• Anonym (Ts)

    Kräva exet på pengar

    Gjorde slut med mitt ex 2018! Han har under vårat förhållande handlat grejer i mitt namn som jag inte vetat om. Men aldrig betalat det så nu börjar det hamna hos kronofogden. Ligger även på olika inkasso också. Kan jag nu i efterhand skicka iväg via kronofogden att jag vill kräva han på dessa pengar?

    Vi har även levt med bostadsbidrag som han fuskat med. Jag får nu betala av 75000kr på det till försäkringskassan. Då lägenheten bara stod på min men han räknades som inneboende så blir jag ansvarig för hela summan. Kan jag även här skicka till kronofogden om att jag vill ha pengar för halva skulden av exet.

    Eller hur ska jag gå till väga!

  • Svar på tråden Kräva exet på pengar
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-22 22:36:25 följande:

    Gjorde slut med mitt ex 2018! Han har under vårat förhållande handlat grejer i mitt namn som jag inte vetat om. Men aldrig betalat det så nu börjar det hamna hos kronofogden. Ligger även på olika inkasso också. Kan jag nu i efterhand skicka iväg via kronofogden att jag vill kräva han på dessa pengar?

    Vi har även levt med bostadsbidrag som han fuskat med. Jag får nu betala av 75000kr på det till försäkringskassan. Då lägenheten bara stod på min men han räknades som inneboende så blir jag ansvarig för hela summan. Kan jag även här skicka till kronofogden om att jag vill ha pengar för halva skulden av exet.

    Eller hur ska jag gå till väga!


    Om han har utgett sig för att vara dig när han handlat saker, polisanmäl honom för urkundsförfalskning (eller vad det var) och bestrid räkningarna.
    Du kan skriva kravbrev till honom för vad han är skyldig dig.
    Betalar han inte kan du pröva med kronofogden, men behövs först att du går till rätten och stämmer honom och ger bevis för att han handlat i ditt namn. 
    Om lägenheten står på dig, borde du ha ansökt om och fått bostadsbidrag. Hur kan han ha fuskat med det? Har han ansökt i ditt namn, polisanmäl. 
    Kontakta din kommuns budgetrådgivare och be om hjälp. 
Svar på tråden Kräva exet på pengar