Nu slutar jag laga köttfärssås!
SÅ trött på detta nu. Smaklös, rinnig, för tjock, för blek...
HUR lyckas man!? Inte hittat ett enda recept som ger den där goda perfekta..
SÅ trött på detta nu. Smaklös, rinnig, för tjock, för blek...
HUR lyckas man!? Inte hittat ett enda recept som ger den där goda perfekta..
Balsamico är min hemlighet i köttfärssås. Ger mustig smak. Annars steker jag färsen tills den är nästan klar, i med hackad lök och vitlök, finkrossade tomater och lite tomatpuré, lite senap, lite socker och balsamico, salt, peppar, oregano, rosmarin. Puttra o smaka av om vartannat. Kanske drar lite fond eller en oxbuljong också.
Då jag har ett barn med matstörning så får jag inte trixa med grundreceptet. Men vi gillar det ju båda två och jag gör alltid så jag kan frysa in och kunna ta fram längre fram också.
800 gr nötfärs
1 burk chili creme fraiche
2-3 dl grädde
1 pkt krossade tomater
1 hackad gul lök
en skvätt bong oxfond
Colorit soja (till lämplig färg)
Brun maizena redning (lämplig konsistens)
Och salt o svartpeppar förstås)
En kruka färsk basilika är obligatorisk. Och cayennepeppar.
Köttfärssås är en av de rätter som jag tycker är absolut roligast att laga, eftersom man kan variera så mycket! (jag gillar inte ens att laga mat, men köttfärssås är kul!) För ett tag sedan lyckades jag till och med göra ett jättekok med betydligt större andel finrivna morrötter än köttfärs, och INGEN märkte någonting (trots att min man är totalt anti vegetariskt och vägrar äta om han vet att det är mer grönskaker än kött i maten.)
Jag har tre ingredienser som alltid är med: kalvfond, soya och lök. Då missar man aldrig målet. Däremellan kör jag allt möjligt i köttfärssåsen, så blir det gott! Om man gillar majs, så är en burk majs typ den bästa smaksättaren, för då behöver man inte strula med socker eller honung för att få det bra. Det bästa är att öva och hela tiden smaka av.
Ett enkelt recept:
Stek finhackad eller riven lök i olja.
Tillsätt blandfärs.
1-2 deciliter vatten.
1-2 matskedar tomatpuré
Lite kinesisk soja.
(om man vill, en skvätt ketchup, annars passerade tomater - Krossade tomater gillar jag inte.)
Kalvfond (kanske 1-2 matskedar?)
En vitlöksklyfta.
Champinjoner (om man vill)
Två rivna morrötter.
Paprikapulver (ganska mycket, kanske en matsked?)
Lite chillipulver.
En pressad eller finskruren/finhackad vitlöksklyfta.
Salt och peppar
En burk majs (annars en nypa socker eller en klick honung.)
Salta och peppra. Man kan också prova olika kryddor: basilika, timjan, oregano.
Ta smör, skippa allt olja, oljivolja är skitäckligt att steka i.
Nästa, ha bra köttfärs. Försök fixa äkta malen köttfärs av bra kvalité, inte någon pressad ICA/Willys-variant.
Nästa in med smöret och stek upp till ganska hög temp så att det blir gyllenbrunt, nu in med din kvalitativa köttfärs.
In med god spansk vitlöksklyfta x 3, gärna riven/hela vitlöksklyfta inklusive skal.
Låt steka en stund på ganska hög värme. När köttet blivit lite lagom stekt (inte för hårt heller!) in med hackade solmogna små tomater x 5 mindre (har du cocktail så får du ha typ 20st). In med peppar och lite lagom salt. Forsätt med tillsätta rikligt med tomatpasta (inte för sur tomatpasta dock, välj en som är tomatig och inte har massa ättika i sig), ha nu ganska låg värme med lock, så att det bara puttrar, tomaterna ska inte koka, bara väldigt låg värme. In med mer vitlök och ev basilika, ev lite chili om man gillar sånt. jag gillar utan basilika dock. Låt vara på svag värme under lock, in med en skvätt grädde, gärna ännu mer tomatpasta och kanske lite ketchup också (vilket eg är nästan samma sak). När den varit där i typ 30 min, stoppar du i hackad rödlök och rör om, stänger av värmen.
Nu kokar du upp spagetti, gärna barilla. Gärna lite buljong och kanske en nypa curry för färgens skull. Koka dem i typ 4 min (dock inte stormkoka). De ska vara al dente (dvs det ska finnas tuggmotstånd). När de är klara häll ut vattnet och på med två skedar smör, blanda. Lägg upp på talkrik.Tillsätt parmesan. Avnjut med kall cola/kall öl.
Köttfärs=nöt, inte någon blandfärs variant.
Spagetti och köttfärssås är nog den mest lättaste du kan laga. Du gör nog fel. Tror att alla älskar köttfärssås. Mina barn lagar köttfärssås dem är 7-sista året på mellanstadiet.
Vi älskar kryddor, vi gillar inte äta sanna, samma köttfärssås. Vi gör olika. Därför kryddor är så bra.
Buljonger, prova passera tomater själv, finhacka? Eller köp färdiga men byt märke?
Det finns 1000 varianter.
Jag har efter humör.
Creme franche,/ vispgrädde (ej matlagningsgrädde - det ska vara riktig grädde)
Gul lök, purjolök, salladslök,
Blandfärs /nötfärs, massor med vitlök, chili, paprika finhacka samt riven morot om man vill. Som sagt, 1000 varianter. Det ska låta koka en stund för att tomaterna, kryddorna ska samspela, ska smaka bra tillsammans ( fin konsistens helt enkelt. Låg värme.
Har man ketchup i sin köttfärssås elker vid servering då är man inte nöjd med sin sås.
Ketchup, jisses.
Inget fel och ha det hemma, men använda det till sin hemlagad köttfärssås?!