• Ernastjärna

    Problem med min 10-åring

    Har en underbar son. Omtänksam, klok, ansvarstagande i skolan, mogen för sin ålder - ja, fin på alla sätt. Sen ett tag tillbaka har han flytt in i sin telefon så fort han kan. Och när man ber honom sluta blir han jättearg, skriker, blir våldsam och skiter helt i vad man säger. Han slutar när det är mat eller andra aktiviteter på gång. Men däremellan kan han sitta flera timmar. Vi har haft ganska hårda regler för användande av telefonen och har pratat med honom om att vi inser det och vill släppa på dem. Hans eget förslag köpte vi rakt av, men när han blir påmind om det när han sitter med telefonen så bryr han sig inte om det och låter oss höra det också. Vi försöker backa och ge honom utrymme och möjlighet att visa att han tar sitt ansvar. Men han visar inte att han gör det. Är vi för på ändå?

    Just nu känner jag mig orolig och mår ganska dåligt över detta och vet inte vad jag ska göra. Hur hårt ska man gå på? Är det något att oroa sig över, eller kommer det att ge sig av sig själv? Någon mer som upplevt/upplever detta?

  • Svar på tråden Problem med min 10-åring
  • Hyllemor
    Ernastjärna skrev 2021-02-13 16:31:13 följande:

    Har en underbar son. Omtänksam, klok, ansvarstagande i skolan, mogen för sin ålder - ja, fin på alla sätt. Sen ett tag tillbaka har han flytt in i sin telefon så fort han kan. Och när man ber honom sluta blir han jättearg, skriker, blir våldsam och skiter helt i vad man säger. Han slutar när det är mat eller andra aktiviteter på gång. Men däremellan kan han sitta flera timmar. Vi har haft ganska hårda regler för användande av telefonen och har pratat med honom om att vi inser det och vill släppa på dem. Hans eget förslag köpte vi rakt av, men när han blir påmind om det när han sitter med telefonen så bryr han sig inte om det och låter oss höra det också. Vi försöker backa och ge honom utrymme och möjlighet att visa att han tar sitt ansvar. Men han visar inte att han gör det. Är vi för på ändå?

    Just nu känner jag mig orolig och mår ganska dåligt över detta och vet inte vad jag ska göra. Hur hårt ska man gå på? Är det något att oroa sig över, eller kommer det att ge sig av sig själv? Någon mer som upplevt/upplever detta?


    Mitt enda tips är väl att ni ger honom alternativ till telefonen där han liksom måste delta. Typ: "Om en halvtimme ska hela familjen spela alfapet, så nu lägger du ifrån dig telefonen. Det är ju ingen annan som sitter med sin telefon!:" Diskutera också med honom vad han gör på telefonen. Chattar han med kompisar? Spelar han spel? Tittar han på film? Om han tittar på en film, så kan det ju bli konstigt om han har 20 minuter kvar och ni plötsligt kräver att han ska stänga av. Om han chattar med kompisar, så kan ni ju säga att "Okej, chatta med Kalle i fyrtio minuter, men därefter ska vi hjälpas åt att göra det här/gå ut på en promenad/läsa någonting tillsammans."
  • Ernastjärna

    Tack för svar. Just nu försöker vi med allt. Han kommer ju när vi ska göra något, äta, åka skridskor, osv, men när det är ?fri? tid fastnar han där. Och ber vi honom då att sluta och göra något annat vägrar han. Tycker det är sååååååå jobbigt när det blir skrik och bråk och tänker också att kanske ge lite utrymme och hoppas att han då kommer och vill göra annat självmant. Har lite svårt tror jag att vänta på det.

  • Snuttis2

    Ta telefonen !!!

    Jag hade aldrig accepterat dåliga beteende , det du beskriver - skrik och våld är oaccepterat !! Vad gör du när han är 25 år o blir våldsam för att allt inte går i sin väg? Han är ett barn o ni är föräldrar , så var det!

    Skriv ett kontrakt , skötts det inte så ta telefonen ( 1 timma, 1 dag, 1 vecka ) osv beroende av situation!

  • Beccus

    Jag installerad family link på min dotters telefon. Där måste jag godkänna vilka appar hon laddar ner, jag kan justera tiden på hur länge hon sitta med varje app, telefonen låses på kvällen när det är läggdags mm, allt det styr jag via min telefon. Jag kan även låsa telefonen när jag känner att den är viktigare än annat och fått säga till flertalet gånger att det är dags att göra läxor/duscha/ städa rummet. Vi har android system på våra vet inte om iPhone har samma eller liknande på sitt.

  • LittelG

    Vi har skärmtid på barnens telefoner. En timme på vardagar och 1,5 timme på helger. Det var enda sättet att komma tillrätta med problematiken. Om inte vi vuxna klarar av att lägga ifrån oss telefonerna kan vi inte förvänta oss att barnen ska göra det. Ringa och SMS:a kan de göra när som helst. Barnen är 8 och 13.

  • DinFöräldracoach

    Hej!
    Du beskriver en situation som du oroar dig för.
    Går det att sätta ord på exakt vad du oroar dig för med den situation som är just nu?

    Och, om du fick välja fritt, hur skulle du vilja att det såg ut?


    Jag finns på Instagram som @yourparentingsupport.
  • Nattviol

    Ett alternativ till FamilyLink är Qustodio, kan också vara bra att titta på. 

    Använder man FamilyLink kan barnet själv stoppa programet när det är över 13 år, kan vara bra att ha i bakhuvudet. 

  • Mrs Moneybags

    Vår 9-åring har skärmtid, det inkluderar telefonen. 

    Om det skulle uppstå våld (!!?) så skulle telefonen omedelbart tas ifrån honom, det är helt oacceptabelt. Det är nu ni lägger ribban för hur han löser konflikter livet igenom. Är det okej att skrika, slå och ha sig bara för att man inte får som man vill? Nej, såklart inte. 

    Sätt upp skärmtid och följ den hela familjen. Hjälp till att hitta på aktiviteter utan skärmen. 

    Det är uppenbart att han inte är mogen för att släppa de fasta skärmtiderna ännu. 

  • Heloa

    Jag känner verkligen igen detta! Precis samma med vår 10 åriga son. Det är som ett beroende!

    Vi vill ju att han ska ha sin telefon också , prata med kompisar , spela spel o allt som de andra gör i hans ålder, men det e svårt att hitta en balans.

    Han blir också vääldigt aggresiv när vi säger att han ska ta bort den. Tyken och otrevlig vid tilltal mm. Jag blir väldigt ledsen. Men jag tror det enda man kan göra är att sätta regler. Följer han inte reglerna så blir det ingen telefon på tex 1 dag, vecka osv. Skriker man får man ta konsekvenserna. Andra tips mottages tacksamt!

Svar på tråden Problem med min 10-åring