• Sat 20 Feb 2021 16:45
    799 visningar
    14 svar
    14
    799

    Hjälp mig välja utbildning

    Jag går just nu sista året på gymnasiet och tar studenten i sommar. Allt talar för att mitt jämförelsetal kommer att hamna på ungefär 15-16 plus extra meritpoäng för:

    Spanska 3, 0.5 poäng
    Matematik 2, 0,5 poäng
    Engelska 7, 1,0 poäng

    Detta skulle med andra ord ge mig ett jämförelsetal, för en kurs där ovanstående ämnen ej är behörighet, på totalt 18 som bäst.

    Min nuvarande plan är att direkt efter gymnasiet så snabbt som möjligt läsa Matematik 3 på Komvux då detta krävs för att gå fastighetsmäklarprogrammet. Matematik 3 skulle dessutom ge mig 0,5 meritpoäng till för att på så sätt maximera mina extrapoäng. 

    Min fråga är helt enkelt hur jag ska göra för att få ett bra yrke med bra betalt. Till en början ville jag naturligtvis satsa på advokat då det är ett yrke med hög status och bra lön men som ni läsare förstår är inte mitt jämförelsetal i fas med de 19+ poäng som krävs för juristexamen. 

    Vad ska jag välja för program? En av mina främsta egenskaper har jag fått lära mig är att jag är väldigt duktig på att övertala människor och därför känns fastighetsmäklare/säljarbranschen som någonting för mig. Jag känner mig däremot inte som en tillräckligt extrovert person. 

    För att klargöra så är mina föräldrar inga egenföretagare och har inte riktigt några bra kontakter för mitt krav på bra betalt yrke, det är alltså upp till mig.

    Mitt val av program kommer att bli avgörande och jag behöver alla tips jag kan få om vilket program jag kan gå för att i framtiden få en bra lön, tack på förhand
  • Svar på tråden Hjälp mig välja utbildning
  • Anonym (Vi)
    Sat 20 Feb 2021 16:49
    #1

    Industriell ekonomi? Det hade jag valt om jag ung.

  • Sat 20 Feb 2021 16:51
    #2

    Kräver dessvärre att jag läser Fysik, Kemi och Matematik 4 på komvux vilket är de ämnen jag anser är tråkigast

  • Sat 20 Feb 2021 16:51
    #3

    Tänk på att det är mycket lättare att förhandla fram en bra lön i ett yrke du verkligen brinner för och vill satsa på.

    Hög lön kommer dessutom med erfarenhet. Vissa yrken har förvisso en relativt bra ingångslön men för att få högre lön så krävs att du jobbar länge och gör rätt för dig. Att nå topplön som tex jurist eller mäklare kräver många år i branschen. Du behöver även alltså fundera på vad som händer med din lön om du får barn och behöver vara borta från jobbet och vad det rent konkret kostar dig.

  • Sat 20 Feb 2021 16:54
    #4

    Självklart, men det är just det jag är ute efter dvs ett yrke där jag kanske tjänar minst 80 tusen före skatt när jag är 45-50

  • Anonym (Andre­as)
    Sat 20 Feb 2021 16:58
    #5

    Har du koll på vad dessa yrken kräver av dig rent kunskapsmässigt? Både jurist och mäklare kräver ju kunskaper utöver juridik och matematik. En mäklare ska kunna veta vad det rent konkret är för material i husgrunden och kunna svara på en hel del byggnadsfrågor tex. Juristen måste kunna fysikens lagar för att kunna försvara nån som anser att fart inte orsakade bilolyckan tex.

    Såna tankegångar kan ju hjälpa dig att hitta rätt yrke och veta vad du måste plugga.

  • Sat 20 Feb 2021 17:08
    #6

    Skriv högskoleprovet. Upplevde att det är lättare att få bra på det än motsvarande på betyg.

    Juristprogrammet är inte rocketscience om du väl kommer inte men man behöver vara bland de bättre för att kunna få ett jobb med bra karriärsmöjiigheter. Alla jurister kommer inte direkt upp i 80 000 kr i lön.

