Nummer 50 i bostadskön
Hur länge fick ni vänta på eran lägenhet när ni stod i kön?När blir man kallad att se en lägenhet?Är det då när man är nummer 3 typ.
Hur länge fick ni vänta på eran lägenhet när ni stod i kön?När blir man kallad att se en lägenhet?Är det då när man är nummer 3 typ.
Vissa bostadsbolag kallar 3 personer till visning, andra kallar 5. Ju större bostadsbrist, desto färre brukar kallas.
Om man inte står i kö till just specifika bostäder så kan det också vara så att man är nr 50 på en bostad, men nr 23 eller nr 75 på en annan.
Jag har haft koll på ett specifikt område under 4 års tid. Jag hade velat flytta dit då, för 4 år sedan, men hamnade på plats 12-15 ungefär. Sedan har det gått sakta framåt... Idag hamnar jag på plats 3-6. Men skulle jag söka aktivt så skulle jag säkert hamna på nr 2 snart. Jag har 10 år i bostadskön nu.
Så fyra år att flytta fram 10 platser i kön, så hade jag varit på plats 50 hade det väl tagit 15-20 år innan jag kom längst fram i kön :)
Då kanske jag får vänta 5 år till?
Här är det så att man får anmäla sig till en specifik ledig lägenhet, så tror jag att det är 5 som får gå på visning (de fem första i kön av de som anmält intresse för lägenheten). Sen tillfrågas man i turordning,den som är högst i kön av de som anmält intresse fårförst tacka jaeller nej.
Så om man är nummer 50 av alla i hela bostadskön lär man ha rätt stor chans att få en lägenhet. För alla som står i kön anmäler sig ju inte till allal ögenheter och en del är intresserade alls förtillfället.
Kan tillägga att här har man poäng baserat på jur länge man stått i kö. När en lägenhet visas kägger de ut i nf om hur många poäng nummer 5 av de anmälda har. På så sättkan man få en bild av hur lång tid det tar att få en läge het i ett visst område. Man kan ju också ringa och fråga hur lång kötid det brukar vara på ett område.
På nyproduktion kallades jag på plats 30 men då var det flera likadana lägenheter som hyrdes ut (runt tio har jag för mig). I slutändan fick jag dock inte någon av dem.
Vi väntade på en lägenhet(3rok) i 10 år. Ytterområde sthlm
De har säkert ändrat massor men de 30-40 personerna högst upp i kön fick gå på visning för trevar sedan när min syster sökte lägenhet. För att faktiskt ha möjlighet att få den behövde man vara bland de tio översta.
För tre år sedan ska det stå.
Förut var jag nummer 50,nu är jag nummer 79 i kön.Varför?