• Anonym (Hormonen)

Pms-depp UNDER grav???

Måste fråga om nån annan fått detta. Har normalt pms i form av att jag känner mig lite låg/nere några dagar/veckan innan mens.

Är nu gravid en bit in i v 7 och märker av samma känsla på morgonen. Skulle jag inte vara gravid skulle det kanske vara runt nu det skulle börjat med. Nån annan som fått samma pms-känningar i humör under grav? Läste nånstans att om man haft pms så kan man få liknande känslor under graviditeten med?

• Svar på tråden Pms-depp UNDER grav???
  • Aliona

Ja, det är tom ganska vanligt. Jag fick graviditetsdepp som höll i sig till runt vecka 25. Fick gå till mvc-paykolog för att alls klara av det.

Hade exakt samma känsla tidigare graviditet som slutade i abort. Då försvann det dagen efter att graviditeten var avslutad.

Har man haft graviditetsdepession så har man också viss högre risk för förlossningsdepression men det slapp jag tack och lov.

• Anonym (Hormonen)
    Aliona skrev 2021-02-22 07:28:26 följande:

Ja, det är tom ganska vanligt. Jag fick graviditetsdepp som höll i sig till runt vecka 25. Fick gå till mvc-paykolog för att alls klara av det.

Hade exakt samma känsla tidigare graviditet som slutade i abort. Då försvann det dagen efter att graviditeten var avslutad.

Har man haft graviditetsdepession så har man också viss högre risk för förlossningsdepression men det slapp jag tack och lov.

Ah. Bra att veta. Känner mig inte så illa däran utan mer som lätt PMS men bra att veta det är rätt vanligt och så man kan ha koll. Märker att det också hänger samman med avsaknad av sol ute och dålig sömn så jag kanske är känslig helt enkelt också...
  • Ebo88

Jag hade det jättejobbigt med hormoner fram till v.16 ungefär. Allt är upp och ner, hatar min sambo, älskar min sambo, mattan under bordet är fin, mattan under bordet förstör min trivsel i vårt hem, mjölk är gott, jag hatar mjölk..

I början varandet svårt att förstå vad som hände men när man pratar öppet om det så förstår man att det hör till graviditeten men alla blir kanske inte lika påverkade av det.

• Anonym (Hormonen)
    Ebo88 skrev 2021-02-22 07:42:29 följande:

Jag hade det jättejobbigt med hormoner fram till v.16 ungefär. Allt är upp och ner, hatar min sambo, älskar min sambo, mattan under bordet är fin, mattan under bordet förstör min trivsel i vårt hem, mjölk är gott, jag hatar mjölk..

I början varandet svårt att förstå vad som hände men när man pratar öppet om det så förstår man att det hör till graviditeten men alla blir kanske inte lika påverkade av det.

Jag blev mest förbryllad iom att det var rätt ?normalt? i tid i cykeln (om jag inte var gravid) att bli låg nu, som ?vanlig? PMS. Som att kroppen inte stängt av just den variationen. Men det kan ju också bara vara att det råkade sammanfalla med några andra hormonstormar som fick mig att reagera lika.

Men ja, kan känna igen humörsvängningarna, fick ett utbrott på tvn som inte funkade som jag ville för en knapp v sen (sen att det var jag som kopplat in saker fel var ju en annan sak...).
  • Ebo88
    Anonym (Hormonen) skrev 2021-02-22 07:55:25 följande:

Jag blev mest förbryllad iom att det var rätt ?normalt? i tid i cykeln (om jag inte var gravid) att bli låg nu, som ?vanlig? PMS. Som att kroppen inte stängt av just den variationen. Men det kan ju också bara vara att det råkade sammanfalla med några andra hormonstormar som fick mig att reagera lika.

Men ja, kan känna igen humörsvängningarna, fick ett utbrott på tvn som inte funkade som jag ville för en knapp v sen (sen att det var jag som kopplat in saker fel var ju en annan sak...).

Ja jag med. Jag visste inte ens att jag var gravid första gången. Var så stressad för en tenta och mitt i allt kom jag på att mensen var sen och trodde det var pga skolan men sen började jag räkna och tänkte - den är ju fan två veckor sen -.

Kändes exakt som inför mens och allt.

Det var rätt skönt sen när man började prata med andra om sådana känslor för jag trodde först att det var jag som hade hamnat i någon krispig depression.

Jag har haft exakt likadant under alla tre graviditeter. Har släppt och känts bättre efter v.16 ungefär
  • Anonym (Hormonen)
    Ebo88 skrev 2021-02-22 08:19:55 följande:

Ja jag med. Jag visste inte ens att jag var gravid första gången. Var så stressad för en tenta och mitt i allt kom jag på att mensen var sen och trodde det var pga skolan men sen började jag räkna och tänkte - den är ju fan två veckor sen -.

Kändes exakt som inför mens och allt.

Det var rätt skönt sen när man började prata med andra om sådana känslor för jag trodde först att det var jag som hade hamnat i någon krispig depression.

Jag har haft exakt likadant under alla tre graviditeter. Har släppt och känts bättre efter v.16 ungefär

Ja, det är ju alltid skönt att känna att något är vanligt och normalt. Jag tänker att om man är någon som just får PMS med känslosvängningar och så normalt, så kanske det är rätt logiskt att kroppen reagerar liknande under en graviditet, eftersom man kanske är en person där kroppen reagerar så på hormonförändringar helt enkelt. Men det är ändå skönt att höra att det är lika för andra.
  • Anonym (Samma här)

Jag hade som PMS-depression under hela min graviditet. Fruktansvärt var det. Jag tror att det beror på halterna av hormonet progesteron, hur känslig man är mot det. Efter graviditeten blev jag ännu känsligare mot progesteron och har nu den svårare formen av PMS, dvs PMDS ca 10 dagar varje månad. Fy fan. :(

Svar på tråden Pms-depp UNDER grav???