Nummer 50 i bostadskön
Hur länge fick ni vänta på eran lägenhet när ni stod i kön?När blir man kallad att se en lägenhet?Är det då när man är nummer 3 typ.
Hur länge fick ni vänta på eran lägenhet när ni stod i kön?När blir man kallad att se en lägenhet?Är det då när man är nummer 3 typ.
Förut var jag nummer 50,nu är jag nummer 79 i kön.Varför?
Förut var jag nummer 50,nu är jag nummer 79 i kön.Varför?
Men då är det väl ett vanligt kösystem där du hamnar i en viss köplats för en specifik lägenhet?
Du är inte nr 50 i bostadskön. Så kan de inte ha det med tanke på att alla inte söker samma lägenheter utan det brukar gå efter registreringsdatum.
Men då är det väl ett vanligt kösystem där du hamnar i en viss köplats för en specifik lägenhet?
Du är inte nr 50 i bostadskön. Så kan de inte ha det med tanke på att alla inte söker samma lägenheter utan det brukar gå efter registreringsdatum.
Hos kommunala stora hyresvärden här så får de 6 första i kön komma på visning. Om alla dom 6 skulle tacka nej efter visning så tar dom de efterföljande 6, och så håller det på. Men oftast är det någon av dom första 6 som tar lägenheten.
Rangordningen baseras på hur lång kötid respektive person har.
Tror inte du har plats 50 i bostadskön, utan du har säkert plats 50 för just den lägenheten du gjort intresseanmälan på. Då kan din plats i kön förändras så länge det går att anmäla intresse. Du kan t.ex. gå från plats 10 till 80, det betyder att av dom som anmält intresse efter att du gjort det så har 70 personer bättre kötid än vad du har. Om det är ett sånt system, vilket jag tror dom flesta har i någon form.
Då kanske jag får vänta 5 år till?
Nu bor jag inte i Sverige längre men jag ställde mig i Stockholms bostadskö för 15 år sen ifall att jag vill flytta hem, betalar in avgiften varje år. Och när jag kollar runt för skojs skull ser jag att jag har bra plats på det mesta, på många ställen nummer 1 i kön.
Jag har stått i kön i 3 år men vi ska ev köpa en lägenhet istället till mig har farsan sagt. Jag vill ju bo fint inte i compton område
När du har fått en lgh så börjar man om.
För att ta mig som exempel.
Jag stod i bostadskö hos en lokal hyresvärd och hade 2345 köpoäng. Här får man en poäng per dag.
En lgh jag var intresserad av kom ut och jag sökte den. Då hamnade jag som nr 3 och fick gå på visningen. Nr 1 tackade nej, nr 2 tjänade för lite pengar, så jag fick lgh. Då försvann mina köpoäng och hamnade på 0 igen.
Nu efter att ha bott i den här lgh i några år är jag uppe i 3226 köpoäng.
Vi letar nu annan bostad och ett par stycken har kommit ut på marknaden. Den första lgh hade jag köplats 8 på och fick inte gå å visning, de tar bara de 5 högsta.
Den andra lgh var jag på köplats 2 för det var andra personer som sökt lgh. Den lgh gick till nr 1 i kön, det betyder inte att jag är nr 1 nästa gång, det beror på de andra som söker, hur många poäng de har.
Nyss kom det ut en lgh som jag sökte, nu har jag köplats nr 4.
Det är så det fungerar, det beror på vem som söker samma lgh som du och på vilka köpoäng de har.
Jag stod 17 år i kön och lyckades till slut få ett radhus utanför stan (mellanstor stad). Jag hade helst velat ha ett radhus eller 4a i stan, men det var omöjligt. Min mamma fick en fin lägenhet centralt, en trea, efter 25 års kö. Jag var nummer 2 på min bostad, hon var nummer 5 men hade tur. De kallar 10 personer på visning här.
I Stockholm har jag stått 15 år. Kollade just sidan och hittade en femma på söder som såg trevlig ut, hyra drygt 12000. Plats 315, ligger jag på just nu. Så galet.