• Anonym (Mamma)

    Får min dotter sova över hos hans nya helt själv?

    Hej

    Jag måste få hjälp med detta och vänder mig hit för att se om någon kan svara på min fråga.

    Min dotter är 6 år gammal. Får hin utan varken min vetskap eller mitt godkännande sova över hos hans nya tjej?

    Han sover inte där utan är hemma med de andra barnen.

    Också våra gemensamma.

    Hon har barn och han menar att de leker tillsammans. Dock tycker jag att vår dotter påverkas av deras språkbruk och den mamman har tidigare spelat in min ena dotter utan hennes vetskap för att få reda på saker.

    Jag varken vill eller tycker att hon ska sova där ensam.

    Min fråga är... Har jag rätt att kräva detta? Eller får han bestämma detta utan mitt godkännande?

    Skulle själv aldrig låta våra barn sova över hos någon jag träffade och dessutom helt ensam.

    Ber om er hjälp för jag har letat överallt.

    Hittar en del men väldigt diffust.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Får min dotter sova över hos hans nya helt själv?
  • Citronsaft
    Anonym (förälder) skrev 2021-02-23 12:32:54 följande:

    Förstår inte riktigt vad du menar med anknytning i detta fall.

    Nu vet vi ju inte vad dottern vill själv men ts skriver att dottern leker med flickvännens barn.

    Det kan alltså vara så att dottern sover över för att barnen är kompisar.

    Mina barn har sovit hos kompisar när dom varit 6 år liksom vi har haft deras kompisar hos som sovit över.

    Förstår inte vad det har med anknytning att göra.

    Mina barn har velat sova över hos kompisar, inte behöver dom anknytning till föräldrarna? det är ju kompisar ifrån förskola eller skola så självklart vet vi vilka föräldrarna är och barnen vet vilka föräldrarna är  men med skilda föräldrar gäller ju att den som låter barnet sova borta vet vems kompisens föräldrar/förälder är och det gör ju ts ex.

    Värre vore det ju i fall han lät barnet sova hos några han inte visste vilka det var, här är det hans flickvän.

    Vill dottern inte sova där eller om det som sagt förekommer fylla, droger, våld, bråk mm är det självklart inte ok att dottern sover där men annars är det ju lika med att sova över hos en kompis och flickvännen är lika med en kompis mamma.

    Det är ju ingen okänd dottern sover hos, det är en kompis mamma och pappas flickvän.

    Men vill inte dottern sova där är det ju dåligt men annars förstår jag inte vad du menar med anknytning i detta fall.


    Det hör inte till vanligheterna att en 6åring sover borta hos vilt främmande vuxna utan att ha en anknytning till dom.
  • Citronsaft
    Brumma skrev 2021-02-23 11:47:00 följande:

    Fast TS har inte skrivit att dottern känner sig otrygg där.

    TS har inte berättat i vilken situation ena dottern blev filmad, det har viss relenans. Grovt språk?Även om jag personligen inte gillar när barn har ett dåligt språkbruk är det tyvärr rätt vanligt. Och nej, det dömer inte fullständigt ut deras föräldrar..

    Att blanda in godis som jämförelse är bara löjligt..


    En mamma känner sällan en oro i onödan. Nej ingen filmar ett barn i hemlighet sålänge som inte har nått lurt för sig. Jo för mig dömer det ut deras föräldrar. Bra föräldra ser till att ena barn inte använder sådant språk och gör dom så blir dom tillsagda.
  • Ess
    Citronsaft skrev 2021-02-23 21:31:56 följande:
    Det hör inte till vanligheterna att en 6åring sover borta hos vilt främmande vuxna utan att ha en anknytning till dom.
    Nej självklart inte, de sitter hemma hos mor och leker med sina Märklintåg långt upp i femtioårsåldern just för att inte sabotera anknytningen.
  • Anonym (förälder)
    Citronsaft skrev 2021-02-23 21:31:56 följande:
    Det hör inte till vanligheterna att en 6åring sover borta hos vilt främmande vuxna utan att ha en anknytning till dom.
    Som sagt vet vi inte vad dottern vill men ts skriver att exet skriver att hon leker med flickvännens barn.
    Exet anser alltså att barnen är kompisar och flickvännen är inte en främmande människa om hon är i hop med flickans pappa.
    6 åringar sover över hos kompisar, vet som sagt inte hur länge dom varit ihop men om det är pappas flickvän kan det ju vara så att dottern känner pappans flickvän bättre än kompisars föräldrar.

