• Sun 14 Feb 2021 19:06
    372 visningar
    2 svar
    2
    372

    help plz

    Amanda7737 skrev 2021-02-14 17:42:41 följande:
    Jag fyllde 18 i januari och min mamma är fortfarande jättesträng med vad jag får göra och inte. Jag ska sova över hos en kompis på lördag efter att vi varit ute och druckit men mamma förbjuder mig att sova över hos henne. Eftersom jag är 18 får jag ju juridiskt sätt göra vad jag vill så länge jag beter mig, men hon drar alltid argumentet "så länge du bor här bestämmer jag". Hon måste alltid veta var jag är och vem jag är med samt när jag kommer hem, jag kan aldrig få göra någonting spontant, klarar verkligen inte av det. Jag går andra året på gymnasiet och har inget jobb så jag kan inte bara flytta ut. Kan hon ringa polisen om jag inte kommer hem? Jag är ju myndig. Är verkligen rädd för hur hon kommer reagera (för jag har bara sagt att vi ska ut och äta). Jag vet inte vad jag ska göra.
    Ta hennes kommentar som ett tecken på att det är dags att flytta. Jag skulle förstå att hon inte vill att du trillar in två-tre på natten och väcker henne, men sova över har hon ju inte med att göra, eller om du festar och har annat roligt. Självklart kan hon inte ringa polisen, du är en myndig människa. Och du måste börja sätta gränser för vilken information du ger henne. Du kan förklara att du känner dig väldigt obekväm med att hela tiden uppdatera henne med vad du gör, att du har rätt till ett privatliv och att du hädanefter vill att hon slutar fråga. Du berättar om du vill, kort sagt.

    Mitt förslag är att du kontaktar csn för ett studielån och flyttar ut. Du kan börja med ett uthyrningsrum, det blir inte särskilt dyrt för dig. Se till att ha ett riktigt kontrakt och inte bara ett handslag. Lycka till.
Svar på tråden help plz