• Villrådig81

    Stanna för barnens skull?

    Skilde mig från barnens pappa för 4 år sedan.


    Inledde då en relation väldigt snabbt inpå som jag såhär i efterhand förstår enbart var för att dämpa sorgen från skilsmässan.
    Det tog slut efter ett år, varav några månader som sambos.

    Var sedan singel i 1,5 år och kände mig sedan väldigt redo att träffa någon igen.
    Allt var uppordnat och jag var på en bra plats i livet.
    Dejtade och träffade efter ett tag en man som verkade helt fantastisk.
    Tyvärr bodde han 60 mil bort så vi fick pendla en hel del, men det funkade.
    Dock började det skava ganska tidigt i förhållandet - vi var helt osynk vad gällde sex.
    Han påtalade hela tiden att det ordnar sig och vi "kommer växa ihop".
    Barnen (16 & 13) träffade honom efter ett tag och de klickade direkt.
    Eftersom han inte hade några egna barn så gick han helt upp i dem.
    Och jag kände att jag kom i skymundan.
    Men frågade mig hur jag ens kunde tänka så när han var så fin och engagerad med dem.
    Efter ett års pendlande kom Covid-19 och i samma veva blev vi erbjudna att köpa ett hus med lite mark av några bekanta.
    Jag tvekade in i det sista, men alla var så taggade och jag kände att det säkert skulle bli bra när vi väl kom dit.
    Vi drömde stort och vissa utav drömmarna kunde vi genomföra direkt och vi skapade snabbt ett behagligt liv på landet med djur och härlig natur omkring oss.
    Men problemen fortsatte, rent utav eskalerade.
    Bråken blev helt orimliga, han hade åsikter om allt jag gjorde - även sånt han själv inte hade en aning om.
    Jag fick inte vara mig själv, han gillade inte några utav mina vänner, skaffade inga egna och sexet var som bortblåst.
    Nån gång då och då fanns det ljusglimtar där vi hade kul ihop, men jag gick mer och mer upp i djuren där jag hade min fristad.

    Gick i familjeterapi som gav noll.
    Han vägrar att se att många problem ligger hos honom, även om jag absolut inte är felfri!
    Droppen kom när jag tillslut kontaktade hans ex och fick bekräftat att det hade varit EXAKT samma sak i deras förhållande.
    Kände att jag aldrig kommer kunna få honom att förstå eller agera annorlunda.

    Så nu står jag här, med två extremt ledsna barn som absolut inte vill flytta och bli av med alla djuren som de håller så kärt.
    De ser att vi har problem och förstår varför det blivit såhär.
    Men det är en sån extremt stor sorg för oss alla att behöva lämna vårt paradis pga en man som saknar självinsikt.
    Känns så jävla orättvis och jag är så arg på mig själv att jag lät det hända.

    Och tanken slår mig gång på gång att jag bara borde stå ut för barnens skull.
    Bara bita ihop, ta hand om djuren och njuta av den i övrigt ganska fina tillvaron med ett mysigt hus och bra ekonomi.
    Men främst för att skona barnen!

    Snälla - peppa mig att jag tar rätt beslut att bryta upp dem.
    Eller ge mig input på vad jag kanske skulle kunna göra för att rädda upp något utav det,
    Att köpa ut honom är tyvärr inget alternativ eftersom vi fick köpa det alldeles för billigt och han vill såklart ha ut sitt värde i det för att kunna köpa nytt.

    Förlåt för långt inlägg och snälla - döm mig inte!

  • Svar på tråden Stanna för barnens skull?
  • Anonym (Ann)

    Dina barn är stora, de kommer att förstå att du vill bryta upp. Jag förstår att det är tufft för dom att mista gården och djuren, men livet är inte rättvist. Jag är helt övertygad om att de inte kommer att klandra dig, även om de blir besvikna först.

    Risken finns ju även att er relation eskalerar, att han gör dig illa fysiskt, att han sårar barnen för att komma åt dig.

    Så lämna, ditt välmående är viktigt för dina barn. Och det kommer dina barn att förstå också. 

  • Villrådig81
    Anonym (Ann) skrev 2021-02-18 14:07:34 följande:

    Dina barn är stora, de kommer att förstå att du vill bryta upp. Jag förstår att det är tufft för dom att mista gården och djuren, men livet är inte rättvist. Jag är helt övertygad om att de inte kommer att klandra dig, även om de blir besvikna först.

    Risken finns ju även att er relation eskalerar, att han gör dig illa fysiskt, att han sårar barnen för att komma åt dig.

    Så lämna, ditt välmående är viktigt för dina barn. Och det kommer dina barn att förstå också. 


