• linnea12533

    2-åring med dålig viktuppgång

    På 18-månaderskollen på BVC vägde min dotter 11,8 kg. Nu 6 månader senare väger hon 12,1 kg.

    Hon har växt ca 4cm på längden.

    Men varför går hon inte upp mer i vikt??? Enl BVC var det inget att oroa sig över men jag blir alltid så orolig. Fler som haft det så här? Behöver jag oroa mig?

    För drygt en månad sedan visade vågen på sjukhuset 13,2 kg men då var det med kläder på. Vikten idag (12,1kg) var utan kläder och utan blöja. Kan det stämma?

  • Svar på tråden 2-åring med dålig viktuppgång
  • prometheuz
    linnea12533 skrev 2021-02-12 12:10:01 följande:

    På 18-månaderskollen på BVC vägde min dotter 11,8 kg. Nu 6 månader senare väger hon 12,1 kg.

    Hon har växt ca 4cm på längden.

    Men varför går hon inte upp mer i vikt??? Enl BVC var det inget att oroa sig över men jag blir alltid så orolig. Fler som haft det så här? Behöver jag oroa mig?

    För drygt en månad sedan visade vågen på sjukhuset 13,2 kg men då var det med kläder på. Vikten idag (12,1kg) var utan kläder och utan blöja. Kan det stämma?


    Enligt vad pojkar ska väga i samma ålder, ligger din dotter över medel. Absolut ingenting att oroa dig för, tycker jag. Hade det varit en pojke, hade det fortfarande inte varit någon fara. Jag antar att pojkar och flickor kanske väger olika eller utvecklas olika. Jag länkar källan:

    barntotal.se/fakta-barn/lngd-och-viktkurvor/vikt-pojkar-12-24-mnader
  • prometheuz

    Eller läser jag diagrammet lite för skevt. Men jag tror inte du behöver vara orolig som sagt ?

  • S23

    Nej du behöver inte oroa dig.

    Barnet har ju vuxit på längden uppenbarligen.

    Och inte gått ner i vikt. Hon ligger ett snäpp under kurvan. Alltså helt normalt.

  • linaaaa86

    Tror dem stannar av lite desto äldre dem blir och verkar ju ligga bra på kurvan. Men hör med BVC om att väga snart åter om du är orolig. Och om barnet ej växer ksn du ju be om remiss till barnläkare. Hur äter barnet? Min snart tvååring har varit kämpig med att få att äta fast föda men går upp ok i vikt. Lägger i ett rått ägg i vällingen morgon och kväll samt rapsolja så vet jag att hon får i sig extra protein och fett.

  • Ellifant

    Jag och min vän var precis på 2,5 års kontrollen med våra barn.

    och då vägrade min son 14,9 kg och var 91cm och min väns dotter vägde 12 kg och var 87cm lång. Alla barn är olika och jag reagera inte på att hon skulle väga lite... man märker ju nu att de kan ha kläderna längre och längre då de inte växer lika snabbt.

  • LillaAw

    Äter hon dåligt tycker du? hur lång är hon? min dotter är väldigt liten i maten och långsmal. Vid 18 mån vägde hon 10,4 kilo och nu blir hon 2 om 3 månader och väger 10,6 kilo. Hon är samtidigt över medel på längdkurvan med 86,5 cm. Bvc säger inget om det men vi försöker få i henne extra fett. 12 kilo ör över medel för 18 mån så tror inte du behöver vara orolig. 

  • LillaAw
    Astriidlind skrev 2021-04-01 22:11:19 följande:

    Jag börjar undra om min son är överviktig nu. Han är 1 år och 11 månader och väger 15,5 kg.


    Det är svårt att säga något om vikten när man inte vet längden :) alla växer olika. Ofta talar man inte om övervikt när de är så små. Och så kollar man på barnets kurva från födsel, följer han sin kurva eller har han bara börjat gå upp på viktkurvan. BVC har bra koll!
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Astriidlind
    LillaAw skrev 2021-04-02 16:01:57 följande:

    Det är svårt att säga något om vikten när man inte vet längden :) alla växer olika. Ofta talar man inte om övervikt när de är så små. Och så kollar man på barnets kurva från födsel, följer han sin kurva eller har han bara börjat gå upp på viktkurvan. BVC har bra koll!


