• Anonym (Funderaren)

Hjälp Min killes ex stalkar honom..

Min kille har en stalker efter sig..

De har enbart strulat och detta var för 1-2 år sedan, han ville inget annat och hade inga känslor. Men efter detta gar hon inte slutat att vara på honom och förstöra relationer med påhitt, förföljer honom osv. Nu är vi tillsammans och då skickade hon ett meddelande till mig om att de haft sex samtidigt som han varit med mig, att han spelar ett dubbelspel och hade ugett sig för någon till henne som hon påstår att han inte var, att han inte är en bra person.

Vi har såklart pratat ut om detta och det är såhär hon gör när han träffat någon. Och då hon påstår att han skulle varit med henne var han hemma hos mig ???????

Han har försökt prata med henne utan resultat, blockat på sociala medier, men hon skapar nya konton hela tiden, blockad för samtal/sms.. Psykopat..

Hur ska man göra för att få bort henne?

Vi ska anmäla henne för allt detta..

Jag sitter och funderar på vad jag ska tro, tankarna cirkulerar och att hon förstör gör mig jävligt arg och irriterad..

Vad tror ni, kommer man någonstans via en anmälan? Vad kan en göra för att få henne sluta förstöra?

• Svar på tråden Hjälp Min killes ex stalkar honom..
  • Anonym (Klunk)

På sociala medier kan man väl ställa in så att ingen kan kontakta en bara så där random tror jag. Kolla inställningarna och se om det stämmer och ändra i så fall. Byt nr och välj att det inte ska finnas med på typ hitta.se etc. om hon har era nr.

• Richard1986

Vad är det för sociala medier det gäller ? På åtminstone Facebook och Insta så kan man ställa in så att andra inte kan lägga till en som vän och att meddelanden hamnar i Skräpposten.

Jobbigt läge. Hon är ju helt besatt och i behov av professionell hjälp med att hantera sina tankar och känslor.

Polisanmälan eller ej måste din kille avgöra. Det ska en jäkla massa till för att man ska dömas i domstol för olaga förföljelse/stalking. Tror inte det räcker med irriterande kontaktförsök via telefon och sociala medier.... men jag vet inte. Prata med polisen och berätta vad ni vet så får ni nog råd om hur ni kan gå vidare.

• Anonym (Yyy)

Låter jobbigt men vad menar du med att få bort henne?

• Anonym (h)
    Anonym (Funderaren) skrev 2021-02-16 23:31:08 följande:
    då skickade hon ett meddelande till mig
    Vad är sant och vad är inte det?
    Det finns två versioner och var sanningen ligger vet bara de två.

Det är inte olagligt att berätta om någons otrohet. Det anses vara varje mans moraliska plikt att göra det. Gå in i vilken tråd som helst om otrohet och läs om. Skulle det vara olagligt skulle varenda tråd tas bort där folk uppmanas att berätta för det vore att uppmuntra lagbrott och det får man inte göra enligt reglerna här på familjeliv.

Det skulle kunna klassas som förtal men det faller inte under allmänt åtal utan är något ni får driva helt själva och betala för det. Visst kan ni anmäla det till polisen men de lägger ner det här direkt.

Stalkning är något helt annat på en helt annan nivå. Det kräva oerhört mycket mer än en kontakt med ett samtal om någons otrohet. det krävs hundratals och tusentals med kontaktförsök för att det ska klassas som stalkning.

Det här ligger på ett helt annat plan. Det handlar eg om dina funderingar, om du ska tro honom eller inte?
    Du måste helt enkelt bestämma dig om du har tillit nog till din kille och tro på honom eller om du hellre vill tro på det de flesta väljer och tro på den som berättar om otrohet.
    Om det vore sant - är det värt att bryta upp förhållandet eller var det en engångsgrej som går att förlåta?

Det här är ingen sak för polisen men för dig att fundera över.
  • Anonym (O)
    Anonym (h) skrev 2021-02-17 05:53:39 följande:
    Vad är sant och vad är inte det?
    Det finns två versioner och var sanningen ligger vet bara de två.