  • Sat 20 Feb 2021 18:00
    #7

    Glöm inte att kola upp prognoserna för yrken som du väljer emellan. Det kvittar liksom om fastighetsmäklare eller chefer inom bank och försäkring har si eller så mycket i månadslön, om det samtidigt är väldigt svårt att få jobb på grund av hög konkurrens. Lyckas du inte få ett jobb, kommer du inte heller att få någon lön.

    Du kan ju annars alltid bli politiker. Det kräver inte ens gymnasieutbildning, och lyckas du bara skaffa rätt kompisar kommer du att ha hög lön resten av livet oavsett din kompetens. (Varning. Kan innehålla spår av sarkasm.)

  • Sat 20 Feb 2021 18:10
    #8

    Men vad gillar du att göra, vad tycker du är roiligt? Vad "brinner du för" idag? Att välja utbildning och yrke efter bara lön låter mycket destruktivt.

  • Anonym (E)
    Sat 20 Feb 2021 18:26
    #9

    Kan inte råda kring vilken utbildning men vill säga att jag inte tror att du kan få meritpoäng för varken matematik 2 eller 3 om det är så kallad särskild behörighet för den utbildning du ska söka.

    Meritpoäng får man bara för matematikkurser som ligger över det som krävs för behörigheten.

    Språken får du dock meritpoäng för.

  • Sat 20 Feb 2021 22:59
    #10

    Det är ingen bra utgångspunkt att mest tänka på lön när man ska välja utbildning. Du ska plugga i flera år och sen jobba med yrket ännu fler år. Det blir ohållbart om du inte är genuint intresserad av det du gör. Gällande merit, du får inte poäng för obligatoriska kurser så måste du läsa matte 3 pga behörighet kommer du inte få merit för någon av dina mattekurser. Du får läsa ma4 om du vill ha mer merit än de språkkurser du har.

    De flesta yrken man kan utbilda sig till, får man hyfsad lön för. Lön varierar dessutom med tiden, vissa yrken kan ge bättre lön i framtiden och andra stagnerar. Samt att det alltid finns individuella skillnader i lön. Så, tänk efter vad du kan tänka dig att först läsa, plugga och lära dig om i några år, och sen jobba med i massa år. Är du jätteosäker, jobba ett år först och fundera vidare.

  • Anonym (Dexte­r)
    Sun 21 Feb 2021 09:03
    #11

    "bra på att övertala" låter inte positivt. Däremot "bra på att framföra sakliga argument" och "duktig på dialog, respekterar min motpart och hens argument och bemöter dem på ett bra sätt" har lite bättre klang.

    Och juridik handlar inte heller om att övertala....

  • Anonym (Ö)
    Sun 21 Feb 2021 11:18
    #12

    Svårare att komma in om du läser på Komvux!

  • Anonym (abc)
    Sun 21 Feb 2021 15:23
    #13
    8Anonymous8 skrev 2021-02-20 16:54:59 följande:

    Självklart, men det är just det jag är ute efter dvs ett yrke där jag kanske tjänar minst 80 tusen före skatt när jag är 45-50


    Du kommer aldrig vara garanterad de summorna. Tror att åtminstone ca 90% av de som arbetar har en lägre lön.

    Jag har en lön på 65 000 (40 år) och kan ärligt säga att de sista ca 5000 i löneökning inte gjort någon större skillnad för mig. Dels pga skatten men framförallt för att jag redan till en lägre lön har de pengar jag behöver för ett bekvämt liv. Jag satsar inte på att öka min lön mer utan snarare att få samma lön för mindre arbete.

    Jag känner många jurister och de flesta har lön ungefär som mig. De jag känner som har högre lön än vad jag har är majoriteten antingen väldigt duktiga säljare eller högre chefer (båda kategorierna i branscher med bra löner och de flesta av dem har en civilingenjörsexamen som grund).

    Själv är jag ekonom och jag har några ekonomvänner som ligger runt 20 000 högre men de flesta ligger runt 10-20 000 lägre.
  • Anonym (Extra poäng)
    Sun 21 Feb 2021 15:55
    #14

    Kurser som krävs för utbildningen får du inte använda som meritpoäng.

Svar på tråden Hjälp mig välja utbildning