• Anonym (Byggherren)

    Vem flyttar ut / Hur får man behålla boendet?

    Vad avgör vem som bor kvar i det gemensamma boendet vid en separation (antaget att det juridiskt ägs till 50% vardera)?

    Får uppfattningen att den som tar initiativ till separation är den som flyttar ut - om det inte handlar om otrohet, då den bedragna "kastar ut" den otrogne?

    Finns det något sätt man kan agera för att bli den som behåller bostaden? Typ vara otrogen och sedan vägra flytta?

  • Svar på tråden Vem flyttar ut / Hur får man behålla boendet?
  • Kjell2
    Anonym (Byggherren) skrev 2021-02-20 12:38:52 följande:

    Vad avgör vem som bor kvar i det gemensamma boendet vid en separation (antaget att det juridiskt ägs till 50% vardera)?

    Får uppfattningen att den som tar initiativ till separation är den som flyttar ut - om det inte handlar om otrohet, då den bedragna "kastar ut" den otrogne?

    Finns det något sätt man kan agera för att bli den som behåller bostaden? Typ vara otrogen och sedan vägra flytta?


    Båda har full rätt att bo kvar, ingen är tvingad att flytta ut

    Kan man inte komma överens vem som ska bo kvar så får tingsrätten avgöra. Störst behov ska ligga till grund för det beslutet. Möjligheten att lösa ut den andra blir i praktiken en viktig faktor.
  • Anonym (Behov)
    Anonym (Byggherren) skrev 2021-02-20 12:38:52 följande:

    Vad avgör vem som bor kvar i det gemensamma boendet vid en separation (antaget att det juridiskt ägs till 50% vardera)?

    Får uppfattningen att den som tar initiativ till separation är den som flyttar ut - om det inte handlar om otrohet, då den bedragna "kastar ut" den otrogne?


    Nej så är det verkligen inte och det är väl en himla tur det. 

    Man kommer överens om vem som har behov/möjlighet/vill behålla bostaden. 
    Är man oense tar man hjälp. 
    Vill båda flytta säljer man. Kan man köpa ut den andre? En del bor kvar länge för ingen har råd att köpa ut den andre. 
    Det är omständigheter som avgör. Kommer någon flytta till annan ort, finns barn, var ligger skola, finns nya partners och m.m. 

    I mitt fall behöll jag kåken på 8 rum och kök fast initiativet kom från maken. Det berodde på att han ville flytta till stan och slippa pendla 2.5 t per dag.
     Vi var överens om fast det blev svårt för mig både ekonomiskt och praktiskt.  Om jag vägrat skulle vi sälja på stört. Han skrev över sin del till mig via jurist trots att vi inte var osams. Det innebar även att han friskrev sig mot både vinst och förlust. 

    Jag sålde med vinst. 
  • Anonym (Byggherren)

    Antar att tingsrättens avgörande kommer först efter de 6 månaderna betänketid, i det fall man har barn under 16 år?

    Kan man i det initiala skedet be sin maka leta boende och flytta ut, även om hon inte varit otrogen???

  • Anonym (Frida)

    Bodelningen kan man göra utan att betänketiden har gått ut. Jag gissar att det vanligaste är att göra den så fort som möjligt. När betänketiden gått ut har nog de flesta par hunnit både bodela och flytta isär.
    Anledningen till att man vill skiljas, vems beslut det var, osv påverkar inte vem som får rätt att bo kvar i bostaden. I praktiken handlar det mycket om ekonomiska förutsättningar och vem som kommer att ha ansvar för barnen, om det skiljer sig.
    När vi skilde oss var det mitt beslut, på grund av att känslorna svalnat, osv. (ingen otrohet, misshandel, missbruk el dyl) Jag berättade för maken, vi skickade in ansökan, vi pratade om hur vi skulle göra, han ville bo kvar men inte jag, vi gick till banken och bodelade, jag flyttade och sist gick betänketiden ut.

    Du får berätta lite mer om din situation, med mer detaljer, om vi ska kunna hjälpa dig.

  • Kjell2
    Anonym (Byggherren) skrev 2021-02-21 10:11:38 följande:

    Antar att tingsrättens avgörande kommer först efter de 6 månaderna betänketid, i det fall man har barn under 16 år?

    Kan man i det initiala skedet be sin maka leta boende och flytta ut, även om hon inte varit otrogen???


    Du kan starta bodelningsprocessen direkt. Självklar kan ni båda be den andra flytta ut. Men ingen av er måste flytta. Vill man bo kvar i framtiden brukar det vara bäst att bo kvar.
  • Anonym (Byggherren)
    Anonym (Frida) skrev 2021-02-21 10:45:10 följande:

    Du får berätta lite mer om din situation, med mer detaljer, om vi ska kunna hjälpa dig.


    Hon är (mer eller mindre) lycklig och vill inte skiljas.

    Jag har varit olycklig och brottats med att lämna i flera år. Då jag både designat och byggt merparten av den gemensamma bostaden (som vi på pappret äger 50% var) har jag så starka känslomässiga band till det att jag ibland undrar om jag stannar pga huset, och om det skulle påverkat mitt beslut om jag visste att jag fick behålla det.

    Barn på 15 och 18 år i hushållet.

    Jag har markant högre inkomst.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Byggherren) skrev 2021-02-21 15:20:56 följande:
    Hon är (mer eller mindre) lycklig och vill inte skiljas.

    Jag har varit olycklig och brottats med att lämna i flera år. Då jag både designat och byggt merparten av den gemensamma bostaden (som vi på pappret äger 50% var) har jag så starka känslomässiga band till det att jag ibland undrar om jag stannar pga huset, och om det skulle påverkat mitt beslut om jag visste att jag fick behålla det.

    Barn på 15 och 18 år i hushållet.

    Jag har markant högre inkomst.
    Är allt annat ekonomiskt gemensamt? Hade hon haft råd att köpa ut dig vid en bodelning? Skulle barnen i så fall bott varannan vecka eller bara med en av er?

    Om hon inte skulle ha råd att köpa ut dig så blir det ju automatiskt du som får bo kvar i huset. (och köpa ut henne)
Svar på tråden Vem flyttar ut / Hur får man behålla boendet?