    92 cm är han. Jag tycker han är helt perfekt dock bryr mig inte så mycket men märkte att folk barn väger verkligt mindre.
  • Aliona

    Min pojke gick också upp jättelite i vikte just den åldern. Han föddes mitt på tillväxtkurvan, men tappade sen två steg i vikt, en i samband med en kraftig nagjuka och nästa när han började bli otroligt aktiv och fysisk. Han utvecklades motoriskt väldigt tidigt och var väldigt aktiv samtidigt som han mest tyckte om att äta frukt, grönsaker och filmjölk. Vi hade en avslappnad inställning till mat och lät honom smaka och prova det vi ställde fram och bekymrade oss inte om det inte blev så mycket mat vissa måltider. Vi hade tyvärr en dålig BVC-sköterska just då som stressade oss enormt vilket fick som resultat att vi blev rädda och oroliga och började mata honom med gröt med enormt med smör, varm choklad på grädde och mycket begränsat med mat då vi vara serverade säkra kort för att få honom att äta. Han gick upp, men jättelångsamt, och vi var jämt oroliga. Nu är andra föräldern från annat land och när vi pratade med barnläkaren där så förstod de inte alls varför svenska BVC alls brydde sig om vikten. De menade att barns vikt varierar beroende på matlust, fysisk utveckling etc. så det är inget bra mått. Istället bör man se på tillväxten på längden och allmäntillståndet. Vår son har helt och hållet följt sun längdkurva så vi har slutat stressa med maten. Han är nu 4,5 år och är fortfarande en ganska smal pojke men växer och utvecklas som han ska. Jag önskar verkligen att vi inte hade blivit så stressade när han var i 2-års åldern, det förstörde så mycket alldeles i onödan!

  • LillaAw
    Aliona skrev 2021-04-02 22:21:26 följande:

    Min pojke gick också upp jättelite i vikte just den åldern. Han föddes mitt på tillväxtkurvan, men tappade sen två steg i vikt, en i samband med en kraftig nagjuka och nästa när han började bli otroligt aktiv och fysisk. Han utvecklades motoriskt väldigt tidigt och var väldigt aktiv samtidigt som han mest tyckte om att äta frukt, grönsaker och filmjölk. Vi hade en avslappnad inställning till mat och lät honom smaka och prova det vi ställde fram och bekymrade oss inte om det inte blev så mycket mat vissa måltider. Vi hade tyvärr en dålig BVC-sköterska just då som stressade oss enormt vilket fick som resultat att vi blev rädda och oroliga och började mata honom med gröt med enormt med smör, varm choklad på grädde och mycket begränsat med mat då vi vara serverade säkra kort för att få honom att äta. Han gick upp, men jättelångsamt, och vi var jämt oroliga. Nu är andra föräldern från annat land och när vi pratade med barnläkaren där så förstod de inte alls varför svenska BVC alls brydde sig om vikten. De menade att barns vikt varierar beroende på matlust, fysisk utveckling etc. så det är inget bra mått. Istället bör man se på tillväxten på längden och allmäntillståndet. Vår son har helt och hållet följt sun längdkurva så vi har slutat stressa med maten. Han är nu 4,5 år och är fortfarande en ganska smal pojke men växer och utvecklas som han ska. Jag önskar verkligen att vi inte hade blivit så stressade när han var i 2-års åldern, det förstörde så mycket alldeles i onödan!


    Vi har också varit stressade, vår dotter äter extremt lite och selektivt. Hon växer dock bra på längden och vår bvc-sköterska är inte orolig. Det är mest jobbigt att hon bara äter en ca 3 olika rätter som vi ger hela tiden, känns så tråkigt. Hon gillar dock frukt och grönsaker även fast det inte ger så mycket energi.

    Hon dricker välling morgon och kväll och det är bra energi. När hon är sjuk vill hon bara ha välling inget annat, har varit mycket sjuk sen hon började förskola. Alla barn är olika och så länge de växer okej så för man försöka slappna av.
Svar på tråden 2-åring med dålig viktuppgång