• Anonym (Deppig)

Har jag en dålig lön?

Jag har aldrig haft som mål att "göra karriär" utan önskat mig ett trivsamt jobb med trivsamma kollegor och en "okej" lön (alltså inte känna sig underbetald). Jag tog examen för ett år sedan när jag var 31 och fick en ingångslön på 28.500. Vet att mitt yrkesval inte kommer göra mig förmögen och att karriärvägarna är få men just nu känner jag att min lön är väldigt fjuttig. Är jag lågavlönad? Känns inte som en lön som förtjänar 3 års universitetsutbildning utan en lön man "lätt" kan få ändå. Snart dags för lönesamtal..

• Svar på tråden Har jag en dålig lön?
  • Anonym (Ina)

Ja, det är ganska lågt. Men du är nyexad och har alla chanser att få upp lönen. Kanske gå små kurser mm för att få nytt, bättre jobb. Se dig om efter nya tjänster nån gång då och då, det är så man får upp lönen. Jag tog examen för 15 år sedan och var nyligen tvungen att ta ett jobb med ungefär samma lön som du. Det känns som ett riktigt hån att en arbetsgivare ens kan med att utnyttja en så. Men jag söker hela tiden nytt.

• Anonym (Sara)

Enligt denna artikel är man vara lågavlönad om man ligger under 60% av medianlön som då blir 17.700. Många av dessa återfinns inom till exempel restaurang. Så nej, du är inte lågavlönad.

Du kan ju kolla upp statistik för att se om du ligger lågt i ditt yrke. Kan vara bra att ha fakta inför ditt lönesamtal.

www.transportarbetaren.se/ny-lonerapport-godis-for-siffernotare/

• Anonym (HH)

Beror ju helt på vad du jobbar med och i vilken stad.

• Anonym (G)

Yrket betyder mer för lönen än antal år på universitetet.

Vad tjänar andra inom ditt yrke? Vad är en realistisk löneökning? Kolla statistik och förbered dig.

• Anonym (Tim)

Ganska lågt för att ha tre år på högskola. Ungefär som i min branch. Om du har möjlighet att byta jobb är det ofta en möjlighet att höja lönen.

Ditt fackförbund har koll på vad som är vanlig lön inom ditt yrke och kan hjälpa dig inför förhandlingen. Ta kontakt med dem!

• Anonym (W)
    Anonym (Sara) skrev 2021-02-20 08:27:47 följande:

Enligt denna artikel är man vara lågavlönad om man ligger under 60% av medianlön som då blir 17.700. Många av dessa återfinns inom till exempel restaurang. Så nej, du är inte lågavlönad.

Du kan ju kolla upp statistik för att se om du ligger lågt i ditt yrke. Kan vara bra att ha fakta inför ditt lönesamtal.

www.transportarbetaren.se/ny-lonerapport-godis-for-siffernotare/

Äntligen en människa som använder medianlön istället för medellön.

Jag uppskattar din intelligens.

Till TS; lönen kan ju skilja en del beroende på var i landet samt om du bor i storstad eller mindre stad. Sen är du ju nyexaminerad och kanske inte jobbat så mycket överhuvudtaget innan? Jag höjer inte på ögonbrynen över att det skulle vara en dålig lön i alla fall.

Mitt förslag är att du investerar i en taxeringskalender och kollar personer med liknande jobb. Det är bra att ha lite på fötterna när du löneförhandlar.
  • Anonym (jhbvi)

Som andra redan har sagt, det beror på vad du arbetar som och vart du arbetar. Är det brist där du bor? Har du specialkompetens som de är i behov av just där du arbetar? 

Jag är elevassistent, outbildad men med erfarenhet. jag har 27350 kr, det är högt för en elevassistent. 

Orsaken är att jag är bra på mitt jobb och att jag har bytt arbetsplats ett par ggr. Vid ett tillfälle var det två skolor som ville att jag skulle jobba hos dem och då fick jag upp lönen 2000 kr. 

• Anonvm

Jag börjar på allvar fundera på vad som är fel med dagens arbetsmarknad...

Jag har ett vanligt grovarbete inom industrin, inget ansvar, inga krav på utbildning, lön enligt kollektivavtal. Grundlön från dag 1= 31.500:-

Hur i hela friden kan ett yrke som kräver 3års högskola ha under 30.000:- i grundlön?

Personligen skulle jag idag inte komma på tanken att lyfta ett finger för en grundlön under 30.000

• pyssel
    Anonvm skrev 2021-02-20 09:34:54 följande:

Jag har ett vanligt grovarbete inom industrin, inget ansvar, inga krav på utbildning, lön enligt kollektivavtal. Grundlön från dag 1= 31.500:-

Hur i hela friden kan ett yrke som kräver 3års högskola ha under 30.000:- i grundlön?

Personligen skulle jag idag inte komma på tanken att lyfta ett finger för en grundlön under 30.000

Det är inte "dagens arbetsmarknad". Undersköterska vs industriarbete på golvet, bara som ett av alla exempel, förhöll sig så "förr" också. Offentlig sektor vs privat, fast det är inte riktigt sant heller: Att sälja ut välfärden har inte gjort det bättre för en uska. Traditionellt kvinnliga resp manliga yrken är den andra vanliga infallsvinkeln, då som nu.
  • Anonym (Tim)
    Anonvm skrev 2021-02-20 09:34:54 följande:

Håller med. Jag har sex års utbildning, arbetsledarroll och tjänar 34? efter över tio år i yrket.

Det jag vann på att utbilda mig är jobb med mitt intresse där jag varje dag umgås och lär mig tillsammans med andra som har samma intresse som jag. Jag har ett jobb med fria arbetstider, friskvårdstimme mm. Ekonomiskt är min utbildning en fullständig katastrof.

Tyvärr förklaras delar av löneskillnaden med kvinno- respektive mansdominerade yrken. Ingångslön för nyutbildad undersköterska ligger på 18 000.

Fackföreningarna har historiskt sett bestått av grabbar som kämpat för grabbars rättigheter.
Svar på tråden Har jag en dålig lön?