• Anonym (Vadsk­alljag­göra)
    Tue 23 Feb 2021 05:37
    1558 visningar
    12 svar
    12
    1558

    Har han våldtagit mig?

    Hej!

    Har bott med min sambo i 5 år och vi har ett barn på 2 år. För kanske ett år sedan så började mina känslor för honom att svalna för han blev bara latare och latare och jag fick göra allt i hemmet och sköta om barnet. ( han skötte inte och hjälpte inte alls till med barnet ner hen var litet utan har börjat det senaste året)

    Får än idag göra allt som har med husvård och vardagliga livet att göra.

    Men som sakt mina känslor har efter tiden svalnat för han och jag har försökt göra slut med honom flera gånger men varje gång har han övertalat mig att stanna för fått såna skuldkänslor. Dragit på om jag verkligen kan kasta bort allt och hur jag kan lämna honom. Hur jag kan kasta bort huset honom och familjen.

    Grejen är också den att under ett års tid har jag inte haft någon sexlust heller. Vill verkligen inte och vill inte heller föröska att få den tillbaka. Han brukar komma till sovrummet (oftare förr) och föröska få till med sex. Jag säger nej typ alltid för vill inte att han skall röra mig. Han 1. Gnäller och övertalar mig att säga jo fast jag inte vill för orkar inte bråka mer. 2 . Han tar gör det endå fast jag säger nej och jag ligger som. En död fisk med han hållrr på.

    Vet intr vad jag vill med den här. Tråden..

    Bestämde mig åtm för en månad sedan att nu är det slut. Han fick mig övertalad att ja skall tänka på saken ända tills sommaren. Känner endå att jag måste bort med mitt barn så fort som. Möjligt.

    Vill tillägga att han är fint. Mot sitt barn

    Har också börjat skriva med en kille jag gillar, o känner att det också är jävla fel, men tror att han är den som räddar mig bort ur den här situationen. Han är nått jag ser fram emot att lära känna ochkanske dejta. Fast det det kansle intr heller är det klokaste i min situation

    Nu nör jag skriver ner det så ser jag hur jävla stört de här är.

    Borde jag gå till en professionell och prata om detta, om jag inte anmäler till polisen kan det bli en barn anmälan då???

    Är det våldtäkt om vi är ihop ???????????????? hans svar är alltid att jag är hans kvinna och att han har rätt till det och att jag är skyldig honom det.

    Vågar jag berätta för min mamma

  • Svar på tråden Har han våldtagit mig?
  • Anonym (Pis)
    Tue 23 Feb 2021 06:25
    #1

    Ja, det är våldtäkt! Ett nej är ett nej och tyvärr sker de flesta övergrepp i relationer. Att du skulle vara hans kvinna betyder ju inte att han kan göra vad han vill, snarare att han skulle respektera dig ännu mer.

    Ni skulle behövt jobba på er relation för länge sedan, att ni är där ni är har ni ett gemensamt ansvar för. Du behöver dock bestämma om det gått för långt och om du vill jobba på den.

    Personligen hade jag lämnat om min kille inte respekterade mig och jag tycker verkligen att du ska prata med din mamma eller någon i din närhet du litar på.

  • Anonym (Em)
    Tue 23 Feb 2021 06:28
    #2

    Självklart är det våldtäkt även om ni är ihop!! Våldtäkt inom äktenskapet kriminaliserades 1965, har han levt under en sten sedan dess eller är han inte svensk?

    1. Tjatsex när du ger med dig och säker okej då, det är inte våldtäkt.

    2. När du säger nej och han har samlag/liknande med dig ändå är det inte frivilligt. Och därmed är det våldtäkt. Det krävs inget våld eller att du gör motstånd. Den som har samlag med någon som inte deltar frivilligt gör sig skyldig till våldtäkt.

    Bra att du hittat styrka att lämna honom!

  • Anonym (Ylva)
    Tue 23 Feb 2021 07:36
    #4

    Situation nr 2 är absolut våldtäkt. Nr 1 är däremot en gråzon. Jag skulle också säga att det är våldtäkt du du har sagt nej men pga hans tjat ger du upp. Han ska acceptera det första nejet.

    Du behöver stå på dig och stå upp för dig själv. Han har lärt sig att han kan övertala dig till att få som han vill. Att prata med en professionell kan hjälpa dig att hitta styrkan och modet. Ge dig inte in i någon diskussion med honom utan tala om att det är slut och flytta in till din mamma en stund eller om du har någon annan nära. Ge honom inte möjligheten att övertala dig!

    Att han är fin mot ett barn har inget med er relation att göra. Han ska vara fin mot dig med!!

  • Tue 23 Feb 2021 07:45
    #5

    Prata med din mamma!

    Han våldtar dig.

  • Anonym (zz)
    Tue 23 Feb 2021 07:55
    #5
    Du behöver uppenbarligen hjälp att ta dig loss därifrån. Man måste inte stanna bara för att man har barn ihop. Det är ju ändå du som sköter allting. 

    Och nej, sex ska du verkligen inte ställa upp på mot din vilja! 

    Prata med några du känner som du kan lita på och be dem om hjälp att ta dig därifrån! Du och barnet kan sova någon annanstans tills ni delat upp saker osv
  • Tue 23 Feb 2021 08:16
    #6
    Anonym (zz) skrev 2021-02-23 07:55:49 följande:

    Du och barnet kan sova någon annanstans tills ni delat upp saker osv


    Snarare borde våldtäksmannen sova i finkan istället.

