• Dendäranonym95

    Aktivitetsstöd

    Hej! Min sambo är arbetslös sedan september förra året och är inskriven på arbetsförmedlingen och deltar i något program där. Han har kört lastbil sen han var 18 (är numera 30) och förra året fick han nytt jobb men blev sen uppsagd pga arbetsbrist. Så nu har han ansökt om aktivitetsstöd då hans arbetsförmedlare tyckte han skulle göra det.

    A-kassa fick han utbetalt förra året för 4månader när han var sjukskriven så han tror inte att han kan få mer a-kassa..

    Men iaf, han har ansökt om aktivitetsstöd den 2 februari men har ännu inte fått beslut. Min fråga är då, hur lång tid kan det dröja tills man får beslut? Utbetalning är ju 26 varje månad och man ska ansöka senast 7 varje måndag för att få utbetalt den 26 vilket han gjort.

    Jag är nämligen bara timvikarie och vi klarar oss inte med enbart min lön med alla räkningar så börjar få lite panik.

  • Svar på tråden Aktivitetsstöd
  • Anonym (Ylva)

    Ingen expert men arbetar med arbetslösa och där tar många upp att dem står en månad utan pengar för att dem gått över till aktivitetsstöd. Så utgå ifrån att han inte får pengar i februari. Men han borde då få dubbelt i mars om han ansöker i tid

  • Jemp

    Låter konstigt att han bara skulle ha rätt till 4 mån a-kassa (och att han hade det när han var sjukskriven).

Svar på tråden Aktivitetsstöd