Det är inte olagligt att berätta om någons otrohet. Det anses vara varje mans moraliska plikt att göra det. Gå in i vilken tråd som helst om otrohet och läs om. Skulle det vara olagligt skulle varenda tråd tas bort där folk uppmanas att berätta för det vore att uppmuntra lagbrott och det får man inte göra enligt reglerna här på familjeliv.

Det skulle kunna klassas som förtal men det faller inte under allmänt åtal utan är något ni får driva helt själva och betala för det. Visst kan ni anmäla det till polisen men de lägger ner det här direkt.

Stalkning är något helt annat på en helt annan nivå. Det kräva oerhört mycket mer än en kontakt med ett samtal om någons otrohet. det krävs hundratals och tusentals med kontaktförsök för att det ska klassas som stalkning.

Det här ligger på ett helt annat plan. Det handlar eg om dina funderingar, om du ska tro honom eller inte?
    Du måste helt enkelt bestämma dig om du har tillit nog till din kille och tro på honom eller om du hellre vill tro på det de flesta väljer och tro på den som berättar om otrohet.
    Om det vore sant - är det värt att bryta upp förhållandet eller var det en engångsgrej som går att förlåta?

Det här är ingen sak för polisen men för dig att fundera över.
    Det framgår väl av trådstarten att detta handlar om mycket mer än hon har skickat ett meddelande? Det står att hon förföljer killen, att hon inte slutar vara på honom, att hon alltid gör så här när han träffar någon och att hon skapar nya konton så fort hon blir blockad. Var får du informationen att det krävs just tusentals med kontaktförsök för att det ska klassas som stalking?

I och med att killen var med TS vid det tillfälle då exet påstår att de hade sex, så vet ju TS att hon ljuger.
  • Anonym (h)
    Anonym (O) skrev 2021-02-17 06:47:48 följande:
    Det framgår väl av trådstarten att detta handlar om mycket mer än hon har skickat ett meddelande? Det står att hon förföljer killen, att hon inte slutar vara på honom, att hon alltid gör så här när han träffar någon och att hon skapar nya konton så fort hon blir blockad. Var får du informationen att det krävs just tusentals med kontaktförsök för att det ska klassas som stalking?

I och med att killen var med TS vid det tillfälle då exet påstår att de hade sex, så vet ju TS att hon ljuger.
    Läser man så ser man att hon försöker förstöra nya relationer och det har hon gjort genom att skicka ETT meddelanden.

Dessutom är det såhär att även om hon skapar nya konton så krävs det aktivt handlande att läsa dessa meddelanden från till synes helt okända människor. Man har alltså ett ansvar själv, som läsare.

Googla om stalkning och de rättsfall som finns. Det är närmast allmänbildning att veta tänker jag. Har även gått dokumentärer om just stalkning. Seriösa trakasserier som inte ens det gav några som helst rättsliga följder trots verklig terror dag som natt.
    Och i jämförelse så är ETT kontaktförsök vaddå tycker du?

Tror snarare att snubben ertappats med handen i kakburken och försöker få exet att framstå som galen. Allt för att TS inte ska komma på honom att beta det mycket grönare gräset på andra sidan staketet.

• Anonym (Samma här)

Spara allt. Polisanmäl. Jag har råkat ut för samma sak.

• Anonym (O)
    Anonym (h) skrev 2021-02-17 23:48:47 följande:

Läser man så ser man att hon försöker förstöra nya relationer och det har hon gjort genom att skicka ETT meddelanden.

Dessutom är det såhär att även om hon skapar nya konton så krävs det aktivt handlande att läsa dessa meddelanden från till synes helt okända människor. Man har alltså ett ansvar själv, som läsare.

Googla om stalkning och de rättsfall som finns. Det är närmast allmänbildning att veta tänker jag. Har även gått dokumentärer om just stalkning. Seriösa trakasserier som inte ens det gav några som helst rättsliga följder trots verklig terror dag som natt.

Och i jämförelse så är ETT kontaktförsök vaddå tycker du?

Tror snarare att snubben ertappats med handen i kakburken och försöker få exet att framstå som galen. Allt för att TS inte ska komma på honom att beta det mycket grönare gräset på andra sidan staketet.

Nej, läser man så står det att exet har gjort allt det som jag skrev ovan och att det rör sig om betydligt mer än bara ett kontaktförsök. TS väljer att bara specificera en händelse. Det betyder inte att exet inte har gjort något mer. Det är du som tolkar det så.

