• Acw

    Vad tycker ni om namnet Nikolaj?

    Precis som rubriken. Vad tycker ni om namnet Nikolaj? Och varför? :) Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Nikolaj?
  • Anonym (igelkott)
    Acw skrev 2021-02-20 15:43:14 följande:

    Precis som rubriken. Vad tycker ni om namnet Nikolaj? Och varför? :) Tack på förhand!


    Tror iof Nikolai stavas med ett i på slutet. Nikolaj med ett J låter lite "förvenskat".
  • Anonym (Eva)

    Gillar det inte, ligger liksom inte rätt i munnen. Funkar om ni har t ex slaviskt ursprung.

  • Anonym (Ok)

    Tycker att det är helt ok. Ryska/danska vibbar över namnet.

  • Kusinen

    Jag tycker att det är väldigt fint.

    Skulle nog spontant gissa att familjen hade danska kopplingar (eller ryska).

  • Kusinen
    Anonym (igelkott) skrev 2021-02-20 16:16:56 följande:

    Tror iof Nikolai stavas med ett i på slutet. Nikolaj med ett J låter lite "förvenskat".


    På danska stavas det väl ofta Nikolaj? Känns snarare dansk än försvenskat tycker jag personligen.
  • Anonym (M)

    Gillar det. Norskt, Danskt, Ryskt. Finns en Nikolaj i vår förskola.

  • Anonym (Anonym)

    Helt klart en ryss. Får mig att tänka på vodka. Perestrojka. Kommunism. Tsaren och hans familj. Putin. Ja du. Tungt namn att bära, även rent uttalsmässigt känns det tungt.

  • Aliona
    Anonym (igelkott) skrev 2021-02-20 16:16:56 följande:

    Tror iof Nikolai stavas med ett i på slutet. Nikolaj med ett J låter lite "förvenskat".


    Om vi utgår från Nikolai som ryskt namn så är transkriberingsreglerna att det ska stavas Nikolaj på svenska. Nikolai är den engelska transkriberingen.

    För att svara på TS fråga så tycker jag att det är ett superfint namn, men kanske främt på barn som har koppling till Ryssland eller Danmark.
  • trollhona
    Acw skrev 2021-02-20 15:43:14 följande:

    Precis som rubriken. Vad tycker ni om namnet Nikolaj? Och varför? :) Tack på förhand!


    Jag tycker namnet i sig är fint, men för ryskklingande på ett svenskt barn om man inte har kopplingar till Ryssland.
    Skulle då hellre välja Nicholas som fungerar mycket bättre.
  • Nimzay

    Rätt okej och hyfsat fint egentligen, som namn. Men, känns samtidigt en aning för typ...ovanligt/udda/krångligt på nåt sätt enligt min mening.

  • fluu

    Love it! Vackert och ståtligt. Eget, men inte konstigt. Tråkigt nog kan det väl ändå bli "Nicke/Nicky". Stavat Nicolai blir det sirligare.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Acw
    Anonym (M) skrev 2021-02-20 20:35:29 följande:

    Gillar det. Norskt, Danskt, Ryskt. Finns en Nikolaj i vår förskola.


    Vet du om han har kopplingar till annat land? :)
  • Anonym (M)
    Acw skrev 2021-02-24 07:20:29 följande:

    Vet du om han har kopplingar till annat land? :)


    Japp, Norge.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Nikolaj?