    Vi vet ju inget om hur länge dom varit  ihop, hur bra dottern känner flickvännen och hur bra kompisar barnen är, det är det jag frågade ts om.

    Om barnen är kompisar och dottern känner flickvännen förstår jag inte skillnaden mot att dottern sovit över hos en kompis.
    Ts ex verkar ju tycka att det är så men vi har fått för lite info ifrån ts för att veta hur det förhåller sig.

    Vad läser du att pappans flickvän är en vilt främmande person för dottern?
    Ts gillar inte att dottern sover där men att pappans flickvän är en främmande person har hon inte skrivit någonstans.
  • Pope Joan II
    Citronsaft skrev 2021-02-23 21:35:55 följande:
    En mamma känner sällan en oro i onödan. Nej ingen filmar ett barn i hemlighet sålänge som inte har nått lurt för sig. Jo för mig dömer det ut deras föräldrar. Bra föräldra ser till att ena barn inte använder sådant språk och gör dom så blir dom tillsagda.
    Det är ju lite naivt att tro att den sortens kvinnor som "vill komma åt" i det här fallet ts bara finns representerade på den ena sidan av saken. 
  • Citronsaft
    Anonym (förälder) skrev 2021-02-23 22:31:55 följande:

    Som sagt vet vi inte vad dottern vill men ts skriver att exet skriver att hon leker med flickvännens barn.

    Exet anser alltså att barnen är kompisar och flickvännen är inte en främmande människa om hon är i hop med flickans pappa.

    6 åringar sover över hos kompisar, vet som sagt inte hur länge dom varit ihop men om det är pappas flickvän kan det ju vara så att dottern känner pappans flickvän bättre än kompisars föräldrar.

    Vi vet ju inget om hur länge dom varit  ihop, hur bra dottern känner flickvännen och hur bra kompisar barnen är, det är det jag frågade ts om.

    Om barnen är kompisar och dottern känner flickvännen förstår jag inte skillnaden mot att dottern sovit över hos en kompis.

    Ts ex verkar ju tycka att det är så men vi har fått för lite info ifrån ts för att veta hur det förhåller sig.

    Vad läser du att pappans flickvän är en vilt främmande person för dottern?

    Ts gillar inte att dottern sover där men att pappans flickvän är en främmande person har hon inte skrivit någonstans.


    Just eftersom vi inte vet och TS ändå reagerar såhär så talar det för två saker. Pappan och flickvännen känner inte varandra alls bra/länge. Eller så också är flickvännen en olämplig person till att passa flickebarnet.

    Dom två grejerna är mer trovärdiga än att TS känner sig osäker på en helt reko tjej som känt hennes barn länge och som tar bra ansvar.

    Bara det att barnen svär och att hon filmat ett barn i smyg säger mycket om henne.
  • Anonym (förälder)
    Citronsaft skrev 2021-02-23 22:39:28 följande:
    Just eftersom vi inte vet och TS ändå reagerar såhär så talar det för två saker. Pappan och flickvännen känner inte varandra alls bra/länge. Eller så också är flickvännen en olämplig person till att passa flickebarnet.

    Dom två grejerna är mer trovärdiga än att TS känner sig osäker på en helt reko tjej som känt hennes barn länge och som tar bra ansvar.

    Bara det att barnen svär och att hon filmat ett barn i smyg säger mycket om henne.
    Fast det är en sak om flickvännen inte är lämplig för att dom använder ett dåligt språk, det har ju inget med anknytning att göra.
    Du skriver att det inte är normalt att sova hos vilda främlingar, eftersom det är pappans flickvän och dottern leker med hennes barn är hon ju inte en främling och att hon kanske är den bästa barnvakten har ju inget med anknytning att göra.
    Det är två helt olika saker.