Vilket märkligt resonemang du för. Offret för stalking bär inget ansvar för stalkingen bara för att hen har läst stalkerns meddelanden. I synnerhet inte om meddelandena kommer från, vad man tror, är en okänd person. Hur ska man veta att det är stalkern när man först öppnar meddelandet?

Att det finns stalkingfall som inte ger rättsliga följder är inte detsamma som att det krävs tusentals kontaktförsök för att det ska klassas som stalking. Det kan handla om brist på bevis. Massor av våldtäktsfall leder inte till fällande dom. Det betyder inte att offret inte blev våldtagen. Oftast handlar det om brist på bevis.

Här har du definitionen på stalking. Ingenstans står det att det krävs ett visst antal (t.ex. "tusentals") kontaktförsök för att det ska klassas som stalking. polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/olaga-forfoljelse-stalkning/

Återigen, exet påstod att killen haft sex med henne vid en tidpunkt då TS visste att killen varit med henne (TS). Alltså vet hon att exet ljuger.

Har du själv kontaktat ett ex och blivit anklagad för stalking, eller varför misstror du killen i TS fall?
  • Anonym (h)
    Anonym (O) skrev 2021-02-18 06:11:24 följande:
    Nej, läser man så står det att exet har gjort allt det som jag skrev ovan och att det rör sig om betydligt mer än bara ett kontaktförsök. TS väljer att bara specificera en händelse. Det betyder inte att exet inte har gjort något mer. Det är du som tolkar det så.

Vilket märkligt resonemang du för. Offret för stalking bär inget ansvar för stalkingen bara för att hen har läst stalkerns meddelanden. I synnerhet inte om meddelandena kommer från, vad man tror, är en okänd person. Hur ska man veta att det är stalkern när man först öppnar meddelandet?

Att det finns stalkingfall som inte ger rättsliga följder är inte detsamma som att det krävs tusentals kontaktförsök för att det ska klassas som stalking. Det kan handla om brist på bevis. Massor av våldtäktsfall leder inte till fällande dom. Det betyder inte att offret inte blev våldtagen. Oftast handlar det om brist på bevis.

Här har du definitionen på stalking. Ingenstans står det att det krävs ett visst antal (t.ex. "tusentals") kontaktförsök för att det ska klassas som stalking. polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/olaga-f.../

Återigen, exet påstod att killen haft sex med henne vid en tidpunkt då TS visste att killen varit med henne (TS). Alltså vet hon att exet ljuger.

Har du själv kontaktat ett ex och blivit anklagad för stalking, eller varför misstror du killen i TS fall?
    Märklig kommentar.

Ja självklart är det jag som tolkar så eftersom det är det TS skriver. Jag läser det som står skrivet för det är det enda vi kan förhålla oss till här.
    Jag gör inte som du och tolkar in en massa som du gör. Du påstår falskeligen att jag lägger skulden på ett stalkningsoffer. Det är ren lögn för det är inget jag gör. Det är din ytterst märkliga tolkning. Varför du gör så är rätt tydligt: för att du inte läser vad som står, du läser det du vill att det ska stå. Du tolkar alltså upp åt väggarna.

Du däremot gör en mycket konstig tolkning och läser in allt mellan himmel och helvete i texten. Du läser in saker som inte finns. Det är oerhört märkligt och gör att du hamnar oerhört långt från sanningen.
    Du bygger upp din argumentation kring dina fantasier och tolkningar och inte kring det som skett. Därför är det heller inget värt som argument.

Istället för att försöka lagtext, vilket ytterst få kan, bör du kolla upp de domslut som finns, domar i domstolar. Det är domsluten som definierar hur lagtexten ska tolkas.
    Det blir bara fel när svensson kopierar lagtext och påstår "så här är det".

Inget av det TS skriver tyder på TS, ETT kontaktförsök är som sagt ingen stakning. Däremot tyder det på någon som blivit påkommen och försöker övertyga om att den som avslöjat otroheten är galen.

TS är borta och lär inte komma tillbaka så hur det slutar kommer ingen av oss få reda på.
Svar på tråden Hjälp Min killes ex stalkar honom..