    De är fruktansvärt ledsna, men säger samtidigt att de förstår.
    Men jag känner att jag skadar dem för livet med mina felaktiga val.
    Dock är vi extremt tighta jag och barnen så jag hoppas att det gör att vi tar oss igenom detta starka.

    Tack för pepp och fina ord <3
    Vill bara ta tillbaka allt, men enbart för deras skull.
  • Anonym (Ann)
    Villrådig81 skrev 2021-02-18 14:13:16 följande:
    De är fruktansvärt ledsna, men säger samtidigt att de förstår.
    Men jag känner att jag skadar dem för livet med mina felaktiga val.
    Dock är vi extremt tighta jag och barnen så jag hoppas att det gör att vi tar oss igenom detta starka.

    Tack för pepp och fina ord <3
    Vill bara ta tillbaka allt, men enbart för deras skull.
    Nej, du skadar dom inte för livet om du lämnar honom. De förstår att man måste lämna en destruktiv relation. Och jag är helt övertygad om att de vet att du älskar dom. 
  • Anonym (Fia)

    Vad säger han när du tar upp detta? Vad är det för saker han tycker till om?

    Finns det positiva sidor också?

  • Villrådig81
    Anonym (Fia) skrev 2021-02-18 14:48:46 följande:

    Vad säger han när du tar upp detta? Vad är det för saker han tycker till om?

    Finns det positiva sidor också?


    Han lägger över hans agerande på mig. Att det handlar om hur jag är mot honom. Men jag har liksom fått nog av alla hans påpekande (som är ständigt återkommande och väldigt nedtryckande för mig som i vanliga fall är väldigt självgående och driven) och pga detta så blir jag kort och kylig.
    Jag kunde absolut vara snällare och trevligare, men när han lägger sig i hur jag rider min häst (han har aldrig suttit på en häst), vilken pensel jag använder när jag målar en vägg, vilken krydda jag använder i maten (han lagar nästan aldrig mat) så har jag liksom lite svårt att vara trevlig tillslut.

    Självklart har han även positiva sidor. Han är ju som sagt väldigt fin mot barnen, väldigt generös och vi har gjort flera fina resor och utflykter tillsammans.

    Men jag är för glad, för kåt, för social och för driven enligt hans åsikt.
    Och jag blir ingen kul person om jag inte får vara mig själv

    Har tänkt att det ändå är mig det är fel på.
    Men när jag fick kontakt med exet och hon berättade att de haft det exakt likadant och att hon tillslut oxå blev väldigt arg och otrevlig så gav det mig ändå en ordentlig tankeställare.
  • Anonym (Ann)
    Villrådig81 skrev 2021-02-18 15:06:21 följande:
    Han lägger över hans agerande på mig. Att det handlar om hur jag är mot honom. Men jag har liksom fått nog av alla hans påpekande (som är ständigt återkommande och väldigt nedtryckande för mig som i vanliga fall är väldigt självgående och driven) och pga detta så blir jag kort och kylig.
    Jag kunde absolut vara snällare och trevligare, men när han lägger sig i hur jag rider min häst (han har aldrig suttit på en häst), vilken pensel jag använder när jag målar en vägg, vilken krydda jag använder i maten (han lagar nästan aldrig mat) så har jag liksom lite svårt att vara trevlig tillslut.

    Självklart har han även positiva sidor. Han är ju som sagt väldigt fin mot barnen, väldigt generös och vi har gjort flera fina resor och utflykter tillsammans.

    Men jag är för glad, för kåt, för social och för driven enligt hans åsikt.
    Och jag blir ingen kul person om jag inte får vara mig själv

    Har tänkt att det ändå är mig det är fel på.
    Men när jag fick kontakt med exet och hon berättade att de haft det exakt likadant och att hon tillslut oxå blev väldigt arg och otrevlig så gav det mig ändå en ordentlig tankeställare.
    Det är inte dig det är fel på. Sedan så får man faktiskt lämna en relation av vilken anledning som helst. Att du inte trivs är en högst godtagbar anledning. Han verkar helt enkelt vara en man  som inte tål starka kvinnor.
  • Anonym (Fia)
    Villrådig81 skrev 2021-02-18 15:06:21 följande:

    Han lägger över hans agerande på mig. Att det handlar om hur jag är mot honom. Men jag har liksom fått nog av alla hans påpekande (som är ständigt återkommande och väldigt nedtryckande för mig som i vanliga fall är väldigt självgående och driven) och pga detta så blir jag kort och kylig.

    Jag kunde absolut vara snällare och trevligare, men när han lägger sig i hur jag rider min häst (han har aldrig suttit på en häst), vilken pensel jag använder när jag målar en vägg, vilken krydda jag använder i maten (han lagar nästan aldrig mat) så har jag liksom lite svårt att vara trevlig tillslut.

