• brallison

    Babyskyddet i taxi

    Hej på er!
    Vi planerar åka taxi till BB och tillbaka (det är jag som kör vanligtvis, så vill inte göra det under värkarna, samt vad jag förstod så kan det bli väldigt svårt att hitta parkering på SÖS), och undrar om nån vet. Förra gången gjode vi likadant och åkte hem i taxi med vår dotter liggande i deras bilbarnsstol - den var så klart större än babyskyddet, men ändå 0-36 eller nåt sånt, så borde passa bebisar.
    Men jag är osäker, hur vi ska göra den här gången, Om man tar med sig sin babyskydd, finns det risk att den inte passar in i taxibilen (t ex de har ju inte isofix, och tänk om inte bältet räcker). Hur är det smidigast att göra?

  • Svar på tråden Babyskyddet i taxi
  • brallison
    EmiliaEngel skrev 2021-02-12 20:09:13 följande:

    Biltema har ett billigt och litet babyskydd som passar de flesta bilar kan vara ett alternativ att köpa?


    Nä, känns onödigt att köpa ett extra babyskydd bara för en resa (vi har redan ett som ska användas i vår bil).
  • Limeblad

    Det känns ju jättekonstigt att det inte skulle funka att bälta. Har jag räknat med att det funkar. Vi har inte bil och min man har inte ens körkort... Man kanske kan skriva/säga vid beställningen att ett babyskydd ska kunna fästas.

  • brallison
    Limeblad skrev 2021-02-15 08:13:03 följande:

    Det känns ju jättekonstigt att det inte skulle funka att bälta. Har jag räknat med att det funkar. Vi har inte bil och min man har inte ens körkort... Man kanske kan skriva/säga vid beställningen att ett babyskydd ska kunna fästas.


    Väntar nu på ett samtal från Toyota (vi har en) som ska berätta för mig om alla deras bilar har samma bälteslängd - vore perfekt, då vet man att om man beställer en Toyota och bältet räcker i vår bil, så ska det även räcka i en taxibil
  • Goldenrobot

    Vi har aldrig haft egen bil och endast åkt taxi eller med mina föräldrar och det har inte hänt att vi inte lyckats fästa babyskyddet i någon bil. Två barn och vi har använt babyskyddet till över året för respektive barn. Tror verkligen inte det är någon fara :)

  • brallison
    Lilant skrev 2021-02-23 09:20:21 följande:

    Varför inte bara beställa en taxi som har babyskydd?


    För att det finns inga sådana På sin höjd taxibilar har bilbarnsstol som ska passa 0-36, men oftast är dessa utan nyfödd inlägg. Men vi har nu provat att installera vårt babyskydd i vår Auris och min kompis Yaris (dvs typ hela spannet av Toyota bilar), och det passade på båda, så vi tar med oss vårt babyskydd
  • Lilant
    brallison skrev 2021-02-23 11:27:17 följande:

    För att det finns inga sådana På sin höjd taxibilar har bilbarnsstol som ska passa 0-36, men oftast är dessa utan nyfödd inlägg. Men vi har nu provat att installera vårt babyskydd i vår Auris och min kompis Yaris (dvs typ hela spannet av Toyota bilar), och det passade på båda, så vi tar med oss vårt babyskydd


    Finns ju visst min dotter åkte i ett i juni 2020 :) be bb att beställa taxi med babyskydd åt er bara
  • Limeblad
    Lilant skrev 2021-02-23 11:35:46 följande:

    Finns ju visst min dotter åkte i ett i juni 2020 :) be bb att beställa taxi med babyskydd åt er bara


    Vilket taxibolag och ort? Taxi Stockholm har i vart fall inte.
  • Lilant
    Limeblad skrev 2021-02-23 11:37:21 följande:

    Vilket taxibolag och ort? Taxi Stockholm har i vart fall inte.


    Ingen aning om bolag men dom kör i hela västra Götaland iallefall :) i Skövde till Falköping åkte vi
  • Goldenrobot

    Blir nog billigare att köpa ett till litet babyskydd än att ta en Skövde-taxi ;)

    TS: Vi - och flera med oss - har inte heller funnit nåt taxibolag i Stockholm som kan erbjuda babyskydd. Man får snällt köpa eget, eller låna - även om man inte har nån egen bil.. :/

  • brallison
    Goldenrobot skrev 2021-02-23 12:27:53 följande:

    Blir nog billigare att köpa ett till litet babyskydd än att ta en Skövde-taxi ;)

    TS: Vi - och flera med oss - har inte heller funnit nåt taxibolag i Stockholm som kan erbjuda babyskydd. Man får snällt köpa eget, eller låna - även om man inte har nån egen bil.. :/


    Saken var ju att vi har ett babyskydd (men i o m att det är bara jag som kör bil, så väljer jag inte att göra det under värkarna ), men man läser ju överallt att man måste kolla först om bilbälten räcker, innan man köper babyskyddet, så var jag väldigt osäker om det skulle passa i en taxibil, men som sagt - kollat nu att bälten räcker i typ den minsta och bland de största Toyota bilarna, så nu kan vi bara beställa en taxi som är Toyota (och sådana finns det ju gott om )
  • MsFry

    Enklast är att säga när du bokar taxin att du behöver en bil där det går att fästa babyskyddet med bälte. Det har jag gjort fler gånger, inga konstigheter.

  • Goldenrobot
    brallison skrev 2021-02-23 13:09:32 följande:

    Saken var ju att vi har ett babyskydd (men i o m att det är bara jag som kör bil, så väljer jag inte att göra det under värkarna ), men man läser ju överallt att man måste kolla först om bilbälten räcker, innan man köper babyskyddet, så var jag väldigt osäker om det skulle passa i en taxibil, men som sagt - kollat nu att bälten räcker i typ den minsta och bland de största Toyota bilarna, så nu kan vi bara beställa en taxi som är Toyota (och sådana finns det ju gott om )


    Haha, det var en blinkning till den som skrev att "det finns visst" ;)

    Vi hade ett av de större babyskydden och har som jag skrev aldrig haft problem att bälta det i vare sig nån taxi el andra bilar, så jag tror att det kommer gå strålande :)
  • brallison
    Goldenrobot skrev 2021-02-23 15:42:26 följande:
    Haha, det var en blinkning till den som skrev att "det finns visst" ;)
    Haha, ja, jag såg den
Svar på tråden Babyskyddet i taxi