• Thu 18 Feb 2021 22:30
    1493 visningar
    5 svar
    5
    1493

    4 månaders bebis krånglar vid matning

    Min 4 månader gamla dotter krånglar så mycket när man ska ge henne ersättning. Hon biter i nappen, kastar huvudet fram och tillbaka, spottar ut maten eller bara slutar äta.

    Såhär har det hållit på i kanske 2 veckor nu..

    Hon är hungrig men ändå blir det en kamp att få i henne mat, det som förut tog 10 max 15 minuter tar nu över en timme.

    Någon som vet vad det kan bero på?

  • Svar på tråden 4 månaders bebis krånglar vid matning
  • Wed 24 Feb 2021 00:27
    #1

    Vad använder du för flaska? Jag provade med flera och hon matvägrade med det mesta förutom MAM. De flesta barn brukar gilla den formen. Annars testa olika temperaturer vissa gillar varmt andra rumstempererat och vissa till och med kallt! Lycka till ????

  • Wed 24 Feb 2021 16:26
    #2

    Prova twistshake med en napp i storlek s funkar alltid :) om man byter napp till en M så börjar min 8 månaders göra likadant hon har alltid gjort så om man råkar ta fel storlek

  • Anonym (anony­m signat­ur)
    Thu 25 Feb 2021 00:14
    #3

    Kontakta BVC så snart som möjligt så din lilla bebis slipper vara hungrig och ledsen och du slipper vara orolig. Blir så lätt en ond spiral om du tycker att det är jobbigt att hon har det jobbigt och hon kommer märka att du tycker det är jobbigt o s v.
    Mycket möjligt att även Amningshjälpen kan ge bra tips och hjälp även för dom som ger ersättning.

  • Anonym (mamma till tre)
    Thu 25 Feb 2021 16:11
    #4

    Som ovan säger så kan typen av napp, ersättning, temperatur m.m. ha stor betydelse. I övrigt tipsar jag om att skedmata, ja det tar lång tid, men om det funkar är det fortfarande bättre.

  • Thu 25 Feb 2021 16:29
    #5

    Har för mig det är i den åldern mina blivit väldigt lättstörda även vid amning. För mycket annat att titta på som lockar helt enkelt.

Svar på tråden 4 månaders bebis krånglar vid matning