    Men det vore intressant att veta vad dottern själv vill. Ville hon sova hos flickvännen och leka med barnen eller varför sov hon där?
    Pappan verkade ju vara hemma med deras andra gemensamma barn och jag förstått rätt.
  • Citronsaft
    Anonym (förälder) skrev 2021-02-23 22:55:13 följande:

    Fast det är en sak om flickvännen inte är lämplig för att dom använder ett dåligt språk, det har ju inget med anknytning att göra.

    Du skriver att det inte är normalt att sova hos vilda främlingar, eftersom det är pappans flickvän och dottern leker med hennes barn är hon ju inte en främling och att hon kanske är den bästa barnvakten har ju inget med anknytning att göra.

    Det är två helt olika saker.

    Men det vore intressant att veta vad dottern själv vill. Ville hon sova hos flickvännen och leka med barnen eller varför sov hon där?

    Pappan verkade ju vara hemma med deras andra gemensamma barn och jag förstått rätt.


    Hon ÄR olämplig. MILJÖN är olämplig. Det har hon redan bevisat. Nej det är inte normalt. Antingen tar man hand om sina barn eller så lämnar man dom till den andra förälder som vill ta hand om dom. En 6 åring bestämmer inte var hen ska sova. Och jo, det är en sak att sova över hos en kompis och en helt annan att bli lämnad hos pappans flickvän. Så det sistnämnda ska man ja en anknytning till för att bli lämnad hos medan pappan är med övriga syskon.

    Att vara med syskonen (för att dom inte vill träffa flickvännen) är också en varningsignal.
  • Anonym (förälder)
    Citronsaft skrev 2021-02-24 07:20:42 följande:
    Hon ÄR olämplig. MILJÖN är olämplig. Det har hon redan bevisat. Nej det är inte normalt. Antingen tar man hand om sina barn eller så lämnar man dom till den andra förälder som vill ta hand om dom. En 6 åring bestämmer inte var hen ska sova. Och jo, det är en sak att sova över hos en kompis och en helt annan att bli lämnad hos pappans flickvän. Så det sistnämnda ska man ja en anknytning till för att bli lämnad hos medan pappan är med övriga syskon.

    Att vara med syskonen (för att dom inte vill träffa flickvännen) är också en varningsignal.
    Men du måste skilja på om hon är olämplig eller ej eller och anknytning.
    Ingen av oss vet vilken anknytning dottern har till pappans flickvän, hon träffar ju henne och leker med hennes barn så vi vet inte om hur hon har knutit an flickvännen.
    Anknytning och hennes lämplighet är inte detsamma.

    Som jag skrivit innan anser pappan, som har lika mycket att säga till om att flickvännen kan ta hand om dottern och att dottern leker med hennes barn. 
    Han kan förstås ha helt fel och inte ha det omdömet men flickvännen är inte en främmande person som du skrev, varken du eller jag vet om flickan knutit an till henne, det har jag frågat efter till ts.
    Är flickvännen dålig för dottern, dvs återigen att det förekommer droger, fylla, våld eller annat ska ts självklart anmäla det.
    Man kan tycka vad man vill om dåligt språk men det kommer inte att vara en orsak till att pappan inte kan lämna flickan till henne om dottern vill leka med hennes barn.

    Fortfarande har inte ts förklarat vad det var inspelning med dottern och syftet med det. Ts skriver att flickvännen vill komma åt henne och då undrar man vad det innebär.

    Ingen av oss vet något om varför inspelning skett och vad dottern själv vill eller vad pappan anser. 

    Det kan vara så att flickvännen har dåligt inflytande men pappan har ju lika mycket rätt som mamman att bestämma vad dottern gör på hans tid och han verkar tycka att dottern kan vara där.
    En mammas vilja går inte före en pappas men självklart ska ts agera om något ovan sker i hemmet.
  • Anonym (Hmmm....)

    Alltid jobbigt med svartsjuka ex. För det verkar vara vad detta handlar om. Ingenstans skriver du vad som gör henne olämplig och varför miljön är olämplig förutom att hon har VARIT tillsammans med någon som är dömd för droger. Detta gör henne inte olämplig om inte hon själv har ett pågående drogmissbruk?!

    Låt din 6 åring ha roligt med sin kompis. Är pappan också olämplig i dina ögon?

Svar på tråden Får min dotter sova över hos hans nya helt själv?