• Anonym (Vigilante)

    Kan man se nånstans om en person begått brott?

    Jag undrar om det finns nånstans man kan ta reda på om en person varit åtalad och/eller blivit dömd för ett brott? Alltså utan att begära ut från polisen eller så. Finns det nånstans på nätet man kan kolla sånt?

    Tack!

  • Svar på tråden Kan man se nånstans om en person begått brott?
  • Anonym (Jim Rockford)

    mrkoll.se är också ett alternativ. Man kan där se om någon är dömd för något, men vill man även veta vad lymmeln/lymlan dömts för får man betala en liten slant för det.

  • Anonym (ooåå)
    Anonym (Jim Rockford) skrev 2021-02-21 17:48:08 följande:

    mrkoll.se är också ett alternativ. Man kan där se om någon är dömd för något, men vill man även veta vad lymmeln/lymlan dömts för får man betala en liten slant för det.


    Mr koll uppdaterar väldigt sällan dock. Vet en person som flyttade och den adressändringen kom inte in förrän efter ca 3 år (jag vet för jag lever med den personen). Då var det ändå adressändrat hos Skatteverket och gjort precis så som man ska göra. 
  • Kjell2
    Anonym (Vigilante) skrev 2021-02-21 17:41:35 följande:

    Jag undrar om det finns nånstans man kan ta reda på om en person varit åtalad och/eller blivit dömd för ett brott? Alltså utan att begära ut från polisen eller så. Finns det nånstans på nätet man kan kolla sånt?

    Tack!


    Från polisen får du ingenting. Domar kan du få via tingsrätten.
  • Anonym (Vigilante)
    Anonym skrev 2021-02-21 17:43:07 följande:

    Lexbase.se


    Anonym (Jim Rockford) skrev 2021-02-21 17:48:08 följande:

    mrkoll.se är också ett alternativ. Man kan där se om någon är dömd för något, men vill man även veta vad lymmeln/lymlan dömts för får man betala en liten slant för det.


    Tack! Via dom här har jag nu hittat att det jävla vidret jag undrar över mycket riktigt är förekommande i brottsmål. Båda två måste man däremot betala för om man vill veta mer. 
    Kjell2 skrev 2021-02-21 17:56:13 följande:
    Från polisen får du ingenting. Domar kan du få via tingsrätten.
    Nej det var det jag menade, att som privatperson kan man ju inte begära ut nåt från polisen. Men du menar att tingsrätten lämnar ut domar? Jag har bara namnet på den jävla fittan det gäller, jag vet liksom inte mer. Men om man kontaktar tingsrätten och lämnar ett namn så får dom lov att lämna ut det dom har? 


  • Kjell2
    Anonym (Vigilante) skrev 2021-02-21 18:10:25 följande:

    Tack! Via dom här har jag nu hittat att det jävla vidret jag undrar över mycket riktigt är förekommande i brottsmål. Båda två måste man däremot betala för om man vill veta mer. Nej det var det jag menade, att som privatperson kan man ju inte begära ut nåt från polisen. Men du menar att tingsrätten lämnar ut domar? Jag har bara namnet på den jävla fittan det gäller, jag vet liksom inte mer. Men om man kontaktar tingsrätten och lämnar ett namn så får dom lov att lämna ut det dom har? 


    Ja, domstolen måste lämna ut. Men du måste vända dig till rätt tingsrätt och ofta behövs mer än namn, födelsedatum/pnr tex. Brukar gå att ordna via skatteverket.
  • Anonym (Vigilante)
    Kjell2 skrev 2021-02-21 18:14:00 följande:
    Ja, domstolen måste lämna ut. Men du måste vända dig till rätt tingsrätt och ofta behövs mer än namn, födelsedatum/pnr tex. Brukar gå att ordna via skatteverket.
    Tack så jättemycket! Då vet jag vad jag ska ägna dagen åt imorgon...
  • Anonym (OBS!)

    Brott gallras efter ett visst antal år. Vissa sexualbrott t.ex. gallras efter 5 år och då syns de inte på mrkoll eller lexbase längre.

    Du måste kontakta tingsrätten och domstolar för att se gamla domar och det är gratis och du kan få det via Mail.

    Det finns en lista med alla ting i Sverige så kopiera din fråga med personnummer på personen det gäller och skicka till alla.

