• Paradisee

    Är du för dödsstraff? Borde Sverige återinföra det?

    Även fast det knappast lär hända, tycker du att Sverige borde återinföra dödsstraff?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för dödsstraff? Borde Sverige återinföra det?
  • Anonym (F)

    Nej. Det hjälper ändå inte för att förebygga brottslighet.

  • Anonym (L)

    Nej, jag är emot dödsstraff och Sverige ska absolut inte ha dödsstraff.

    Varför är jag emot dödsstraff? För det första så är dödsstraff ett brott i sig. Det är mord. Mord av staten. Staten ska inte ha rätt att ta livet av andra människor. Det finns ingenting som visar på att dödsstraff är avskräckande eller minskar antalet våldsbrott. Det finns ingenting som visar på att dödsstraff fungerar för att bekämpa brottslighet.

    Dödsstraff är oerhört förlegat och dubbelmoraliskt. Hur ska vi visa på att det är fel att döda, medan staten får ta livet av människor? Det går inte ihop.

    Sedan ska man inte heller glömma att risken alltid finns att någon oskyldig blir dömd. Rättssystemet är långt ifrån perfekt och det gäller många länder, vilket kan leda till att någon som är oskyldig blir dömd till döden och om en oskyldig människa avrättas så går det inte att göra ogjort.

    Dödsstraff är hämnd och jag tror inte på hämnd. Det är inte lösningen. Lösningen är inte att orsaka ännu mer död.

    Dock så behöver vi skärpa till straffen ordentligt här i Sverige. Det är absurt att man ska få komma ut efter några år om man har gjort sig skyldig till ett allvarligt brott. Jag tycker inte heller att det ska finnas någon möjlighet att komma ut efter två tredjedelar om man har gjort sig skyldig till ett allvarligt brott men det är en annan diskussion.

  • Anonym (G)

    Skulle vara för endast om ansvariga för att en oskyldig avrättades med automatik också skulle dömas till döden. Typ polis eller åklagare som gömt bevis, vittne som begått mened (om detta vittnesmål var det som fällde avgörandet) och liknande. Annars är jag emot då konsekvenserna av oskyldigt dömda inte går att försvara.

  • Aniiee

    Eftersom jag inte anser döden vara ett straff så är jag emot dödsstraff.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Nja)

    Om någon begått riktigt grova brott som tex mord så tycker jag att personen borde få välja på livstids fängelse eller dödsstraff. Det bör dock inte vara tvång på dödsstraff utan enbart bygga på frivillighet.

  • LadyJane

    Nej, döden är inte ett straff.
    Om det vore, varför straffas då allt levande?

    Dödsstraff är mord i statens namn och icke förenligt med demokrati.
    De som brukar agitera för att återinföra det brukar tillhöra den yttersta högerkanten. De vill ju sällan ha demokrati heller...

  • Anonym (JA)
    Anonym (F) skrev 2021-02-15 13:04:36 följande:

    Nej. Det hjälper ändå inte för att förebygga brottslighet.


    Jo det lär det ju definitivt göra. Puts väck = mindre brott!
  • Hippolyte

    Storbritannien avskaffade dödsstraff efter att en oskyldig man blev hängd. Han anklagades för mord på sin gravida fru. Visade sig att grannen begått mordet på inte bara den kvinnan utan flera andra. När de bröt upp väggarna hittade man kroppar. En hade gömts i en brunn. Han hade lockat till sig kvinnor som behövde göra abort, sövt ner, våldtagit och mördat dem. Den som först blev avrättad flyttades från fängelsets begravningsplats till en kyrkogård Hade erkänt mordet för att han var deprimerad. Den skyldige avrättades men man kan knappast säga att rättvisa skipades. Fallet drog igång debatten om dödsstraffet som ledde till att det avskaffades.

    I Sverige blev det helt avskaffat 1973. Fram tills dess kunde man avrättas för landsföräderi och sådana saker. Rosenbergs i USA var ett uppmärksammat fall. Barnen vädjade. Döda inte vår mamma och pappa. Den sista som dömdes till döden i Sverige var en kvinna. Hon begick självmord innan domen verkställdes. Siste i Frankrike att dömas benådades 1980. Då avskaffades giljotinen.

    I Malmö skedde den sista avrättningen 1900.

  • Anonym (Nja)
    Hippolyte skrev 2021-02-15 19:58:39 följande:

    Storbritannien avskaffade dödsstraff efter att en oskyldig man blev hängd. Han anklagades för mord på sin gravida fru. Visade sig att grannen begått mordet på inte bara den kvinnan utan flera andra. När de bröt upp väggarna hittade man kroppar. En hade gömts i en brunn. Han hade lockat till sig kvinnor som behövde göra abort, sövt ner, våldtagit och mördat dem. Den som först blev avrättad flyttades från fängelsets begravningsplats till en kyrkogård Hade erkänt mordet för att han var deprimerad. Den skyldige avrättades men man kan knappast säga att rättvisa skipades. Fallet drog igång debatten om dödsstraffet som ledde till att det avskaffades.

    I Sverige blev det helt avskaffat 1973. Fram tills dess kunde man avrättas för landsföräderi och sådana saker. Rosenbergs i USA var ett uppmärksammat fall. Barnen vädjade. Döda inte vår mamma och pappa. Den sista som dömdes till döden i Sverige var en kvinna. Hon begick självmord innan domen verkställdes. Siste i Frankrike att dömas benådades 1980. Då avskaffades giljotinen.

    I Malmö skedde den sista avrättningen 1900.


    Krävs dock mer än ett erkännande för att någon ska bli dömd. När hände detta i England och när avskaffades dödsstraffet?
  • LadyJane
    Anonym (JA) skrev 2021-02-15 17:16:35 följande:
    Jo det lär det ju definitivt göra. Puts väck = mindre brott!
    All tillgänglig statistik OCH vetenskapliga undersökningar visar att det är tvärt om. Dödsstraff ökar våldet och kriminaliteten i samhället.

    Du förnekar alltså fakta?
Svar på tråden Är du för dödsstraff? Borde Sverige återinföra det?