    Självklart har han även positiva sidor. Han är ju som sagt väldigt fin mot barnen, väldigt generös och vi har gjort flera fina resor och utflykter tillsammans.

    Men jag är för glad, för kåt, för social och för driven enligt hans åsikt.

    Och jag blir ingen kul person om jag inte får vara mig själv

    Har tänkt att det ändå är mig det är fel på.

    Men när jag fick kontakt med exet och hon berättade att de haft det exakt likadant och att hon tillslut oxå blev väldigt arg och otrevlig så gav det mig ändå en ordentlig tankeställare.


    Låter inte bra :( Han drar ju ner dig. Om man är kåt, glad och driven så är det ju underbart. Träffa nån som bejakar det istället. Förstår att det är en jättejobbig situation men det finns inget annat att göra än att lämna. Är du kvar kommer barnen ha en mamma de inte känner igen och som är olycklig...

    En bra erfarenhet, man ska alltid lyssna på magkänslan. Om det fanns tecken direkt så ta lärskap av det och lär dig att känna igen dessa tecken tidigt.

    Jag har själv gjort typ samma grejer, man känner sig dum men man lär sig genom livet..
  • Villrådig81
    Anonym (Ann) skrev 2021-02-18 16:44:39 följande:

    Det är inte dig det är fel på. Sedan så får man faktiskt lämna en relation av vilken anledning som helst. Att du inte trivs är en högst godtagbar anledning. Han verkar helt enkelt vara en man  som inte tål starka kvinnor.


    Ja, det ligger nog väldigt mycket i din sista mening.

    Han är väl inte tillräckligt mycket man för mig helt enkelt ????
  • Villrådig81
    Anonym (Fia) skrev 2021-02-18 20:21:42 följande:

    Låter inte bra :( Han drar ju ner dig. Om man är kåt, glad och driven så är det ju underbart. Träffa nån som bejakar det istället. Förstår att det är en jättejobbig situation men det finns inget annat att göra än att lämna. Är du kvar kommer barnen ha en mamma de inte känner igen och som är olycklig...

    En bra erfarenhet, man ska alltid lyssna på magkänslan. Om det fanns tecken direkt så ta lärskap av det och lär dig att känna igen dessa tecken tidigt.

    Jag har själv gjort typ samma grejer, man känner sig dum men man lär sig genom livet..


    Ja, du har säkert rätt ??

    Och jag hoppas oxå att jag verkligen lärt mig något och hädanefter lyssnar på magkänslan!

    Tack ????????
  • EveryOtherWeek

    Du har bara ett liv och du är skyldig dig själv att vara lycklig.

    Ingen kommer tacka dig för att du stannar och är olycklig.

    Barnen kommer att förstå och visst kan det bli tufft till en början men du har också chansen att starta något nytt med någon som ger både dig och vad dina barn önskar.

  • Villrådig81
    Anonym (Fia) skrev 2021-02-18 20:21:42 följande:
    Låter inte bra :( Han drar ju ner dig. Om man är kåt, glad och driven så är det ju underbart. Träffa nån som bejakar det istället. Förstår att det är en jättejobbig situation men det finns inget annat att göra än att lämna. Är du kvar kommer barnen ha en mamma de inte känner igen och som är olycklig...

    En bra erfarenhet, man ska alltid lyssna på magkänslan. Om det fanns tecken direkt så ta lärskap av det och lär dig att känna igen dessa tecken tidigt.

    Jag har själv gjort typ samma grejer, man känner sig dum men man lär sig genom livet..
    Förlåt för frågetecknena i mitt förra svar!
    Måste blivit något knas när jag svara de från mobilen.
  • Villrådig81
    EveryOtherWeek skrev 2021-02-18 23:48:23 följande:

    Du har bara ett liv och du är skyldig dig själv att vara lycklig.

    Ingen kommer tacka dig för att du stannar och är olycklig.

    Barnen kommer att förstå och visst kan det bli tufft till en början men du har också chansen att starta något nytt med någon som ger både dig och vad dina barn önskar.


    Försöker oxå tänka så.
    Men när jag ser barnen så ledsna över allt de förlorar både vad gäller trygghet, sambon och allt annat runt omkring så går mitt hjärta sönder och jag tänker att det är bättre att jag är olycklig än att de är det.

    Men som största sonen sa igår - det gör ont och är jobbigt nu, men när vi tagit oss ur det så kommer allt kännas bra igen <3 

    Tack för pepp <3 
  • sarafamilj

    Lämna honom med gott samvete och kompensera dina barn genom att skaffa ett mysigt, lugnt och stabilt liv för er tre. Bestäm dig för att inte släppa in någon mer man i deras liv, utan lev ni tre ihop tills de båda flyttat hemifrån. <3 

Svar på tråden Stanna för barnens skull?