• Anonym (Barbapapa)

Huvudvärk av nässköljning

Fick nog av att vakna så täppt att jag inte kunde andas, skorpor och sår i näsan och köpte en nässköljare. Vilken lycka, tills jag upptäckte att jag verkar få huvudvärk av sköljningen. 

Någon som upplevt samma? 
    Kan jag fortsätta eller bör jag ha sköljningen som sista åtgärd (köpte en nässpray med olja också)? 

• Svar på tråden Huvudvärk av nässköljning
  • Anonym (Barbapapa)

Nån?

• Anonym (...)

Gör du på rätt sätt?

Häller du bara in vattnet kan det göra ont i bihålorna och bakom ögonen. Luta huvudet åt sidan alltså motsatt sida för näsborren du sköljer så att vattnet lätt rinner ut genom den andra näsborren. Pressa ner hakan mot bröstet samtidigt så att vattnet inte rinner ner i halsen.

Viktigt att du har rätt mängd salt oxå och kroppstemperatur på vattnet. Snyt ut vattnet efteråt och böj huvudet långsamt uppochner så rinner resten ut. Det tar några ggr sen lär man sig rätt teknik. Skönt som fan efteråt och lättare att andas.

• Anonym (...)

Funkar bättre med en näskanna än vissa ?sprutor? apoteken säljer.

• Anonym (Barbapapa)
    Anonym (...) skrev 2021-02-21 19:54:07 följande:

Gör du på rätt sätt?

Häller du bara in vattnet kan det göra ont i bihålorna och bakom ögonen. Luta huvudet åt sidan alltså motsatt sida för näsborren du sköljer så att vattnet lätt rinner ut genom den andra näsborren. Pressa ner hakan mot bröstet samtidigt så att vattnet inte rinner ner i halsen.

Viktigt att du har rätt mängd salt oxå och kroppstemperatur på vattnet. Snyt ut vattnet efteråt och böj huvudet långsamt uppochner så rinner resten ut. Det tar några ggr sen lär man sig rätt teknik. Skönt som fan efteråt och lättare att andas.

Tack för tipset, jag har inte lutat huvudet utan bara stått framåtlutad. Jag ska prova! Jag var noga med rätt mängd och att ha en behaglig temperatur men kanske att jag inte helt kom upp i kroppstemperatur. 

Ja, det känns ju som en helt ny värld i näsan, det har verkligen hjälpt. 
  • Anonym (Barbapapa)
    Anonym (...) skrev 2021-02-21 19:58:21 följande:

Funkar bättre med en näskanna än vissa ?sprutor? apoteken säljer.

Jag har just en spruta! Kan det blir för högt tryck eller nåt? Jag kanske gjorde för fort. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Barbapapa) skrev 2021-02-21 20:18:02 följande:
    Jag har just en spruta! Kan det blir för högt tryck eller nåt? Jag kanske gjorde för fort. 
    Ja det är svårare med dessa. Mycket bättre med kannor där vattnet rinner naturligt.
  • Anonym (Barbapapa)
    Anonym (...) skrev 2021-02-21 20:26:50 följande:
    Ja det är svårare med dessa. Mycket bättre med kannor där vattnet rinner naturligt.
    Då får jag prova en sån istället. Jag får ganska lätt huvudvärk så det vore ju inte jättekonstigt om sprutan triggade det. 
  • Anonym (Nn)

Jag tycker spruta är kanon. Går att hålla rätt tryck bra. Jag tror snarare att det är för att du inte lutar huvudet åt sidan, vattnet får inte tryckas uppåt. Prova det, ha inte för kallt vatten och säg aaaaa så du inte får upp eller ner vattnet i halsen.

• Anonym (Barbapapa)
    Anonym (Nn) skrev 2021-02-21 21:06:55 följande:

Jag tycker spruta är kanon. Går att hålla rätt tryck bra. Jag tror snarare att det är för att du inte lutar huvudet åt sidan, vattnet får inte tryckas uppåt. Prova det, ha inte för kallt vatten och säg aaaaa så du inte får upp eller ner vattnet i halsen.

Då är det säkert för att jag inte lutade huvudet rätt! Det stod inget om det i instruktionerna. Tack för tipset. :) 
  • Anonym (Luftfuktare)

Skaffa en luftfuktare och kör den på natten i sovrummet. Det kommer att hjälpa.

Nässköljare är också bra mot täppt näsa. Jag älskar att använda en sån. Har hjälpt mycket mot mina besvär från bihålorna. Speciellt vid förkylning. Hjälper också mot torr näsa nu när inomhusluften är torr.

Men som andra skrev så är det också viktigt att göra rätt. Alltid kroppstemperatur på vattnet. Vattnet måste också vara lagom salt, smaka på det, det ska vara ungefär lilla salt som en tår. Sen är det viktigt att vattnet rinner ut också. Läs på lite och kanske kolla nåt Youtube klipp så kan du pröva igen.

Nässpray med olja är onödigt. Ta lite matolja på en tops och upp i näsan, mycket billigare.

• Anonym (Ja.)

Ja, jag får lätt huvudvärk av att skölja näsan om:

Vattnet har fel salthalt (för lite, eller för mycket)

Jag sprutar för starkt

Vattnet har fel temperatur

Om jag sätter mig för kraftigt.

Om jag har en ordentlig förkylning....

Ibland behöver man dessutom göra om proceduren en stund senare.

Mitt allmänna intryck är dock att detta är den bästa egenvården mot förkylning som verkligen förkortar sjukdomen.

• Anonym (Barbapapa)
    Anonym (Luftfuktare) skrev 2021-02-21 23:58:48 följande:

Skaffa en luftfuktare och kör den på natten i sovrummet. Det kommer att hjälpa.

Nässköljare är också bra mot täppt näsa. Jag älskar att använda en sån. Har hjälpt mycket mot mina besvär från bihålorna. Speciellt vid förkylning. Hjälper också mot torr näsa nu när inomhusluften är torr.

Men som andra skrev så är det också viktigt att göra rätt. Alltid kroppstemperatur på vattnet. Vattnet måste också vara lagom salt, smaka på det, det ska vara ungefär lilla salt som en tår. Sen är det viktigt att vattnet rinner ut också. Läs på lite och kanske kolla nåt Youtube klipp så kan du pröva igen.

Nässpray med olja är onödigt. Ta lite matolja på en tops och upp i näsan, mycket billigare.

Tack för tips. Jag hoppas det ska hjälpa lite under pollensäsongen också, har läst mycket om det. 

Just det, finns säkert nån video på youtube! Då vet jag några saker jag kan prova att ändra på, jättebra. 
Svar på tråden Huvudvärk av nässköljning