Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Vräkte i mig 6 stycken semlor- hur återfår man lättnaden?

Du måste se till att äta normala portionsstorlekar, det kan ta tid att lära sig hur det ser ut. Din magsäck är antagligen väldigt utspänd om du kan äta så mycket utan att blinka, då måste du äta mindre så den drar ihop sig. När den gjort det kan du börja fundera på mättnadskänslor, ät så mycket som du borde och känn efter hur det känns i magen då, det borde ta emot lite grann om man är riktigt mätt men oftast räcker det med att äta måttligt, man måste inte alltid känna tydligt att det är stopp.

En portionsstorlek som kommer från vården är handmodellen. Man ska äta så mycket protein som motsvarar ens handflata, man knyter näven och det motsvarar kolhydraterna och slutligen två knutna nävar för grönsaker till maten.

Livsmedelsverket anger 0,8 gram protein per kg kroppsvikt per dag (eller 50-70 g) så det blir väl ungefär den mängden man får i sig på en handflata, eller som jag brukar tänka till middag så räknar jag 200 g "kött" (nöt, fläsk, kyckling, fisk) per portion. Det ska räcka.

Exempel på proteinmängder:
    Köttfärs innehåller 25 g protein per 100 g kött. Kyckling innehåller 21 g protein. Ägg innehåller 13 g protein.

Svar på tråden Vräkte i mig 6 stycken semlor- hur återfår man lättnaden?