• Sun 21 Feb 2021 14:37
    9193 visningar
    27 svar
    27
    9193

    Ert bästa vardagsporslin!

    Kan ni tipsa om ett bra vardagsporslin med bra glacering som håller länge? Jag har fin porslin men till vardags har jag tallrikar från Ikea och Åhléns. Men det tog inte många diskar innan de blev repiga och glaceringen mattades så nu gnisslar de så fort man skär med kniv och jag HATAR verkligen gnissel på porslin :)

    Kan tänka mig att betala ett högre pris för att istället få bra grejer men vad håller standaren bäst?

    Matteus och bruka är bra men tycker de är för tunga för vardagsmat med kidsen.

  • Svar på tråden Ert bästa vardagsporslin!
  • Sun 21 Feb 2021 14:40
    #1

    IKEA har en serie som heter OFTAST, de är av glas = blir inte repiga på samma sätt som porslin.
    Testa det?

    Vi har DINERA och de är helt utan repor efter något år, så de håller nog rätt länge.

    Kanske har ni väldigt vassa knivar? Kan vara värt att kolla om det är det som förstör era tallrikar.

  • Sun 21 Feb 2021 14:47
    #2
    nnnnnnnn skrev 2021-02-21 14:40:05 följande:

    IKEA har en serie som heter OFTAST, de är av glas = blir inte repiga på samma sätt som porslin.

    Testa det?

    Vi har DINERA och de är helt utan repor efter något år, så de håller nog rätt länge.

    Kanske har ni väldigt vassa knivar? Kan vara värt att kolla om det är det som förstör era tallrikar.


    Ska kolla det, tack!
  • Sun 21 Feb 2021 14:51
    #3

    Jag har Rörstrands Swedish grace. Inga repor efter 2 år. Har inget finporslin utan har dessa till allt.

  • Sun 21 Feb 2021 14:51
    #4
    Mimosa86 skrev 2021-02-21 14:47:38 följande:
    Ska kolla det, tack!
    Väldigt billiga med, 5 kr/st. Så du kan köpa för att testa. GIllar du inte dem, så är det inte många kronor man förlorar och så kan man skänka dem till loppis.
  • Anonym (Frida­)
    Sun 21 Feb 2021 15:13
    #5

    Jag har Ikeas 365+ tallrikar, och de håller jättebra. Jag köpte dem för att de är av fältspatsporslin, inte stengods. Så det du ska undvika är stengods - det blir alltid gnissel och grå repor på det.

  • Anonym (Loppa­n)
    Sun 21 Feb 2021 15:16
    #6

    Vi har Pomona från Rörstrand. Finns lite repor nu, men så är tallrikarna också 60 år gamla. Mitt råd baserat på det är att köpa kvalitetsporslin från de stora tillverkarna som tex Gustavsberg, Rörstrand och Arabia. Swedish grace som har nämnts är ju väldigt fin. Den hade jag valt om vi inte hade haft vår ärvda servis.

  • Sun 21 Feb 2021 15:17
    #7
    MrsPJ skrev 2021-02-21 14:51:23 följande:

    Jag har Rörstrands Swedish grace. Inga repor efter 2 år. Har inget finporslin utan har dessa till allt.


    Samma här! Och att om en tallrik skulle gå sönder kan man räkna med att alltid kunna fylla på eftersom serien funnits i 90 år snart.

    De fick också bäst i test av Råd och Rön.
  • Sun 21 Feb 2021 15:20
    #8
    Carabellis kusp skrev 2021-02-21 15:17:25 följande:

    Samma här! Och att om en tallrik skulle gå sönder kan man räkna med att alltid kunna fylla på eftersom serien funnits i 90 år snart.

    De fick också bäst i test av Råd och Rön.


    Precis! Plus, om man köper från Cervera så har man garanti, dvs pajar en tallrik så får man en ny. Amazing deal! Blev nyfiken nu på vilken färg du har haha. Jag har rosa förutom två lite större skålar i vitt :)
  • Sun 21 Feb 2021 15:21
    #9

    Indiskas porslin Chennai är snyggt och tåligt till bra pris.

  • Sun 21 Feb 2021 15:41
    #10
    MrsPJ skrev 2021-02-21 15:20:15 följande:

    Precis! Plus, om man köper från Cervera så har man garanti, dvs pajar en tallrik så får man en ny. Amazing deal! Blev nyfiken nu på vilken färg du har haha. Jag har rosa förutom två lite större skålar i vitt :)


    Hehe, jag har köpt mina på andrasortering i Lidköping. Fabriksförsäljning. De är fina nog ändå! Det var säkert 8-9 år sedan när jag var fattig student.

    Jag har vita skålar, djupa tallrikar, vanliga tallrikar och assietter. Gröna kaffekoppar och rosa tekoppar. Totalt 60 delar! De vita skålarna har jag fått på blodcentralen som gåva vid blodgivning.
Svar på tråden Ert bästa vardagsporslin!