  • Anonym (Vigilante)
    Anonym (OBS!) skrev 2021-02-21 19:35:40 följande:

    Brott gallras efter ett visst antal år. Vissa sexualbrott t.ex. gallras efter 5 år och då syns de inte på mrkoll eller lexbase längre.

    Du måste kontakta tingsrätten och domstolar för att se gamla domar och det är gratis och du kan få det via Mail.

    Det finns en lista med alla ting i Sverige så kopiera din fråga med personnummer på personen det gäller och skicka till alla.


    Tack! Så bra info!
  • Anonym (Jim Rockford)
    Anonym (ooåå) skrev 2021-02-21 17:54:26 följande:

    Mr koll uppdaterar väldigt sällan dock. Vet en person som flyttade och den adressändringen kom inte in förrän efter ca 3 år (jag vet för jag lever med den personen). Då var det ändå adressändrat hos Skatteverket och gjort precis så som man ska göra. 


    Ok, det var ju inget vidare, men tack för infon. Bra att känna till.
    Anonym (Vigilante) skrev 2021-02-21 18:10:25 följande:

    Tack! Via dom här har jag nu hittat att det jävla vidret jag undrar över mycket riktigt är förekommande i brottsmål. Båda två måste man däremot betala för om man vill veta mer. 


    Jag beställde en dom på mrkoll för en tid sedan och fick betala 129 kr., så särskilt dyrt är det inte. Men som redan påpekats av andra, är domar offentliga handlingar och kan erhållas gratis från respektive domstol, så försök med det om du vill spara pengarna.
    Anonym (OBS!) skrev 2021-02-21 19:35:40 följande:

    Brott gallras efter ett visst antal år. Vissa sexualbrott t.ex. gallras efter 5 år och då syns de inte på mrkoll eller lexbase längre.

    Du måste kontakta tingsrätten och domstolar för att se gamla domar och det är gratis och du kan få det via Mail.

    Det finns en lista med alla ting i Sverige så kopiera din fråga med personnummer på personen det gäller och skicka till alla.


    Gallras sexualbrott bort redan efter fem år? Jag visste att det gallrades, men trodde i min enfald att det då inte rörde vålds- och sexualbrott utan mer småbrott som hembränning eller dylikt. Att kränka andra människor till liv och lem är trist nog löjligt billigt i Sverige.
  • Anonym (Vigilante)
    Anonym (Jim Rockford) skrev 2021-02-22 02:23:24 följande:
    Jag beställde en dom på mrkoll för en tid sedan och fick betala 129 kr., så särskilt dyrt är det inte. 
    Nä, ingen stor summa pengar, speciellt inte i jämförelse med vad  människan det gäller redan lurat till sig, men eftersom man kan få ut det gratis så finns det ju ingen anledning att betala tycker jag.
    Anonym (Jim Rockford) skrev 2021-02-22 02:23:24 följande:
    Gallras sexualbrott bort redan efter fem år? Jag visste att det gallrades, men trodde i min enfald att det då inte rörde vålds- och sexualbrott utan mer småbrott som hembränning eller dylikt. Att kränka andra människor till liv och lem är trist nog löjligt billigt i Sverige.
    Håller med.
  • Anonym (Jim Rockford)
    Anonym (Vigilante) skrev 2021-02-22 10:57:11 följande:

    Nä, ingen stor summa pengar, speciellt inte i jämförelse med vad  människan det gäller redan lurat till sig, men eftersom man kan få ut det gratis så finns det ju ingen anledning att betala tycker jag.

    Håller med.


    Nej, varför betala när man kan få det gratis?! Fast det är ju lite jobb om man inte vet vilken domstol man skall vända sig till, men enträgen vinner.

    Lycka till!
  • Anonym (Vigilante)
    Anonym (Jim Rockford) skrev 2021-02-23 21:23:33 följande:
    Nej, varför betala när man kan få det gratis?! Fast det är ju lite jobb om man inte vet vilken domstol man skall vända sig till, men enträgen vinner.

    Lycka till!
    Tack :)
  • Anonym (Gå dit?)
    Kjell2 skrev 2021-02-21 17:56:13 följande:

    Från polisen får du ingenting. Domar kan du få via tingsrätten.


    Är det Bara att gå dit?
Svar på tråden Kan man se nånstans om en person begått brott?