    Till TS: kontakta en kvinnojour och be om hjälp/råd. Vänta inte. Gör det IDAG.

    www.roks.se/hittaenjour

    Rent juridiskt behöver du inte ens säga "Nej", det räcker med att du inte vill, då svensk lag tack och lov numera kräver samtycke för att sex ska vara tillåtet. Att det sedan kan vara svårare att bevisa att gärningsmannen (borde) förstått att man inte ville om man inte uttryckligen sagt "Nej" förändrar inte det faktum att det är en våldtäkt.

    I situation 1 kan han ju inte (bevisas) vetat att du egentligen inte vill, när du gett med dig och sagt ja.

    Men som du beskriver situation 2 råder det ju ingen tvekan om att han våldtagit dig, som jag uppfattar det vid upprepade tillfällen. Skriv ner alla tillfällen du minns med så mycket detalj som möjligt (datum, tid, plats, vad sades och gjordes). Det hjälper i en ev framtida polisutredning/rättegång.

    Styrkekramar!
  • Anonym (zz)
    Tue 23 Feb 2021 08:22
    #7
    123xyz skrev 2021-02-23 08:16:35 följande:
    Snarare borde våldtäksmannen sova i finkan istället.
    Jo det vore önskedrömmen. Mitt syfte med mitt inlägg var förstås för att få TS att agera. Vem som sover var är mindre viktigt nu akut. Det viktigaste nu är att hon tar sig därifrån för jag tror knappast att han kommer gå bara för att hon ber honom om det. 
  • Tue 23 Feb 2021 22:10
    #8
    Anonym (Vadskalljaggöra) skrev 2021-02-23 05:37:43 följande:

    Hej!

    Har bott med min sambo i 5 år och vi har ett barn på 2 år. För kanske ett år sedan så började mina känslor för honom att svalna för han blev bara latare och latare och jag fick göra allt i hemmet och sköta om barnet. ( han skötte inte och hjälpte inte alls till med barnet ner hen var litet utan har börjat det senaste året)

    Får än idag göra allt som har med husvård och vardagliga livet att göra.

    Men som sakt mina känslor har efter tiden svalnat för han och jag har försökt göra slut med honom flera gånger men varje gång har han övertalat mig att stanna för fått såna skuldkänslor. Dragit på om jag verkligen kan kasta bort allt och hur jag kan lämna honom. Hur jag kan kasta bort huset honom och familjen.

    Grejen är också den att under ett års tid har jag inte haft någon sexlust heller. Vill verkligen inte och vill inte heller föröska att få den tillbaka. Han brukar komma till sovrummet (oftare förr) och föröska få till med sex. Jag säger nej typ alltid för vill inte att han skall röra mig. Han 1. Gnäller och övertalar mig att säga jo fast jag inte vill för orkar inte bråka mer. 2 . Han tar gör det endå fast jag säger nej och jag ligger som. En död fisk med han hållrr på.

    Vet intr vad jag vill med den här. Tråden..

    Bestämde mig åtm för en månad sedan att nu är det slut. Han fick mig övertalad att ja skall tänka på saken ända tills sommaren. Känner endå att jag måste bort med mitt barn så fort som. Möjligt.

    Vill tillägga att han är fint. Mot sitt barn

    Har också börjat skriva med en kille jag gillar, o känner att det också är jävla fel, men tror att han är den som räddar mig bort ur den här situationen. Han är nått jag ser fram emot att lära känna ochkanske dejta. Fast det det kansle intr heller är det klokaste i min situation

    Nu nör jag skriver ner det så ser jag hur jävla stört de här är.

    Borde jag gå till en professionell och prata om detta, om jag inte anmäler till polisen kan det bli en barn anmälan då???

    Är det våldtäkt om vi är ihop ???????????????? hans svar är alltid att jag är hans kvinna och att han har rätt till det och att jag är skyldig honom det.

    Vågar jag berätta för min mamma


    Utifrån det du berättar låter det som att du blivit systematiskt våldtagen under ett års tid.

    Jag tänker att det bästa är om du börjar med att kontakta en kvinnojour. Dels för att få hjälp med att lämna din sambo men även för att få stöd om du väljer att polisanmäla. Tyvärr finns det kvinnor i liknande situationer som din som har valt att inte gå vidare med anmälan efter att ha fått ett ganska tufft bemötande från polisen. Därför kan det vara bra att ha med sig någon som kan stötta dig i det läget.
  • Anonym
    Tue 23 Feb 2021 22:42
    #9

    ring familjerådgivningen imorgon och beställ tid

  • Anonym (Vadsk­alljag­göra) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 04:35
    #10

    Har talat med honom och kommer att flytta nösta månad. Han förstod verkligen inte varför och tyckte inte att han gjort nått fel.

    Tack för era svar ????

  • En manlig man
    Fri 26 Feb 2021 11:56
    #11

    Självklart är det inte våldtäkt om han tjatat sig till sex. Det finns ju massor med kvinnor som ställer upp fast de inte vill.

    Men ni ska ju givetvis gå skilda vägar. Hur kan du ens tveka om det? Han är en värdelös partner och du mer eller mindre äcklas av honom. Hur kan det ens finnas det mista tveksamhet hos dig?

  • Anonym (Kommu­nikati­on?)
    Fri 26 Feb 2021 14:26
    #12
    Anonym (Vadskalljaggöra) skrev 2021-02-26 04:35:27 följande:

    Har talat med honom och kommer att flytta nösta månad. Han förstod verkligen inte varför och tyckte inte att han gjort nått fel.

    Tack för era svar ????


    Om han inte begriper så är han antingen kliniskt efterbliven eller så är du världssämst på att förklara. Troligen bådadera.
Svar på tråden Har han våldtagit mig?