• Svar på tråden Atarax
  • CapitanG
    Mammamia77 skrev 2021-02-17 18:46:36 följande:

    Någon här som tagit Atarax under lång tid?

    Ej farligt?


    Vad tar du det för? Allergier, oro eller sömnproblem?

    Har hört att det inte ska vara beroendeframkallande och ganska milt trots att det är receptbelagt.
  • Madde 35

    Jag använder inte själv men har anhörig som använt dem och de funkade bra för ångest. Inte beroendeframkallande öht.

    Jobbar i vården och har även där erfarenhet av Atarax. Som ovan skrev så är det milt och det funkar bra även för oro. Väldigt många som använder det.

  • jeanette02

    Beror ju helt på vad för doser man står på.

    Men det är nog inte särskilt skadligt för kroppen på något vis.

    Sedan. Skulle jag säga, att även om den inte är beroendeframkallande, så är den inte så mild egentligen. . Kan ha otroligt mycket biverkningar och slöhet som hänger i hela dagen efteråt. Arbetar också i sjukvvården, det finns de som har 25-50 mg för klåda, ja de kliar sig inte iaf, för de är utslagna. Så är nog väldigt individuellt. Fallolyckor osv kommer in så stod människan på dessa milda tabletter i höga doser och blodtryckssänkande....

    Själv kan ta en halv 15 mg tablett el mindre för sömnproblem i god tid och bli helt väck nästan hela nästkommande dag fram till ca 13. Plus kraftiga drömmar, mardrömmar som känns väldigt obehagliga, overklighetskänsla och perceptionstörningar. Då är jag ändå van vid starka mediciner som jag har i perioder Xanor tex. Så tar inte Atarax helst utan, faktiskt en sett starkare insomningstablett som inte ger mig en enda biverkan. Skulle aldrig kunna ta en Atarax som en lugnande medicin och sedan fungera och arbeta.

    Hjälper inte mig mot ångest. Men finns säkert många som blir hjälpta av det. Det vet jag också.

  • CapitanG
    jeanette02 skrev 2021-02-18 04:49:21 följande:

    Beror ju helt på vad för doser man står på.

    Men det är nog inte särskilt skadligt för kroppen på något vis.

    Sedan. Skulle jag säga, att även om den inte är beroendeframkallande, så är den inte så mild egentligen. . Kan ha otroligt mycket biverkningar och slöhet som hänger i hela dagen efteråt. Arbetar också i sjukvvården, det finns de som har 25-50 mg för klåda, ja de kliar sig inte iaf, för de är utslagna. Så är nog väldigt individuellt. Fallolyckor osv kommer in så stod människan på dessa milda tabletter i höga doser och blodtryckssänkande....

    Själv kan ta en halv 15 mg tablett el mindre för sömnproblem i god tid och bli helt väck nästan hela nästkommande dag fram till ca 13. Plus kraftiga drömmar, mardrömmar som känns väldigt obehagliga, overklighetskänsla och perceptionstörningar. Då är jag ändå van vid starka mediciner som jag har i perioder Xanor tex. Så tar inte Atarax helst utan, faktiskt en sett starkare insomningstablett som inte ger mig en enda biverkan. Skulle aldrig kunna ta en Atarax som en lugnande medicin och sedan fungera och arbeta.

    Hjälper inte mig mot ångest. Men finns säkert många som blir hjälpta av det. Det vet jag också.


    En bekant bytte ut tabletterna hen tog för sina sömnsvårigheter (hade i stort sett alla de biverkningarna du nämner att du får av Atarax) mot just Atarax och kunde plötsligt somna och sedan sova utan mardrömmar, utan att känna sig ett dugg hängig dagen efter osv.

    Medicin verkar väldigt individuellt att döma av dessa två olika erfarenheter. Det bästa är nog att testa och se hur den påverkar individuellt.
Svar på tråden Atarax