen förståelse eller respekt för vad det innebär att vara gravid (tänk så fanns inte abortmöjligheter, om vi spolar tillbaka många många många år).. Hur agerade männen då? Var de trevligare eller stack de bara? Hotade de med självmord då också?

    Äckliga svaga män som beter sig sådär
  • Anonym (J)

    Är han svagbegåvad på något sätt? Han vet väl hur barn blir till?

    Dumpa idioten.

    Tänk på att om du fortsätter graviditeten och det blir ett barn så är du bunden till den här mannen i 20 år framåt.

  • jennyjenny

    Tack för alla svar!! Känns så skönt att ni bekräftar att det är han det är fel på i den här situationen.. Men precis som era svar - verkar som ett hälften skulle behållt och hälften tagit bort - exakt så är mina känslor också. Jag vill verkligen inte göra abort, skulle vara så otroligt ledsen och det känns inte rätt. Samtidigt så känns det piss att skaffa barn med en man som beter sig som han gör.. 

    Vi har haft det väldigt bra och roligt när det har varit bra men vårt förhållande startade inte på bästa sätt vilket ledde till tillitsproblem redan från början, från bådas håll. Men just för att vi haft det bra i stora delar av förhållandet så tror jag ändå nånstans att det kanske kan bli bra, men jag vet inte... Allt känns väldigt förvirrande och jag har ingen aning om vad som blir bäst 

  • Anonym (mmh)

    Jag undrar, har han hållit dig hemlig under denna tid ni träffats av och på? Är det så att hans ångest delvis handlar om att han måste visa för världen att han gjort en 26 åring gravid?

    Jag tycker i varje fall att hans ångest inte ska påverka vad du vill. I varje fall inte få dig att ta beslut på något han påstår är grunden till varför han inte vill ha flera barn.. Det är ditt barn med. 

Svar på tråden Han hotar med att lämna